Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:29
Jaja - slik går no dagan...

Vel - synes lenken :

https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830

var egnet til å avslutte hele diskusjonen. Den var klar som blekk for å si det slik.

Da vet vi at biler blir stoppet - overvekt ender enten i bot og fjerning av overlast, eller kun fjerning av overlast.
Sånn var det med den saken.........

hemi

Forenelig med svaret jeg fikk også.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

#919
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:51
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:29
Jaja - slik går no dagan...

Vel - synes lenken :

https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830

var egnet til å avslutte hele diskusjonen. Den var klar som blekk for å si det slik.

Da vet vi at biler blir stoppet - overvekt ender enten i bot og fjerning av overlast, eller kun fjerning av overlast.
Sånn var det med den saken.........

Eller var det egentlig ferdig med den saken? Kan det tenkes at Vegvesenet her hadde journalister på slep, og ønsket å statuere et eksempel, og dermed sjekket personbiler ekstra strengt? Slik at Motor kunne skrive og opplyse om hvor hardt de går mot overlast?

På samme måte som IF Forsikring hvert år driver propaganda om hvor farlig julelys og mobilladere er, og at du ikke må lade om natten...mens Brannvesenet sier at det kun er uoriginale mobilladere som ikke bør brukes om natten? Mens egentlig så vil bare IF øke overskuddet sitt bitte litt til, og mediene hiver seg på om disse "IF-nyhetene".

Det er forøvrig ikke så rart om de stoppet Forresteren. Forrester har veldig myke fjøringer, så med litt ekstra last så synker fjørene sammen ganske betydelig...i tillegg så tyter jo bagasjen oppetter bakrutene, pluss takboks. På en Model Y er fjørene/demperne stramme, siden den skal tåle 217km/t med mye egenvekt+nyttelast. Bagasjen utgjør i så måte en lavere prosent av totalvekt (pga høy egenvekt pga batterier). 4-500kg bagasje/folk vil dermed ikke trykke bilen så flat som det gjør på en Forrester. I tillegg vil mye av bagasjen havne under gulvplatene, som legges igjen hjemme på ferie, samt i Frunken, sånn at takboks ikke like ofte er nødvendig, samt at bagasjen ikke stikker like mye opp etter bakrutene og roper "VEI MEG" til Vegvesenet. Og på toppen av dette er bakrutene sotet, sånn at bagasjen ikke er særlig synlig.

Har mer tro på han som er mer "down to earth" SVV som sier de ser mer pragmatisk på vekt, enn han som sitter på en sky i SVV (høyere i systemet) som tenker at sine undersåtter måler alle like mye, og alt er feil.

Konsekvensen om du skulle ha med deg for mye ville bare vært at du låner deg en tilhenger på Hygglo eller noe sånt...

Poenget er at på de 62 sidene i denne Nyttelast-tråden er det ingen som har hørt om noen som måtte laste ut ting fra en personbil pga overlast.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Du har ikke hatt mye med vegesenet å gjøre om du tror de ikke er firkanta, og ikke kipe.

som ansatt har du mye makt, lite lønn, noen bruker makt som lønn.

Se bare siste saken om ekspertvitnet i svv som endret tallene før rettsaker hentet fra biler, uten motiv tilsynelatende, men mest for å utøve makt. bilen sier den krasja i 100 ja... vi endrer det til 150, så får han fyren svi litt! yes dette er gøy!

staeiny

#921
Ja, jeg har også avbestilt og fått pengene tilbake, da er det bare å finne en annen bil som takler vekten av familien og utstyr for skiturer til vinteren. Til dere som vurderer ID4 så vær obs på at den har litt av det samme problemet, nyttelastvekten er oppgitt på basismodell uten alt ekstrautstyret, så om man vil vite hva man faktisk har å rutte med til nyttelast må man inn på vekten!

Lykke til, over og ut fra meg :)

DagfinnN

Nå er det høstferietid. Venter spent på tilbakemelding om alle som har vært på hytta og har blitt veid. Ikke nøl med å rapportere det her. Ta med tid og sted slik at det kan etterprøves.
Det er jo snart 5000 Y'er i Norge. Siden SVV er så etter Y må de jo ha tatt noen?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:43

Poenget er at på de 62 sidene i denne Nyttelast-tråden er det ingen som har hørt om noen som måtte laste ut ting fra en personbil pga overlast.

Vel - det poenget forsvant jo når noen viste til at det faktisk har skjedd:

"Ingeborg Bodzioch og sønnen Yarek var på vei med fullastet bil da de ble tatt på vektkontrollen til Statens vegvesen. Bilen veide 50 kilo mer enn tillatt totalvekt på 1880 kilo."

"Men turen nordover fikk en ekstra stans da de ble stoppet i vektkontroll i Lunner på Hadeland og måtte laste av 50 kilo bagasje. Noe ble kastet, noe fikk de hjelp til å transportere videre."

Så - vet jo at det har skjedd - at ingen har fanget opp dette før nå er jo greit nok - men dette er jo en lite forum tross alt - og her var det jo i tillegg snakk om fossilbiler. Men regelen er jo den samme enten det er fossiler eller elbiler.

Slik jeg ser det kan vi diskutere i det vide og brede, men en kan ikke slenge frem usanne påstander om at det aldri skjer at personbiler blir stanset og blir veid - for det skjer beviselig. Hvor hyppig har jeg ingen anelse om - men det skjer

hELgenen

Sitat fra: staeiny på onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:55
Ja, jeg har også avbestilt og fått pengene tilbake, da er det bare å finne en annen bil som takler vekten av familien og utstyr for skiturer til vinteren. Til dere som vurderer ID4 så vær obs på at den har litt av det samme problemet, nyttelastvekten er oppgitt på basismodell uten alt ekstrautstyret, så om man vil vite hva man faktisk har å rutte med til nyttelast må man inn på vekten!

Lykke til, over og ut fra meg :)

Gjelder alle elbiler dette - så dette er et generelt problem ikke bare et Y problem. Men Y havner kanskje blant de dårligste på dette området.  Uansett viktig å sjekke dette før man kjøper bil og før man tar bilen man har og laster inn i den - dvs. om man vil kjøre lovlig da. Ikke alle bryr seg om nettopp det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:43

Poenget er at på de 62 sidene i denne Nyttelast-tråden er det ingen som har hørt om noen som måtte laste ut ting fra en personbil pga overlast.

Vel - det poenget forsvant jo når noen viste til at det faktisk har skjedd:

"Ingeborg Bodzioch og sønnen Yarek var på vei med fullastet bil da de ble tatt på vektkontrollen til Statens vegvesen. Bilen veide 50 kilo mer enn tillatt totalvekt på 1880 kilo."

"Men turen nordover fikk en ekstra stans da de ble stoppet i vektkontroll i Lunner på Hadeland og måtte laste av 50 kilo bagasje. Noe ble kastet, noe fikk de hjelp til å transportere videre."

Så - vet jo at det har skjedd - at ingen har fanget opp dette før nå er jo greit nok - men dette er jo en lite forum tross alt - og her var det jo i tillegg snakk om fossilbiler. Men regelen er jo den samme enten det er fossiler eller elbiler.

Slik jeg ser det kan vi diskutere i det vide og brede, men en kan ikke slenge frem usanne påstander om at det aldri skjer at personbiler blir stanset og blir veid - for det skjer beviselig. Hvor hyppig har jeg ingen anelse om - men det skjer

Der var det vel du som ikke traff helt...jeg sier at ingen av de på de 62 sidene har hørt om noen...ikke at det ikke kan være en enkelt regelrytter i staten som kan stoppe en av 1 million...men at sjansen da ikke er stor.

For å snu på høna: Hvor mange kjenner en som har blitt stoppet i fartsmåling? Hvor mange kr i bot? Tipper du kjenner flere som har fått fartsbot enn blitt stoppet i vektkontroll x 100. Jeg har fått 6 fartsbøter...aldri sett en vektkontroll i levende live.
Tesla Model Y                         2021-

Chris Neumann Ruud

Akkurat som i mange andre tråder, er det skremmende å lese hvor villige folk er til å bryte lover og regler hvis de tror de ikke blir tatt, og dermed bagatellisere bort at mange synes det er et problem å kjøre lovlig fordi de selv ikke ser noe problem i å tøye strikken.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:50
Akkurat som i mange andre tråder, er det skremmende å lese hvor villige folk er til å bryte lover og regler hvis de tror de ikke blir tatt, og dermed bagatellisere bort at mange synes det er et problem å kjøre lovlig fordi de selv ikke ser noe problem i å tøye strikken.
Du kjører aldri for fort, blinker alltid (selv om ingen biler er i nærheten), har aldri strukket strikken med sommerdekk når det er fare for glatte veier og så videre?

Og helt seriøst, har du kjørt en bil som har vært overlastet på skikkelig? Duver bortover veien, har mistet kjøreegenskapene fullstendig. Slik føles IKKE Model Y med fem personer + litt bagasje.

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:13
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:50
Akkurat som i mange andre tråder, er det skremmende å lese hvor villige folk er til å bryte lover og regler hvis de tror de ikke blir tatt, og dermed bagatellisere bort at mange synes det er et problem å kjøre lovlig fordi de selv ikke ser noe problem i å tøye strikken.
Du kjører aldri for fort, blinker alltid (selv om ingen biler er i nærheten), har aldri strukket strikken med sommerdekk når det er fare for glatte veier og så videre?

Og helt seriøst, har du kjørt en bil som har vært overlastet på skikkelig? Duver bortover veien, har mistet kjøreegenskapene fullstendig. Slik føles IKKE Model Y med fem personer + litt bagasje.

Har vel så vidt vært over fartsgrensen noen få ganger, men blinker alltid, aldri kjørt på sommerdekk på vinterføre, aldri hatt overlast, aldri fått bot eller prikk - ikke en parkeringsbot en gang. Så det finnes de av oss som faktisk prøver hardt å holde oss til lover og regler.  Folk er forskjellige - sånn er det bare

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:40
Har vel så vidt vært over fartsgrensen noen få ganger, men blinker alltid, aldri kjørt på sommerdekk på vinterføre, aldri hatt overlast, aldri fått bot eller prikk - ikke en parkeringsbot en gang. Så det finnes de av oss som faktisk prøver hardt å holde oss til lover og regler.  Folk er forskjellige - sånn er det bare
Derav nicket ja. Du kommer til himmelen og jeg til helvete. Jaja.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA