Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Når det er ny nyttelast på Tyskregistrerte biler så blir det nok det i Norge også, vil være utrolig om det ikke er samme batch. Bare vent i ro, dette får dere svar på så fort den første bilen er registrert, og alle har mulighet til å velge å ikke ta imot eller til og med ta ut bilen og returnere den på angrerett. Bilen blir registrert før utlevering, så det vet man.

hELgenen

Jeg finner det også ekstremt lite sansynlig at leveransene til Norge skulle skille seg fra de i Tyskland..
Hvorfor Tesla ikke gidder å gi et avklarende svar vet jeg ikke,men de virker jo ganske likegyldig til det hele ser det ut som. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. februar 2022, klokken 12:23
Sitat fra: larsgk på fredag 18. februar 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Arne1 på fredag 18. februar 2022, klokken 10:18

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

Haha, det er dagens beste. Info direkte fra Tesla har vel vært lik 0. Eneste jeg kan huske fra den kanten er vel det som ble svart Teknisk Ukeblad :
"Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, mener nyttelastverdiene i praksis ikke vil være et problem:

– Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet. Det er plass til fire passasjerer i en Model Y. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last. Det betyr for eksempel at i en Model Y med fem seter er det god kapasitet til to foreldre, opptil tre barn og mye bagasje, sier han.
"

Tesla Norge har vel i prinsippet stukket hode så langt ned i sanden som mulig når det gjelder nyttelast. Ingen forklaring i det hele tatt. Kommer sikkert ingenting nå heller.

Det er det jeg frykter også - at de rett og slett snur ryggen til de første model Y kundene og gir blank f.. i dem.

Ikke det at det berører meg direkte - men jeg mener det er svært uheldig for alle kunder at en forhandler på en slik måte viser verden hvordan dårlig kundebehandling kan gjøres og slippe unna med det.

"Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet."

Det må jo vær årets dummeste fra Even. Om nyttelasten ikke betyr noe for en familie - hvem betyr det noe for da? Taxinæringen?

Det Roland mellom linjene egentlig sa var:
"Model Y er en familiebil, og for å få overraskende gode WLTP-rekkviddetall så valgte vi at bilen skulle ha lavere total-vekt enn det den er designet for, da testene kjøres med mindre bagasje enn ellers. Nå som vi har større batteri har vi valgt å øke nyttelasten, ettersom WLTP-tallene uansett overgår den psykologisk viktige 500km-grensen. Alle bilene, nye og gamle, kan kjøres med mer last enn det den er registrert for ettersom det i praksis er den samme bilen. Så kjør på."

Tesla Model Y                         2021-

Handyman

At 500km er en viktig grense tror jeg du har rett i, men jeg tviler litt på at redusert totalvekt gir stor nok gevinst. WLTP beregnes vistnok med 100kg last + 15% av nyttelsaten. Ved å redusere nyttelasten eksempelvis 200kg, så kan de bare ta bort 30kg i WLTP-testingen. Jeg kan ikke se for meg at det gir særlig utslag på rekkevidden.
Jeg vil tro at de kunne sertifisert den med 19" hjul i stedet for de "uøkonomiske" 20" hjulene. Det hadde jo gitt mye større utslag på rekkevidden.
Jeg tror tidspress og "arbeidsuhell" er årsaken, eller bare rot. For høy toppfart for bremsene er også en mulig årsak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SamsonII

Klippet dette fra et UK forum. Er ikke dette merket noe som følger bilen fra fabrikken? Da vil jo de som kommer her vise samme maks vekt (2619 kg)

Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

Handyman

Sitat fra: SamsonII på søndag 20. februar 2022, klokken 22:03
Klippet dette fra et UK forum. Er ikke dette merket noe som følger bilen fra fabrikken? Da vil jo de som kommer her vise samme maks vekt (2619 kg)


Det gir en pekepinn, men det er uansett tallene i vognkortet som gjeler, og kun de.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SamsonII

Enig - men har aldri opplevd at bilens typeskilt fra fabrikk avviker fra vognkort.

Her er nok en bil fra utleveringen i Southampton denne helgen:
https://www.facebook.com/groups/2254725957923929/posts/5053321524731011/?comment_id=5053450201384810&notif_id=1645431024687228&ref=notif&notif_t=group_comment_follow

Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

brnout

Mulig dumt spm, men kan det være at den nye typegodkjenningen ikke gjelder for biler med ratt på høyre side, og at disse krever en egen typegodkjenning?

kTesla

Sitat fra: brnout på mandag 21. februar 2022, klokken 12:48
Mulig dumt spm, men kan det være at den nye typegodkjenningen ikke gjelder for biler med ratt på høyre side, og at disse krever en egen typegodkjenning?

Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Men nei, tror ikke det. Er godkjent og utlevert med samme økt nyttelast i Tyskland den siste uken.

Tor Erik

Eks. på dansk registrert 2022 https://www.nummerplade.net/nummerplade/cz83651.html. Totalvekt 2619 KG
Eks. på dansk registrert 2021 https://www.tjekbil.dk/nummerplade/CZ83651/overblik. Totalvekt 2371 KG
Samme som i Tyskland og alle andre EU land, så vidt jeg kan se. Eneste var noen fra Sveits som nevnte i tff-forum.de at de ikke hadde fått økt nyttelast, men satt med gamle verdier (samme vekt som 2021 - som også er forskjellig fra 2021 til 2022). Sveits er ikke med i EU/EØS. Vegvesen forholder seg til hva produsenter melder sentralt til EU, vil jeg tro. Vil være veldig merkelig om ikke de samme verdiene blir for Norge.

skumlerud

Sitat fra: Tor Erik på mandag 21. februar 2022, klokken 15:25
Eks. på dansk registrert 2022 https://www.nummerplade.net/nummerplade/cz83651.html. Totalvekt 2619 KG
Eks. på dansk registrert 2021 https://www.tjekbil.dk/nummerplade/CZ83651/overblik. Totalvekt 2371 KG

Beklager, dette forsto jeg ikke? Er ikke dette linker til opplysninger om samme bil fra to ulike tjenester?

brnout

Sitat fra: kTesla på mandag 21. februar 2022, klokken 13:02
Sitat fra: brnout på mandag 21. februar 2022, klokken 12:48
Mulig dumt spm, men kan det være at den nye typegodkjenningen ikke gjelder for biler med ratt på høyre side, og at disse krever en egen typegodkjenning?

Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Men nei, tror ikke det. Er godkjent og utlevert med samme økt nyttelast i Tyskland den siste uken.

Ahh, beklager, jeg missforstod, jeg trodde de bilene i England hadde blitt levert med den gamle nyttelasten.

Tor Erik

Sitat fra: skumlerud på mandag 21. februar 2022, klokken 22:06
Sitat fra: Tor Erik på mandag 21. februar 2022, klokken 15:25
Eks. på dansk registrert 2022 https://www.nummerplade.net/nummerplade/cz83651.html. Totalvekt 2619 KG
Eks. på dansk registrert 2021 https://www.tjekbil.dk/nummerplade/CZ83651/overblik. Totalvekt 2371 KG

Beklager, dette forsto jeg ikke? Er ikke dette linker til opplysninger om samme bil fra to ulike tjenester?
Takk. Beklager :) Mente https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DG86782/overblik for 2022.

ruslebiff

91.6 kWh batteri i følge den siden, hadde vært hyggelig om det stemte.

Simmelim

Da er det svart på hvitt :D Bare å glede seg til levering! Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA