Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

En må jo bare skifte ut alle delene med karbon...
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:57
En må jo bare skifte ut alle delene med karbon...
God ide :) Kanskje droppe foliering og understellsbehandling også, drar jo fort på noen kilo der også.....
Og sende hele familien på Sats (men passe på å bare trene kondisjon/utholdenhet, ikke styrke....)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:57
En må jo bare skifte ut alle delene med karbon...
Finnes det carbon-erstatninger for magefett også?  :D ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Dette panseret på Y virker veldig lett, så trur ikke karbon-panser gir store gevinsten 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Glasstak vs karbontak ville betydd litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Inhalering av helium også.

Skal se det blir et marked for takbøyler og takbokser i karbonfiber.

Tipper man kan hente 30 kg på lette felger og dekk i reduserte dimensjoner. i3-hjul blir den neste oppgraderingen.  :laugh:

Marzo

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 23:38
For tyske merker er det helt standard at det er basismodellen, strippa for utstyr, som oppgis. Når man hiver på alt mulig ekstrautstyr er det vanlig at bilene er 100 kilo+ mer i virkeligheten, og da hjelper det ingenting at det står xxx nyttelast i vognkortet, for det er tillatt totalvekt som teller når bilen står på vekta.

Hos Tesla så er alt som endrer vekt, utenom større felger (og krok for Y) allerede med fra starten av.

Men det hjelper ikke oss noe at ID4-eiere har samme problem. Da blir det bare enda større grunn for Vegvesenet å plukke personbiler. Flere kunder.

Og uansett så har den vel da fort 40-70kg mer enn Y å rutte med, og det er nok ofte forskjellen på lovlig og overlast.

Før 2018 ble modeller typegodkjent for en grunnmodell og så ble det opplyst om at vekt avviker ut i fra utstyr.
Da står det under punkt 15 i vognkortet at "Egenvekt og nyttelast er veiledende, avhengig av utstyr".



Dette gjelder alle bilmerker uavhengig av hvor bilen er produsert. 

Når WLTP kom i 2018 måtte alle biler få egen typegodkjennig ut i fra utstyr som påvirker bilens vekt og utslipp.
Soltak, skinnseter, andre felger er eksempler på dette.
Det er noe av grunnen til at det tok lang tid å få utlevert biler når WLTP skulle innføres ettersom det var langt flere godkjenninger som skulle gjøres.

Det er samme regelverk for alle biler som skal typegodkjennes for Europa, uavhengig av om det er tyske merker eller Tesla.

andy99

Det stemmer ikke.
Det står fortsatt samme tekst under punkt 15 på nye biler, også model y
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

geear

Sitat fra: Marzo på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:30
Før 2018 ble modeller typegodkjent for en grunnmodell og så ble det opplyst om at vekt avviker ut i fra utstyr.
Da står det under punkt 15 i vognkortet at "Egenvekt og nyttelast er veiledende, avhengig av utstyr".



Dette gjelder alle bilmerker uavhengig av hvor bilen er produsert. 

Når WLTP kom i 2018 måtte alle biler få egen typegodkjennig ut i fra utstyr som påvirker bilens vekt og utslipp.
Soltak, skinnseter, andre felger er eksempler på dette.
Det er noe av grunnen til at det tok lang tid å få utlevert biler når WLTP skulle innføres ettersom det var langt flere godkjenninger som skulle gjøres.

Det er samme regelverk for alle biler som skal typegodkjennes for Europa, uavhengig av om det er tyske merker eller Tesla.
Hvis det er tilfelle, hvordan forklarer du da at EC58241 er registrert med egenvekt på 2136 kg, men veier 2360 kilo (inkl. Bjørn Nyland, 70-80kg?) på Vegvesenets vekt?

Min Model Y originallevert med 20", er registrert med samme egenvekt som en med 19".

Marzo

Sitat fra: andy99 på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:37
Det stemmer ikke.
Det står fortsatt samme tekst under punkt 15 på nye biler, også model y

Teksten står det fortsatt, men vekt tar nå høyde for mer ekstra utstyr enn tidligere.

Dette skyldes i hovedsak WLTP. https://www.wltpfacts.eu/same-car-different-co2-values/

Marzo

Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:22
Hvis det er tilfelle, hvordan forklarer du da at EC58241 er registrert med egenvekt på 2136 kg, men veier 2360 kilo (inkl. Bjørn Nyland, 70-80kg?) på Vegvesenets vekt?

Min Model Y originallevert med 20", er registrert med samme egenvekt som en med 19".

Da må du finne ut hvor mye andre biler veier i forhold til oppgitt vekt i vognkort, og trekke fra evt det Teslabjørn har i bilen.

Hvor mye vektforskjell det er på 20" vs 19" kjenner jeg ikke til.

geear

Sitat fra: andy99 på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:32
@geear snakker ikke du mot deg selv nå?
Forklaringen er vel at alle bilene er registrert med samme vekt, men at reel vekt er høyere avhengig av utstyr.
Går det an å snakke mot seg selv når man stiller et spørsmål?  :laugh:

Jeg forstod det slik at han mener at alle nye biler nå har faktisk egenvekt oppgitt, på grunn av typegodkjenning per kjøretøy, som da inkluderer utstyr, pga. WLTP. Derfor spør jeg.

At regelverket er det samme for Tesla og tyske merker blir omtrent irrelevant på grunn av at Tesla har omtrent alt utstyr inkludert som standard, mens på en BMW, VW, MB, Audi så kan man kjøpe 200 kg i ekstrautstyr i form av seter, luker, hjul, understell osv.

thebadger

Sitat fra: Marzo på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:43
Da må du finne ut hvor mye andre biler veier i forhold til oppgitt vekt i vognkort, og trekke fra evt det Teslabjørn har i bilen.

Hvor mye vektforskjell det er på 20" vs 19" kjenner jeg ikke til.
Litt under 900 gram per stykk:
https://tsportline.com/blogs/owners-guide/the-tesla-model-y-wheel-and-tire-guide

geear

Sitat fra: Marzo på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:43
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:22
Hvis det er tilfelle, hvordan forklarer du da at EC58241 er registrert med egenvekt på 2136 kg, men veier 2360 kilo (inkl. Bjørn Nyland, 70-80kg?) på Vegvesenets vekt?

Min Model Y originallevert med 20", er registrert med samme egenvekt som en med 19".

Da må du finne ut hvor mye andre biler veier i forhold til oppgitt vekt i vognkort, og trekke fra evt det Teslabjørn har i bilen.
80 kg med klær og et par mobiltelefoner og gopro kameraer? Ta i og si 100 kg da, så er det fortsatt egenvekt på den ID4en på iallfall 2260, 130 kg høyere enn oppgitt i vognkort. Det er ganske åpenbart at det benyttes samme data uavhengig av utstyrsnivå også i 2021. Mulig det praktiseres annerledes på fossilbiler, der det også skal beregnes avgift?

Jeronan

Sitat fra: Marzo på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:43
Da må du finne ut hvor mye andre biler veier i forhold til oppgitt vekt i vognkort, og trekke fra evt det Teslabjørn har i bilen.

Hvor mye vektforskjell det er på 20" vs 19" kjenner jeg ikke til.

From the first batch in August delivery. A stock 19inch was weighted at 1980kg empty. So pretty much the 1981kg own weight in registration.
A 20inch config was weighted at 2000kg empty. So 20kg heavier.

When I picked up mine on Friday, with stock 19inch I got 2100kg at the SVV station. I am 100kg, so then my car ends up at 2000kg empty. I had only the two charge cables and the red emergency kit lying in the car, that came with the car.
So if we assume those two cables+kit add 10kg to the car, mine still end up weighing 10kg more?
That is, if the guy that weighted his at 1980kg last month had removed his cables+emergy kit from the car.

I guess I could try do the test again at the Vestby SVV station, emptying the car completely and check again.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA