Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen. Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene
Mot bedre vitende skriver du her skremselspropaganda. I Norge der det gode reguleringer. Det er kun tillatt med regress ved grov uaktsomhet - vanligvis skjer det hvis ulykken skyldes rus. En forseelse som ikke en gang fører til bot, kommer ikke under dette begrepet. Det er mulig at du tror forsikringsselskaper leker, men de kan ikke gå i mot norsk lov.
Nå er det slik at selskapet kan søke regress om loven er brutt. Hvorvidt overtredelsen medfører bot eller ei har null betydning. Forsikringsselskapene trenger ikke tenke på graden av overtredelse i sin vurdering. Det blir som erstatningssaker der noen blir frigitt for mord, men dømt til å betale erstatning. Mao. ulik bevisbyrde opg vurdering av disse ligger til grunn for sakene. Så selv om du slipper bot - så er det ikke sikkert du slipper erstatningsplikten og regressen fra forsikringsselskapet
Se Skadeserstatningsloven § 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
Den henviser til
Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til
reglene i § 4-3.
§ 8.(samanstøyt og anna).
Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av
a) at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller
b) at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller
c)
at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar.Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.