Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

BjarneD


Jeronan

Sitat fra: BjarneD på mandag 04. oktober 2021, klokken 13:53
https://www.at.no/transport/varebilsjafor-tildelt-overlastgebyr-pa-3000-kroner/606458

Må laste opp med stein for å få gebyrutløsende overvekt i en Tesla.

That doesn't matter, with the new weigh stations that have up to 10kg accuracy, SVV can catch you already with 10kg overweight!
So you will still have to unload every KG over "tillatt maksvekt", before you can drive further.  ;) :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

man får gebyr og kjøreforbud fra 1'kg over desverre

jeg har en båt som er noen få KG over 2,3 tonn som bilen tar, og det blir kjøreforbud var beskjeden ved henvendelse. ikke 100KG over engang...

BjarneD

I "Forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen", § 10 h, som trådte i kraft 1. september 2021, står det: "Det kan ilegges overtredelsesgebyr for kjøring med overlastet kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg når overlasten utgjør over 30 % eller over 500 kg mer enn tillatt totalvekt, 3000 kr."

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 04. oktober 2021, klokken 14:34

jeg har en båt som er noen få KG over 2,3 tonn som bilen tar, og det blir kjøreforbud var beskjeden ved henvendelse. ikke 100KG over engang...
Her snakker du vel om hengervekt, ikke nyttelast på bilen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olatho

Sitat fra: RJK på mandag 04. oktober 2021, klokken 13:12
Sitat fra: automat på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Redgarden på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:19

Ja, da har jeg vært på veiestasjon og veid fullastet høstferie-bil med sykler bakpå, og har fått fasiten. 2920 kg med alle mann (og hunden) i X'en. Den har oppgitt 2353 kg i egenvekt (uten fører), så vi+bagasje veide altså 568 kg! Det er faktisk 10 kg over nyttelasten på X'en det (men under tillatt totalvekt på 2985). Så med Y hadde vi hatt ca 180 kg overlast...Tror ikke det hjelper med bil fra Berlin da altså :-(

Man kan ikke stole på oppgitt egenvekt. Ekstrautstyr er ikke nødvendigvis med. Jeg ser f.eks at TMX75 6- og 7-setere på Finn har samme egenvekt som min 5-seter.

Du må ut å veie bilen din når den er tom, for å finne den reele egenvekten. Og derved nyttelasten du faktisk hadde. Husk å ta ut ladekabler og annet dill som alltid ligger i bilen før veiing.
Jeg ville faktisk latt ladekabler ligge i bilen ved veiing, da de alltid er med. Så kan man slippe å regne de med, når man skal beregne hvor mye man fyller bilen med. Ja, hadde faktisk latt alt "ekstrautstyr" som man putter inn for å gjøre bilen slik man vil ha den som basis.


Kjørte innom Taralrud med det jeg regner som "tom" bil.  Dvs. med barnesete, ladekabler, en kanne spylevæske, litt verktøy og hodelykt og stash som alltid ligger i bilen, og klokka inn på nøyaktig 2100 kg (inkludert meg sjøl).  Ganske sikker på at den vekta har 10 kg. oppløsning.
Litt mer enn forventa, men da veit jeg i alle fall at jeg har 270 kg å forholde meg til for "nyttelast".

DagfinnN

Sitat fra: hemi på mandag 04. oktober 2021, klokken 14:34
man får gebyr og kjøreforbud fra 1'kg over desverre

jeg har en båt som er noen få KG over 2,3 tonn som bilen tar, og det blir kjøreforbud var beskjeden ved henvendelse. ikke 100KG over engang...
Feil. Ved personbiler vil du få gebyr ved 500 kg overskridelse.  Du kan måtte sette igjen vekt for å kommer videre fra 1 kg overvekt. Ingen personbiler har opplevd det siste til nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

thebadger

Dette blir jo ikke veldig juridisk korrekt, men i en tråd om synsing kan jeg jo legge til:
Har familie som jobber med kontrollering i SVV, han sa at han kunne ikke tenke seg at de skulle begynne å sjekke personbiler for overvekt, med mindre det var noe veldig åpenbart.
Det var ikke hensiktsmessig å stoppe Ola Nordmann i å dra på hytta, og han vet ikke om noe statistikk som tilsier at det er problematisk.

Sånn enda mindre juridisk så lo han godt da jeg fortalte om diskusjonene om nyttelast og bøter som pågår her, men var ikke interessert i å lese det selv. Sitat "Jeg ser heller Seinfeld på nytt enn å forvillet meg inn på bilforum"

Otkristo

Sitat fra: thebadger på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:43
Dette blir jo ikke veldig juridisk korrekt, men i en tråd om synsing kan jeg jo legge til:
Har familie som jobber med kontrollering i SVV, han sa at han kunne ikke tenke seg at de skulle begynne å sjekke personbiler for overvekt, med mindre det var noe veldig åpenbart.
Det var ikke hensiktsmessig å stoppe Ola Nordmann i å dra på hytta, og han vet ikke om noe statistikk som tilsier at det er problematisk.

Sånn enda mindre juridisk så lo han godt da jeg fortalte om diskusjonene om nyttelast og bøter som pågår her, men var ikke interessert i å lese det selv. Sitat "Jeg ser heller Seinfeld på nytt enn å forvillet meg inn på bilforum"
Herlig 😆

Jeronan

#909
Sitat fra: thebadger på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:43
Dette blir jo ikke veldig juridisk korrekt, men i en tråd om synsing kan jeg jo legge til:
Har familie som jobber med kontrollering i SVV, han sa at han kunne ikke tenke seg at de skulle begynne å sjekke personbiler for overvekt, med mindre det var noe veldig åpenbart.
Det var ikke hensiktsmessig å stoppe Ola Nordmann i å dra på hytta, og han vet ikke om noe statistikk som tilsier at det er problematisk.

Maybe he can ask his SVV colleagues to stop weighing normal cars at the border from Sweden into Norway.  ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:54
Sitat fra: thebadger på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:43
Dette blir jo ikke veldig juridisk korrekt, men i en tråd om synsing kan jeg jo legge til:
Har familie som jobber med kontrollering i SVV, han sa at han kunne ikke tenke seg at de skulle begynne å sjekke personbiler for overvekt, med mindre det var noe veldig åpenbart.
Det var ikke hensiktsmessig å stoppe Ola Nordmann i å dra på hytta, og han vet ikke om noe statistikk som tilsier at det er problematisk.

Maybe he can ask his SVV colleagues to stop weighing normal cars at the border from Sweden into Norway.  ;D

Det sto at de veide alle bilene de stoppet på Sokn, inkl vanlige biler. Men virker som at de ikke gidder å gi kjøreforbud for noen få titalls kilo overlast. Det var først når det var 1100kg overlast at de ga bot og kjøreforbud.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:01

Det sto at de veide alle bilene de stoppet på Sokn, inkl vanlige biler. Men virker som at de ikke gidder å gi kjøreforbud for noen få titalls kilo overlast. Det var først når det var 1100kg overlast at de ga bot og kjøreforbud.
Hva!!!
Vil det si at all skremselspropagandaen her er kun skremsel?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Svarene er forskjellig, jeg fikk fra min venn som er "opp i systemet" svar at vekt over, var over.

når du står ute i mørket og må sette igjen bagasje eller ikke vet du svaret ;)

DagfinnN

Jeg kommer ikke til å ha overvekt i 99% av mine turer. Siste 1 prosent, kanskje 50 kg som er 2 prosent overvekt. De 2 turene i året, kommer jeg til å kjøre med hvilepuls. Så vidt man vet er det ingen til nå i Norge som har blitt kontrollert med personbil. SVV kommer nok aldri til å bruke ressurser til noe som ikke har noen som helst betydning bortsett fra at man bryter en forskrift med så liten overskridelse at man ikke en gang får bot.
Til sammenligning får man heller ikke bot ved fartsoverskridelse før man er over 8%
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

saftsuse

#914
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:01

Det sto at de veide alle bilene de stoppet på Sokn, inkl vanlige biler. Men virker som at de ikke gidder å gi kjøreforbud for noen få titalls kilo overlast. Det var først når det var 1100kg overlast at de ga bot og kjøreforbud.
Hva!!!
Vil det si at all skremselspropagandaen her er kun skremsel?

"Du kan måtte sette igjen vekt for å kommer videre fra 1 kg overvekt. Ingen personbiler har opplevd det siste til nå."
"Så vidt man vet er det ingen til nå i Norge som har blitt kontrollert med personbil"

Jeg tok tre sitater fra deg, en hvor du mener at ingen personbiler har opplevd å måtte sette igjen noen kg ved overvekt.
Og en hvor du mener det er fritt frem med overvekt da det bare er skremselspropaganda at man kan bli veid?
Og ikke minst har du aldri hørt om personbiler bli kontrollert i Norge.
(jeg vil helst ikke tilegge deg meninger du kanskje ikke har, men det er slik jeg leser innleggene dine og det kan hende du faktisk mente ved kun EN kg overvekt da. Og da kan du jo faktisk ha rett i påstanden din)

Her er link til en artikkel i Motor fra 2020.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Artikkelen vil nå opplyse deg om en personbil (Stasjonsvogn med takboks går vel under personbil?)
Så kan vi i alle fall legge den ballen død.

Her har ikke bare SVV tatt seg tid til å veie en personbil, de har til og med bedt sjåføren kaste av kg.
Det er jo regelrett uhørt, må være fake news tenker jeg. Eller skremselspropaganda? Jeg har da lest på et forum at dette her ikke skal kunne skje?
For de som ikke gidder å lese artikkelen så er det en personbil med utrolige 50kg i overvekt som må kaste av baggasje.....

Burde være noe å tygge på for alle dere som ikke synes vektbegrensingene på både Model Y og 3 er latterlige lave.
Så kan jo han fyren fra SVV som lo av at dette blir diskutert på et forum be sine kollegaer om og slutte med vektkontroll av personbiler...

Selv har jeg avbestilt min Model Y av akkurat denne vektbegrensingen. Venter fremdeles på pengene etter 40 dager og teller dager fortsatt. Har et lite håp nå som kvartalet er ferdig. Kanskje de endelig begynner å sende penger til de som har kansellert?
Det for være nok med en 3'er som ikke kan brukes til noe annet en frakting av to-tre personer med sin tillatte totalvekt på 2139.-
Det er jo helt bort i natta at Tesla lager så dårlige biler at de detter sammen med litt vekt i bilen. Man må jo ha med baggasjen på henger hvis man har tenkt til å stoppe på McDonald's og ta med supersize menyer til passasjerene.....

Tar til slutt med et sitat fra artikkelen. Og dette er vel egentlig til og med med fossilbiler som har enda mer totalvekt en disse nye el-bilene:

– Når vi har slike kontroller ser vi daglig at personbiler veier for mye. Det gjelder typisk familier som skal på hytta med full bil og full oppakning, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i vegvesenet.

Reglene er klare: Kjøretøy er godkjent for en bestemt totalvekt.

Veier bil, sjåfør, passasjerer og bagasje til sammen mer enn tillatt totalvekt, må passasjerer eller bagasje settes igjen på kontrollplassen.

De som blir tatt får ikke kjøre videre før de er kontrollveid på nytt og er innenfor tillatt totalvekt.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA