Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Polestar

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 12:53Model S er jo en stor bil med god plass og mulighet for takboks. Den har 319+75kg. Har det vært mye snakk om dette i Model S-delen av forumet? Søkte litt, men fant ikke så mye.
Min Model S har 456 kg + 75 kg. Nå trenger vi ikke liste opp nyttelasten til alle ulike utgaver av Model S, men 319+75 kg er i hvert fall ikke en fasit og neppe representativt.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Handyman

Sitat fra: Polestar på søndag 12. september 2021, klokken 14:10
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 12:53Model S er jo en stor bil med god plass og mulighet for takboks. Den har 319+75kg. Har det vært mye snakk om dette i Model S-delen av forumet? Søkte litt, men fant ikke så mye.
Min Model S har 456 kg + 75 kg. Nå trenger vi ikke liste opp nyttelasten til alle ulike utgaver av Model S, men 319+75 kg er i hvert fall ikke en fasit og neppe representativt.
Jeg vet at mange S har høyere nyttelast, men trodde nye S kun hadde 319+75. Stemmer ikke det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 14:18
Sitat fra: Polestar på søndag 12. september 2021, klokken 14:10
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 12:53Model S er jo en stor bil med god plass og mulighet for takboks. Den har 319+75kg. Har det vært mye snakk om dette i Model S-delen av forumet? Søkte litt, men fant ikke så mye.
Min Model S har 456 kg + 75 kg. Nå trenger vi ikke liste opp nyttelasten til alle ulike utgaver av Model S, men 319+75 kg er i hvert fall ikke en fasit og neppe representativt.
Jeg vet at mange S har høyere nyttelast, men trodde nye S kun hadde 319+75. Stemmer ikke det?
Tror nok det er riktig for 2020. Vet ikke hva yoke utgaven har i USA.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleBrum2


Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.

Jouley

#814
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:01

Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.

315 er IKKE inklusiv fører. Står i vognkortet.  Tror uansett det ville vært vanskelig å få plass til tre voksne menn i baksetet, så vil anbefale å kun ta med tre kompiser.

Diravi

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:01

Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.

Svaret er: Ja, det er dessverre slik. Alle forsøk på å få Tesla til å tenke seg om har vært fånyttes. Og bilen selger da også som hakka møkk. Men vi kommer til å utsette til Berlin pga dette.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Handyman

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 22:04
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:01

Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.

315 er inklusiv fører. Står i vognkortet.  Tror uansett det ville vært vanskelig å få plass til tre voksne menn i baksetet, så vil anbefale å kun ta med tre kompiser.
NEI, det er uten fører. Den har nyttelast 390kg inklusiv vekten av fører. Uansett ikke mye å skryte av.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jouley

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 22:04
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:01

Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.

315 er inklusiv fører. Står i vognkortet.  Tror uansett det ville vært vanskelig å få plass til tre voksne menn i baksetet, så vil anbefale å kun ta med tre kompiser.
NEI, det er uten fører. Den har nyttelast 390kg inklusiv vekten av fører. Uansett ikke mye å skryte av.

Nei, det er ikke riktig. Slik står det ikke i mitt vognkort i allefall. Legg sammen tallene. Egenvekt m/fører  + nyttelast = tillatt totalvekt

315 er vekten av bagasje og passasjerer.

Rosstopher

Dere snakker forbi hverandre og mener nøyaktig det samme...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jouley

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 22:16
Dere snakker forbi hverandre og mener nøyaktig det samme...

Mye mulig. Jeg svarte OleBrum2 at 315 kg er utenom sjåfør

Handyman

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:01

Lang tråd, vanskelig med oversikt da den så ut til å spore av her og der.

Kan noen som har peiling svare og bekrefte slik at det er krystallklart;

-Nyttelast er virkelig 315 kg?

Vil det da stemme at jeg ved å ta med 4 gode kompiser på den tradisjonelle hytteturen på fjellet (85kg x4=340) faktisk allerede kjører ulovlig, OG ikke har beregnet inn verken bagasje eller skiboks?

I så fall er det dessverre ikke noe alternativ i fremtid å ha model Y. Med mindre en tenker risiko for å bli stanset i kontroll på en slik tur er så lav at en kan leve med det.
Nyttelasten er 390 inkludert vekte av føreren.
Personen i midten bak sikker nok ikke behagelig på veldig lange turer. Så ville ikke lagt opp til mer en 4 voksne i bilen på skitur. Da kan man ha skiene inni bilen og slipper at vekten av skiboksen spiser opp all ledig nyttelast. Da har hver person 97,5kg å rutte med. Altså ikke mye. Nei TMY er ikke bilen for de som lovlig skal ha med seg en del.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#821
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 22:18
Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 22:16
Dere snakker forbi hverandre og mener nøyaktig det samme...

Mye mulig. Jeg svarte OleBrum2 at 315 kg er utenom sjåfør
Nå sier du det helt riktig. 315kg er uten sjåfør, ikke inklusiv som du skrev tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Diravi

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 22:18
Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. september 2021, klokken 22:16
Dere snakker forbi hverandre og mener nøyaktig det samme...

Mye mulig. Jeg svarte OleBrum2 at 315 kg er utenom sjåfør

Du korrigerte Handyman på 390 kg inkl sjåfør. Hvilket han jo har rett i. 315 + 75.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Handyman

Det er merkelig hvordan så mange bruker inklusiv/eksklusiv stikk motsatt av betydningen i nyttelast-diskusjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jouley

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:23
Det er merkelig hvordan så mange bruker inklusiv/eksklusiv stikk motsatt av betydningen i nyttelast-diskusjon.
Det skulle så *ikke* foran inklusiv i svaret til OleBrum2...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA