Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021

Startet av hakotorg, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36

« forrige - neste »

Vollis47

Behovet for destinasjonslading på parkeringsplasser var for egen del mye større for 5-6 år siden når vi kjørte Peugeot iOn og Nissan eNV200 enn det er i dag. Nå har vi en bil med lenger rekkevidde, så et par timer saktelading betyr ikke så mye fra og til. Men for andrecer det nok svært nyttig. Derimot er jeg veldig takknemlig for å få ladet opp bilen i løpet av natta når vi er på lengre turer. Hoteller og campingplasser bør raske på og tilby lading for overnattingsgjester.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Dede

Jeg har kjørt stavanger - Harstad 2 somre på rad nå.  Ifjor startet jeg i slutten av juni men i år startet jeg 4 juli så har kanskje litt å si?  Men uansett mye mer elbiler i år.  I fjor sto jeg i ladekø en gang + et par ganger der bil måtte flytte seg eller hadde problem med å avslutte lading..  I år har jeg krysset av for "forsinkelse" 8-9 av 19 ganger (inkl. 22kw lading).  F.eks. at jeg kjørte omvei (10minutter?) til Heidal for å slippe å lade i Vågå/Dombås (/Hjerkinn) /Oppdal, ødelagte ladere 3-4 ganger der jeg enten koblet til og måtte flytte (fikk komme foran i kø en gang da en var i ferd med å koble til lader som virket mens jeg sto og forsøkte flere ganger på en som ikke virket) eller da jeg skulle et "nødvendig ærend" og heller koblet på 22kwt når den laderen som sto som ledig viste seg å være fysisk ødelagt ("pistolen" var knust).
Jeg kjørte alene så kunne jo ikke følge med på ledige ladere mens jeg kjørte så f.eks. i Mo i Rana kjørte jeg der jeg visste en lader var men når den var opptatt kunne jeg sjekke andre ladere og kjøre til de (lader nr 2 jeg kjørte til virket ikke (ikke registret i app) og da måtte jeg videre igjen). 
Jeg stoppet som regel før jeg måtte så er flere ganger jeg bare kunne kjøre videre om lader var opptatt så sparte nok litt ladekø på det.  Tror ikke jeg har "somlet bort" mer enn en time totalt på turen (3600km)på ladeforberedelser, leting etter ladere, kø etc.?

Sto bare i kø 2 ganger - begge gangene med som sto på ladestasjon (jeg var først i køen) som ville lade til 97%  - begge disse gangene kunne jeg nok kjørt videre men antok mye kø videre og (dvs andre gangen skulle jeg over saltfjellet i kuling motvind, 6 grader og plaskregn så ville ha ekstra strøm...) Men har vært en del planlegging for å få det til.  Så kommer selvsagt ladetid i tillegg på noe over 6 timer hurtiglading (+lunchlading 22kwt og nattlading).

Hadde nok et par ladinger "for mye" da det viste seg at jeg fikk nattlading.  Et hotell hadde sagt njeei i utgangspunktet siden de hadde erfaring med kontakt som hadde svidd seg så stoppet for å lade noe på forhånd men da jeg kom dit sa de det bare var å koble på (de hadde en plass der jeg ikke trengte skjøteledning).  Et annet sted var de positive da jeg spurte ved booking men ikke særlig positive da jeg kom om kvelden med ikke alt for mye batteri, men de viste meg den ene plassen jeg kunne stå ved smøreboden og ledning ut døren og da tok jeg den.  Var mange elbiler på alle overnattingsteder så tenker flere nok kunne tenke seg lading om natten - men en må spørre.  Er jo ikke for å spare men for å kunne starte om morgenen med 100% når en kan kjøre langt!  Ingen tok betaling men hadde vært helt greit fra min side (kjører i3 så er ikke allverdens strøm).  Et hotell hadde 2 ladebokser ute. Der var jeg faktisk eneste elbil (men var jo ikke sikker på om det ville være ledig så hadde en del strøm da jeg kom). 

Konklusjon; Ja det er mye mer elbiler og mye mer trykk på ladestasjoner.  Destinasjonslading på hoteller og overnatting er gull verdt.  Kjører jeg igjen neste år?  Tja - det går direktefly også så kanskje det blir løsningen - men da er det for å ikke bruke 4 dager kjøring hver vei og ikke pga ladeproblematikk. Men kjøreturen er kjempefin - og har fortsatt noen varianter jeg har lyst å kjøre- kanskje det til og med blir mulig å kjøre kystriksveien?  Der har strekk uten hurtiglading vært for langt for min bil til nå...

Wiziwig

Kjørte Bergen - Ski tur retur nå sist uke, med en 2017 ioniq.
Ladet på Maurset og Nesbyen bort og Flå, Geilo og en liten top up i Eidfjord mens vi spiste på vei hjem.
Eneste stedet det var kø var Geilo, hvorfor det ikke er mer enn 4 ladestasjoner der er et godt spørsmål. Siste stopp før fjellovergangen og et knutepunkt for de fleste hyttefolk i områdene rundt.
På alle de andre var det under 50% i bruk når jeg kom.

Norhawk

Bortimot 3000 km i sommer, med Tesla M3.

Lillehammer-Bergen-Stryn-Lillehammer.
Ladet på Maurset på tur til Bergen, 4 ladere ledig ved ankomst.
Ladet i Klostergarasjen p-hus i Bergen, mange ladepunkter, ledige plasser begge ganger vi parkerte der.
På tur til Stryn, en kjapp lading i Skei/Jølster, ingen kø.
Ellers ladet på hytta, 10A.

Ellers t/r Oslo, uten ladestopp.
T/r Drammen, 10 min stopp på Liertoppen, mange ledige plasser.

Lillehammer-Gaustatoppen, 15 min. stopp i Hokksund,  ledige plasser.
Ladet på hytte, 10A.
Gaustatoppen- Lillehammer, via Drammen, ladestopp på Nebbenes, bestilte mat, flyttet bilen før maten var ferdig. 20 av 44 plasser ledig ved ankomst.

Alt i alt en helt smertefri el-bil reise i Norge.




- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

ToWalkOrDrive

VW-sjefen kjørte ID3 til Italia. Han var dritt-misfornøyd med Ionity (VW er medeier).. men Ihle i Ionity sier bare at VW-sjefen var uheldig. Altså ingen selvkritikk der, og dermed ingen utsikt til bedring.
Blir nok lettere neste år for VW-sjefen når han kan lade på en stor del av Tesla-laderne (de nye Tesla-V3 laderne).
https://motor.no/aktuelt/vw-sjefen-raser-mot-sin-egen-lade-operator/205901
Tesla Model Y                         2021-

RJK

La inn et temmelig langt innlegg i denne tråden, for de som vil ha en pekepinne på min erfaring i sommerferien, med ca 6000 km tilbakelagt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56889.msg994709#msg994709
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Ville bare skyte inn at i år har jeg enda ikke ladet utenfor garasjen eller fritidsleiligheten på vår i-Pace. Da kuttet vi ut ferietur i år og lengste turen ble på 42 mil som gikk greit uten lading.

Tror mange hurtiglader mer enn nødvendig. Hurtiglader når de har 30-40% SOC og ikke undersøker mulighet for destinasjonslading. Dette er selvsagt vanskelig, spesielt for ferske elbil-eiere. Burde vært krav til at i alle fall hoteller har mulighet for lading, f.eks 1 lader per 5. rom. Campingplasser bør ha lading. Museer, fornøyelsesparker osv. Alle destinasjoner som har besøk fra folk som typisk har kjørt litt lengre bør ha mange ladere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

THE

Hjemme igjen etter 6500 km elbiltur fra Vestlandet til Øst-Finnmark. Hovedsaklig er hurtigladingene gjort på Tesla superladere, men langs Kystriksveien (Fv. 17 i Nordland) og i Finnmark er det nødvendig med lading på andre ladere. De fleste overnattingene på tur både nordover og sørover er gjort uten mulighet til destinasjonslading, og dermed ble det mye hurtiglading. Vi var ca 14 dager i Vardø der vi hadde mulighet til å lade på vanlig stikkontakt, dette var nok til å dekke lokal kjøring. Tur til Kirkenes/Grense Jakobselv var uproblematisk med superlader i Varangerbotn og 50 kW lader i Kirkenes, men det hadde absolutt vært behov for lynlader også i Kirkenes, helst på Hesseng

De eneste problemene jeg hadde med hurtiglading i ferien var:
- På tur nordover måtte jeg lade i Sandnessjøen, og der var det kø siden begge hurtigladerne var opptatt av biler som ladet til 90%+. Ladet på AC når jeg sto i kø, men med 2x7,4 og 2x3,6 kW AC som alternativ var det begrenset med nytte i disse. Det MÅ være 22 kW tilgjengelig hvis AC skal ha noe praktisk betydning.
- Etter en tur opp til Nordkapp hadde jeg behov for å lade på Ishavsveien sin lader i Olderfjord på tur mot Karasjok. Der var 175 kW laderen defekt og gav veldig lav effekt, fikk raskere lading på 50 kW laderen, så ladet bare nok til å komme meg til neste lader i Lakselv.
- På tur sørover kjørte vi Kystriksveien fra Saltstraumen til Mo i Rana. Ladet opp på lynlader Tverlandet før turen sørover. Det er ingen hurtigladere på strekningen mot Mo i Rana, og hadde ikke mulighet for destinasjonslading ved overnatting. Måtte lade noen minutter på 22 kW ved Matkroken Aldersund for å komme oss til superlader i Mo i Rana. Kunne unngått dette om jeg hadde ladet litt mer på Tverlandet.

Alt i alt lite problem med elbil på Norgesferie. Bortsett fra litt kø i Sandnessjøen var det alltid ledig på de laderne vi brukte. Har stått mye mer i pantekø, dokø og matkø enn ladekø på turen.

 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vollis47

Sitat fra: JorgenM på mandag 16. august 2021, klokken 08:21
Ville bare skyte inn at i år har jeg enda ikke ladet utenfor garasjen eller fritidsleiligheten på vår i-Pace. Da kuttet vi ut ferietur i år og lengste turen ble på 42 mil som gikk greit uten lading.

Tror mange hurtiglader mer enn nødvendig. Hurtiglader når de har 30-40% SOC og ikke undersøker mulighet for destinasjonslading. Dette er selvsagt vanskelig, spesielt for ferske elbil-eiere. Burde vært krav til at i alle fall hoteller har mulighet for lading, f.eks 1 lader per 5. rom. Campingplasser bør ha lading. Museer, fornøyelsesparker osv. Alle destinasjoner som har besøk fra folk som typisk har kjørt litt lengre bør ha mange ladere.

Destinasjonslading blir etthvert som bilene får rekkevidde på 400 km og mer, viktigere og viktigere. Selv klarer jeg meg akkurat fra Kristiansand til Oslo uten hurtiglading når jeg er sikker på å få ladet ved overnattingsstedet. Og greit hjem igjen om jeg kan starte med fulladet bil. Hotellene bør bli flinkere til å reklamere med lademuligheter når de har dette på plass.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på mandag 16. august 2021, klokken 08:21

Tror mange hurtiglader mer enn nødvendig. Hurtiglader når de har 30-40% SOC og ikke undersøker mulighet for destinasjonslading.
Hm. Det hjelper ikke å undersøke hvis man ikke har garantert plass. F.eks når vi var i Bergen sist var nærmeste destinasjonslading en garasje med tre schuko stikk.

Klostergarasjen m.fl. var for langt unna med stengt bysentrum. Uten å vite om de var ledige gadd jeg ikke komme frem med nesten tomt batteri, så ladet på hurtiglader før ankomst. Ingen ting er kjedeligere enn å starte turen med en ladøkt på kaldt batteri.

Sikker destinasjonslading hadde vært gull dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

#40
Er i Bergen nå med Volvoen. Startet i Kongsberg med 100%. Ladet ti minutter i Voss for å være sikker på å nå Bergen sentrum. Parkerte i Bygarasjen i Bergen der det var mange ladeplasser. Under én krone pr. kilowatt på 32A énfas. Er veldig fornøyd så langt. Ser ut til å være plenty lynladere til turen hjem også.

Jeg prøver forøvrig å vente med å lade til jeg er nede på 10-15 prosent og lade til rundt 50 prosent før jeg kjører videre.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

elektro

Sitat fra: JorgenM på mandag 16. august 2021, klokken 08:21
Ville bare skyte inn at i år har jeg enda ikke ladet utenfor garasjen eller fritidsleiligheten på vår i-Pace. Da kuttet vi ut ferietur i år og lengste turen ble på 42 mil som gikk greit uten lading.

Tror mange hurtiglader mer enn nødvendig. Hurtiglader når de har 30-40% SOC og ikke undersøker mulighet for destinasjonslading. Dette er selvsagt vanskelig, spesielt for ferske elbil-eiere. Burde vært krav til at i alle fall hoteller har mulighet for lading, f.eks 1 lader per 5. rom. Campingplasser bør ha lading. Museer, fornøyelsesparker osv. Alle destinasjoner som har besøk fra folk som typisk har kjørt litt lengre bør ha mange ladere.

Tror du er inne på noe her. Bilene som kommer nå begynner å få så god rekkevidde at behovet for hurtiglading er i ferd med å endre seg. Stadig flere for også muligheter til å lade hjemme, på jobben, på hytta, på andre overnattingssteder osv. Ja, det vil trengs veldig mange nye lynladere, de må bli enklere å bruke og få bedre oppetid. Men det ser ikke så mørkt ut som mange, inkl. Elbilforeningen, skal ha det til.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på mandag 16. august 2021, klokken 08:21
Tror mange hurtiglader mer enn nødvendig. Hurtiglader når de har 30-40% SOC og ikke undersøker mulighet for destinasjonslading. Dette er selvsagt vanskelig, spesielt for ferske elbil-eiere.
Har man ikke garantert destinasjonslading så kan man jo ikke basere seg på det. Konsekvensen blir da å starte avgang med hurtiglading på kaldt batteri.

Hvis jeg skal til ett sted hvor jeg ikke vet jeg får destinasjonslading sørger jeg alltid for å komme frem med ihvertfall 40-50%. Da får man ihvertfall kjørt noe og fått litt lunk i batteriet før første lading. Særdeles viktig på vinteren.

I byer har jo destinasjonslading blitt lettere, og med elsparkesykler til leie kan man jo fint parkere i en parkeringsgarasje ett stykke unna der man bor, evt om man bare tar seg en god gåtur/joggetur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA