Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 16:15
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 15:11
Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 09:00
Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.

Tilliten til systemet, eller tilliten til Tesla?
Det er én part som har bæsja på leggen her, og det er Tesla. Uvisst av hvilken grunn. Men det kan godt ha sammenheng med overdrevent fokus på ytelser (toppfart, aksellerasjon).

I utgangspunktet Tesla, men dernest systemet som baserer seg på produsentens eigne tal, og dermed er sårbart for feil og manipulasjon.
Ønsker du en tredjepart som skal sitte og kontrollere alle kalkulasjoner og styrkeberegninger for et produkt, før det er lov å selge det på markedet? Omtrent alt (ikke bare bilbransjen) er basert på at produsenten er den som sitter på alt nødvendig underlag og kompetanse, og vet best. Når du sitter i et fly, er ombord på et skip, eller står i en personheis, så er det produsenten som har fortalt hva det kan tåle, hvordan det skal vedlikeholdes, hvordan det skal brukes og så videre. Selv om en ofte benytter seg av en tredjepart til verifikasjoner, så er det kun produsenten som driver detaljengineering.

Ja. Og det er i utgangspunktet fint og effektivt. Men det fungerer berre så lenge produsentane verkar fornuftige. Men kvifor skal eg ha tiltru til at min 2019 Model 3 er "sterkare" enn ein 2021 Model Y?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 16:38
Ja. Og det er i utgangspunktet fint og effektivt. Men det fungerer berre så lenge produsentane verkar fornuftige. Men kvifor skal eg ha tiltru til at min 2019 Model 3 er "sterkare" enn ein 2021 Model Y?

Not just the 2019 Model 3. The 2021 US Fremont Model Y is also apparently stronger than the 2021 MiC Model Y.  ::) :-X

(( they must be using lower quality steel and aluminum in China ))
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

parken

Årsaken til at noen aldri har blitt stoppet i vektkontroll er vel formentlig at så godt som alle biler har tilstrekkelig nyttelast til vanlig bruk, slik at det ikke gir god mening å kontrollere. Dette blir jo helt annerledes med TMY hvor enhver utsending fra SVV vil vite at en TMY med fire voksne og takboks på vei til påskefjellet kjører ulovlig, og således ikke bør få passere en vektkontroll.

Jeronan

Sitat fra: parken på mandag 30. august 2021, klokken 17:15
Årsaken til at noen aldri har blitt stoppet i vektkontroll er vel formentlig at så godt som alle biler har tilstrekkelig nyttelast til vanlig bruk, slik at det ikke gir god mening å kontrollere. Dette blir jo helt annerledes med TMY hvor enhver utsending fra SVV vil vite at en TMY med fire voksne og takboks på vei til påskefjellet kjører ulovlig, og således ikke bør få passere en vektkontroll.

:+1:

Also that until just couple years ago, the stations had low accuracy at 100kg. So you could basically overload up to 99kg without getting caught.

That has now also changed with SVV modernizing their existing stations with more accurate weigh stations at 10kg, building new ones and having mobile deployment stations at their disposal as well now. Making it much easier for SVV to setup up weigh controls at strategic locations during busy holiday seasons.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 15:11
Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 09:00
Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.

Tilliten til systemet, eller tilliten til Tesla?
Det er én part som har bæsja på leggen her, og det er Tesla. Uvisst av hvilken grunn. Men det kan godt ha sammenheng med overdrevent fokus på ytelser (toppfart, aksellerasjon).

I utgangspunktet Tesla, men dernest systemet som baserer seg på produsentens eigne tal, og dermed er sårbart for feil og manipulasjon.

Ja - der kom jo første antydning til konspirasjonsteori....manipulasjon...
Vil tro Tesla har kontroll på dette også - de vet jo hvordan bilen er bygget - de vet hvilke tall som går inn i ulike tester  - og de har sikkert en egen test de går gjennom på forhånd som viser hvilke tall som vil fremkomme.
Det er ikke slik at typegodkjenningen i ulike markeder foregår på en hemmelig måte - det er ganske så transparente tester dette - og jeg har null, absolutt null tro på at Tesla kan skylde på andre enn seg selv.
Jeg tror også de er i stand til å gjøre grep f.eks i Berlin produksjonen - som fikser dette.
MEN om det er en papirfeil eller rot som har gjort at de står der de står i dag - det vet jeg ikke - men dette må jo Tesla også selv finne ut av. Jeg tror vi får noen klarere svar etterhvert om f.eks Tesla norge får mye spørsmål om dette.

Radial

Venter i spenning på hva TOCN eventuelt klarer å få ut av Tesla rundt dette... Leste det var sak på gang hos Tesla lenger bak i tråden.

Hatt litt kontakt med en selger hos Tesla, som sier mange stiller samme spørsmål, men han kunne ikke bekrefte eller avkrefte noe som helst selvfølgelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

#726
Since we got "surprised" with a sudden delivery already this coming friday.

I have now sent an email to delivery if they are able to correct the registration data in line with  the weight ratings in the US Model Y manual.
Both MiC and Fremont Model Y are manufactured the same way and have the exact same axle weight ratings front/back.  So it doesn't make any sense the US Model Y has tillatt maksvekt of 2591 kg, but the MiC Model Y only 2371 kg, even though their axle weight ratings are the same.  :(

I told them I need to know this or an answer in written it will be updated later in my vognkort, before I sent the payment request to our bank and call my insurance.

So eagerly awaiting their response. It has been 3 weeks now, so they should have gotten an answer/clarification from US by now on this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 11:56
Since we got "surprised" with a sudden delivery already this coming friday.

I have now sent an email to delivery if they are able to correct the registration data in line with  the weight ratings in the US Model Y manual.
Both MiC and Fremont Model Y are manufactured the same way and have the exact same axle weight ratings front/back.  So it doesn't make any sense the US Model Y has tillatt maksvekt of 2591 kg, but the MiC Model Y only 2371 kg, even though their axle weight ratings are the same.  :(

I told them I need to know this or an answer in written it will be updated later in my vognkort, before I sent the payment request to our bank and call my insurance.

So eagerly awaiting their response. It has been 3 weeks now, so they should have gotten an answer/clarification from US by now on this.
Du må nok bare begynne å se etter en annen bil. Tviler sterkt på at du får noen garantier fra Tesla, selv om det ville vært en glede om du fikk det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 12:35
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 11:56
Since we got "surprised" with a sudden delivery already this coming friday.

I have now sent an email to delivery if they are able to correct the registration data in line with  the weight ratings in the US Model Y manual.
Both MiC and Fremont Model Y are manufactured the same way and have the exact same axle weight ratings front/back.  So it doesn't make any sense the US Model Y has tillatt maksvekt of 2591 kg, but the MiC Model Y only 2371 kg, even though their axle weight ratings are the same.  :(

I told them I need to know this or an answer in written it will be updated later in my vognkort, before I sent the payment request to our bank and call my insurance.

So eagerly awaiting their response. It has been 3 weeks now, so they should have gotten an answer/clarification from US by now on this.
Du må nok bare begynne å se etter en annen bil. Tviler sterkt på at du får noen garantier fra Tesla, selv om det ville vært en glede om du fikk det.

I know. We went to see the car in Skøyen this weekend and its a really nice car. Front seats were surprisingly comfortable (better than our current Model S lol).

It's just utterly frustrating as usual with Tesla how they can mess up with weight ratings. The most straight answer I got so far from a delivery guy two weeks ago, is that Tesla Europe literally got caught of guard by the sudden MiC Europe delivery announcement in July and that they suddenly had to rush the registration data.

I mean, that is perfectly fine with me.... as long as they fix it later.  So for now, if we don't get any answer we seriously considering delaying delivery till Q4 and see what happens with that shipment or accept and take the risk. Though that doesn't sit well with me, as like I have explained before. We will have no trouble overloading this car with 100kg in Summer and Winter/Easter holidays with current nyttelast rating.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 12:44
Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 12:35
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 11:56
Since we got "surprised" with a sudden delivery already this coming friday.

I have now sent an email to delivery if they are able to correct the registration data in line with  the weight ratings in the US Model Y manual.
Both MiC and Fremont Model Y are manufactured the same way and have the exact same axle weight ratings front/back.  So it doesn't make any sense the US Model Y has tillatt maksvekt of 2591 kg, but the MiC Model Y only 2371 kg, even though their axle weight ratings are the same.  :(

I told them I need to know this or an answer in written it will be updated later in my vognkort, before I sent the payment request to our bank and call my insurance.

So eagerly awaiting their response. It has been 3 weeks now, so they should have gotten an answer/clarification from US by now on this.
Du må nok bare begynne å se etter en annen bil. Tviler sterkt på at du får noen garantier fra Tesla, selv om det ville vært en glede om du fikk det.

I know. We went to see the car in Skøyen this weekend and its a really nice car. Front seats were surprisingly comfortable (better than our current Model S lol).

It's just utterly frustrating as usual with Tesla how they can mess up with weight ratings. The most straight answer I got so far from a delivery guy two weeks ago, is that Tesla Europe literally got caught of guard by the sudden MiC Europe delivery announcement in July and that they suddenly had to rush the registration data.

I mean, that is perfectly fine with me.... as long as they fix it later.  So for now, if we don't get any answer we seriously considering delaying delivery till Q4 and see what happens with that shipment or accept and take the risk. Though that doesn't sit well with me, as like I have explained before. We will have no trouble overloading this car with 100kg in Summer and Winter/Easter holidays with current nyttelast rating.
Kjøp den nå, bestill en Nio ES8 eller Enyaq og selg Yen. Hvis du har en litt lavere intropris hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elskertesla

#730
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 12:44
Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 12:35
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 11:56
Since we got "surprised" with a sudden delivery already this coming friday.

I have now sent an email to delivery if they are able to correct the registration data in line with  the weight ratings in the US Model Y manual.
Both MiC and Fremont Model Y are manufactured the same way and have the exact same axle weight ratings front/back.  So it doesn't make any sense the US Model Y has tillatt maksvekt of 2591 kg, but the MiC Model Y only 2371 kg, even though their axle weight ratings are the same.  :(

I told them I need to know this or an answer in written it will be updated later in my vognkort, before I sent the payment request to our bank and call my insurance.

So eagerly awaiting their response. It has been 3 weeks now, so they should have gotten an answer/clarification from US by now on this.
Du må nok bare begynne å se etter en annen bil. Tviler sterkt på at du får noen garantier fra Tesla, selv om det ville vært en glede om du fikk det.

I know. We went to see the car in Skøyen this weekend and its a really nice car. Front seats were surprisingly comfortable (better than our current Model S lol).

It's just utterly frustrating as usual with Tesla how they can mess up with weight ratings. The most straight answer I got so far from a delivery guy two weeks ago, is that Tesla Europe literally got caught of guard by the sudden MiC Europe delivery announcement in July and that they suddenly had to rush the registration data.

I mean, that is perfectly fine with me.... as long as they fix it later.  So for now, if we don't get any answer we seriously considering delaying delivery till Q4 and see what happens with that shipment or accept and take the risk. Though that doesn't sit well with me, as like I have explained before. We will have no trouble overloading this car with 100kg in Summer and Winter/Easter holidays with current nyttelast rating.
Delaying until q4 sounds like a great idea. I would do the same in your situation. Especially when you consider that those cars are very likely to come with the new 82kwh pack from LG.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

geear

Det er helt klart det mest fornuftige om en er avhengig av høyere nyttelast, for jeg tviler litt på at Tesla fikser det på eksisterende biler, selv om de kan. Og kanskje det aldri fikses. Litt sent for min del, X-en er solgt, og selv om vi nok klarer oss uten den i noen måneder, så er det upraktisk.

Mobileum

@Jeronan: Nå vil vel neppe, og dessverre, Tesla så mye som å løfte på et øyebryn om du avbestiller. "Vekk med den, og inn med neste".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Jeronan

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 13:05
Det er helt klart det mest fornuftige om en er avhengig av høyere nyttelast, for jeg tviler litt på at Tesla fikser det på eksisterende biler, selv om de kan. Og kanskje det aldri fikses. Litt sent for min del, X-en er solgt, og selv om vi nok klarer oss uten den i noen måneder, så er det upraktisk.

Well we are more or less in the same boat with our Model S on which we got a fairly good trade-in offer.

If we delay to Q4, we will pass the 100k KM before December, which will definitely give another big hit on trade-in value.

Especially if the nyttelast stays unchanged. Seeing Hong Kong has the same 2371kg on the door sticker. :-/

Would be annoying having to pay 20-30k NOK more for potentially 5kWh extra that might also cause the pack to be heavier and so reduce nyttelast even more.  So then we might end up with even less lol.  ::)

My wife says we should just take out the car now. I told her she can take the taxi then if we get puløed over with overweight.  :laugh:  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Toalmar

Vil være rart om det er feil i opplysningene fra Telsa vedrørende totalvekt og nyttelast i model Y da Statens Vegvesen i Norge bruker COC som gjelder for Europa, vi har ikke eget COC for Norge.
I tillegg har det vel vært helt stille fra Tesla sentralt selv om det sies at det er meldt inn.

Nei her tror jeg nok "it's like it is" og at man må leve med den registrerte nyttelasten.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA