Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 16:46
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

mroek

Sitat fra: DagfinnN på mandag 23. august 2021, klokken 18:28
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 16:46
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?

Og hvis ingen kan komme med slik dokumentasjon, hva tenker du at det har for betydning i denne diskusjonen?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Like mye som påstanden om at man har et langt lerret å bleke. :)

En kompis kolliderte en bil i fylla. Var vel 1,5 eller noe han ble målt til, og hadde kjørt tre mil før det smalt. Tok med seg en lyktestolpe og endte langt ute på et jorde. Han fikk 15% avkortning på kaskoforsikringen på bilen. Slapp å betale 60k for lyktestolpen også. Mistet såklart lappen, men poenget er at noe slikt er mye verre enn 10-50-100 kg overlast eved en ulykke - noe som det er lav sannsynlighet for i utgangspunktet. De som har behov for hyppig overlasting bør vurdere en annen bil...

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 23. august 2021, klokken 18:28
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 16:46
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?

Det korte svaret er nei - men kan du komme med tilsvarende dokumentasjon der forsikringsselskap ikke tar regress i tilfeller de har dokumentasjon på ulovlig overvekt?

Jeg tenker som så at så fort et forsikringselskap blir kjent med at en bil innblandet i en ulykke har hatt overvekt - så vil det nok være mer sansynlig for regress enn ikke.

ToWalkOrDrive

Ja, det var ikke akkurat avskrekkende straff for overlast...måtte ha veldig mye overlast for at de i det hele tatt skal vurdere å gi deg bot...
Tesla Model Y                         2021-

Hen9ng

Tesla har fortsatt ikke bekreftet at bilen tåler mer nyttelast, enn den er godkjent for. Likevel blir dette tatt for gitt her virker det som? Å kjøpe en bil til 600.00 for å planlegge å kjøre mer eller mindre regelmessig med overvekt, er jo sykt.

Jeronan

#381
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 21:24
Ja, det var ikke akkurat avskrekkende straff for overlast...måtte ha veldig mye overlast for at de i det hele tatt skal vurdere å gi deg bot...

A fine will be the least of your worries. Like is clearly said in that article and mentioned many times before in this thread. They won't let you leave even if you have +1kg over the limit!
Having to offload luggage to continue and having the drive all the way back to pick up the rest or worse, having to leave people behind should be a much bigger concern don't you think?  :o

And we would be totally naive, now Vegvesen is fully aware that all new Tesla's ( Model S LR, Model 3 LR and Model Y LR suffer from ridiculous low nyttelast), won't start increasing weight controls in upcoming Winter, Easter and Summer holidays when people are on the road with fully loaded cars. ;) :+1:

You going to take that risk, just overload your car with your family in a winter holiday when it's -20 degrees outside? (example)

@Hen9ng  I totally agree! It's just disappointing, sad, ridiculous this topic even needs to exist for a nearly 600.000 NOK car (incl.winter tires). A car like the Model Y, nyttelast just shouldn't have been an issue. Period.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Sitat fra: Hen9ng på mandag 23. august 2021, klokken 21:36
Tesla har fortsatt ikke bekreftet at bilen tåler mer nyttelast, enn den er godkjent for. Likevel blir dette tatt for gitt her virker det som? Å kjøpe en bil til 600.00 for å planlegge å kjøre mer eller mindre regelmessig med overvekt, er jo sykt.

Dersom Tesla kan dokumentere at bilen kan klare mer last - så burde de gjøre akkurat det og fått den typegodkjent for mer nyttelast. Slik det er nå taper de jo kunder som blir usikre på om de faktisk kan klare seg med denne nyttelasten. Når folk skal legge 600 laken på bordet for en familiebil - så forventer en selvfølgelig at bilen kan brukes slik som alle andre familiebiler i samme prisklasse og størrelse. Det er rett og slett tullete lave nyttelast tall på en slik stor bil. Så HVORFOR er det slik? Tesla sitt  norske ansikt utad prøver jo bare å bortforklare det hele. 
Folk flest "driter ikke i loven" - i alle fall ikke nordmenn flest. De aller fleste ønsker å forholde seg til lover og regler - helt uavhengig av størrelse på en eventuell bot. I dette tilfelle så kan en jo faktisk bli tauet inn og måtte sette fra seg last eller personer langs veien. DET svir selvfølgelig mye,mye mer enn en lusen bot - bare frykten for det kan jo skremme bort potensielle kunder. Det eneste fornuftige her er at Tesla, om bilen faktisk KAN ta mer last, ordner med ny typegodkjenning. Og kan de ikke ordne det så vil vi gjerne vite hvorfor.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 21:58
Slik det er nå taper de jo kunder som blir usikre på om de faktisk kan klare seg med denne nyttelasten.

Tesla får solgt alle bilene de klarer å produsere og mer til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Nei, nå tror jeg du krisemaksimerer. Jeg har ikke hørt om en person i Norge med vanlig feriebil (stappfull) som har blitt veid. Jeg selv har heller aldri sett at de stopper annet enn varebiler og lastebiler....og da har jeg kun sett det på TV.
Dersom politiet hadde stoppet noen på en øde vei i -20 så hadde ikke politiet kunne tvunget personer ut i kulden om det satte folk i fare...er derfor du aldri ser ville biljakter i Norge...fordi de må avbryte om det er fare for liv og helse. I Norge kjører politiet folk hjem i stedet. Dersom de insisterte på at en ikke kunne kjøre videre i et slikt tilfelle ville jeg ringt til en taxi, slik at vi kunne kjørt til hvor vi skulle, eventuelt kjørt og hentet en tilhenger. Hele dette problemet forsvinner om en hadde tung last i en tilhenger...da kan en plutselig dra så mye som sertifikatet tåler, begrenset til 1600kg.
Tesla Model Y                         2021-

REN-BIL

Men tilhenger på 1600 klarer den...

staeiny

Jeg er enig i at dette er et kjempeproblem som jeg ikke i mine villeste fantasier hadde forutsett da jeg bestile denne bilen. Jeg har store ungdommer og vi ville ha en stor elbil nettopp for å kunne reise på helgeturer til hytta eller bare dagsturer for å stå på ski sammen.

Nyttelasten som ble oppgitt i TU-artikkelen er 315kg inkludert sjåfør eller 390kg brutto om man ikke tar med sjåfør. Regner vi med 390 har vi absolutte tall, familien veier ca 275kg til sammen, vi har da 115kg igjen. I min iver etter å beholde Y'en har jeg veid alt ski/slalåmutstyr:
2kg - hjelmer og briller
7kg - fjellski, 2 par med staver
9kg - langrennski, 4 par med staver
21kg - slalåmski, 4 par med staver
5.5kg - langrennsko i bag
16kg - slalåmsko, 4 par
4kg - fjellskisko, 2 par
-----------------------------
64.5kg
-----------------------------

Alt av ski lå i takboksen på vår gamle stasjonsvogn i hele vinter. Går man for en lett takboks kan man skaffe en til rundt 23kg, takstativ veier ca 5kg. Da har vi altså ca 28kg der.

390kg - brutto nyttelast
-275kg - familien
-64.5kg - skiutstyr
-28kg - takboks med stativ
--------------------------------
= 22.5 kg til sekker, klær, mat etc
--------------------------------

Vi kan sikkert ta ut fjellskiutstyret og spare 11kg der, men 33.5kg er uansett snaut. Og det å i heletatt måtte ta det valget når man kjøper en bil til 585 000kr er jo helt latterlig. Hadde vi hatt de 53kg ekstra som er oppgitt i europeisk manual (443kg nyttevekt) hadde det vært knapt men akkurat innafor. Ironisk nok klokker mange av konkurentene inn rundt 445kg i nyttevekt. I teknisk pdf fra Møller på ID4 er nyttevekten oppgitt til 596kg (sjåfør må trekkes fra).

Da dette ble kjent for min del på fredag var jeg i sjokk, på lørdag snakket jeg med Tesla som også var i sjokk før jeg bestilte en ID4 GTX. Heldigvis får jeg ikke min Y før 15 september så jeg har litt tid til å heve kjøpet om det ikke skjer en utvikling her. ID4'en, om det blir noe av den, kan ikke leveres før mars/april.

Men dette er utrolig skuffende uansett om man har behov for nyttelasten eller ikke. Dette burde ikke være noe vi burde diskutere i dette forumet overhodet. Jeg mener Tesla bør komme på banen og gjøre følgende:
- Forklare hvorfor nyttelasten er så lav på en bil som skal være en stor familiebil?
- Er det mulig å endre makshastighet/toppfart for å øke nyttelasten?
- Vil Y fra Berlin ha en større nyttelast og hvor mye, og kan vi i såfall bytte/vente på den?
- Hvilken versjon av Y har han bilselgeren i Mandal importert som har fått 1080kg i nyttelast godkjent av Vegvesenet?
- Alle som har bestilt en Y og får den nå fra Shanghai burde ringe Tesla og klage på nyttelasten, lage litt bråk. Det er noen tusen av oss og sammen står vi sterkere!

Noen skriver at dette med lav nyttelast ikke er viktig. Jeg synes det er viktig, en ting er å være innenfor loven, en annen ting er risikoen for å få avkortet forsikring dersom man blir involvert i en ulykke - selv om det bare er 50kg. Jeg tipper forsikringsselskapene er svært godt kjent med nyttelastbegrensningene til diverse kjøretøy og vil bruke dette for hva det er verdt. Jeg er ikke villig til å ta den risikoen - og det er heller ikke noe som burde være en risiko å ta til 585 000 kr.

Dersom det ikke skjer noe her må jeg heve kjøpet, dette er så utrolig kjpt, jeg har ikke ord...

Radial

Hvordan skal vi gjøre opprop mot nyttelast?
Ikke akseptere bilen ved utlevering dersom nyttelast faktisk er veldig lav, Eller via dialog?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

alfaalfa

Dette er vel ganske enkelt - hvis familien med bagasje kommer til å veie mer enn tillatt nyttelast på Model Y så kjøp en annen bil. Det skrives her at Y er en stor bil - vi er vel mer i mellomklassen her vil jeg si.

Hvis du skal ha med 2-3 unger oppi tenårene i tillegg til din bedre halvdel så er neppe Model Y rett bil, enkelt og greit.

Vi på vår side har klart oss fint med 5 stykker i Model 3, og vi kan dra på tur i Model Y og fortsatt ha et par hundre kilo nyttelast igjen. Så det kommer an på behovet. Selvsagt hadde det vært flott med mye mer nyttelast, men det er ikke sikkert det spiller noen rolle for 4 av 5 Y-kjøpere.

Diravi

Sitat fra: Radial på mandag 23. august 2021, klokken 22:19
Hvordan skal vi gjøre opprop mot nyttelast?
Ikke akseptere bilen ved utlevering dersom nyttelast faktisk er veldig lav, Eller via dialog?

Til syvende og sist må hver velge hva en gjør. Noen vil kanskje velge å akseptere bilen selv om de synes dette er et betydelig drawback. Noen vil kansellere. Men hvis alle som er i de to kategoriene tok kontakt med Tesla, stilte spørsmål, og gjorde det klart at de er bekymret, at dette er egentlig uakseptabelt for en bil i denne klassen og at de vil tenke igjennom hva de vil gjøre - så hadde det kanskje gjort inntrykk. I hvert fall hvis det blir kjent for media at en rekke kunder har tatt kontakt om dette.

Jeg holder da utenfor alle dem som ikke har noe problem med en latterlig lav nyttelast, evt. mener at det er OK å kjøre med 100 kg overvekt. De kan finne noe annet å diskutere - felger eller noe - for de har jo ikke et problem.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA