Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og innbytte

Startet av Parabuthus, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36

« forrige - neste »

geear

Jøss, litt forvirret av de store variasjonene, virker som de betaler godt for noe, og lavt for annet. Spørs om det er helt spesifikt etter hva som er lett omsettelig. (Jeg tar den for 170.  :o Er litt svak for P85+ etter jeg hadde det som loaner en gang. Nærmeste BMW-opplevelse i Tesla, styre med gasspedalen osv.)

tornaldo

Det ligger jo mange lignende biler i området kr 300k på Finn, så da er det vel kanskje noe i den regionen du kan håpe på.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

Fikk estimert 206k for vår 2015 S85D med 91k på telleren, AP1 og fullspekket.

Mellom 100 og 150k under annonserte priser på Finn

😆
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Model S 85D from 2015 is both out of warranty and reklamasjon.

So even if there are some on Finn for 300-350k does not mean they sell for that.

I have a Model S 75D from late 2017 with 95k KM on odometer and got 321k as offer from Tesla.
There are a lot of Model S 75D 2017 on finn right now priced between 360-390k.

So in my case the trade-in offer is not too bad. If I want a quick sell I might need to undercut below current lowest price on finn. In that case it would not be worth the hassle. Having to deal with 2 year reklamasjon and all.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Sitat fra: Jeronan på lørdag 14. august 2021, klokken 00:16
Model S 85D from 2015 is both out of warranty and reklamasjon.

So even if there are some on Finn for 300-350k does not mean they sell for that.
Selvsagt ikke, men de går heller ikke for 200 når de ligger ut til den prisen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

saphran

Jeg solgte en 2013 S85 7-seter for noen måneder siden som hadde gått 126000. Hadde nytt batteri og var i fin stand, sølvfarget. Tesla innbyttepris var en vits: 125 000. La den ut for 249 000 og fikk mye interesse umiddelbart. Ble litt pruting etter første visning (kjøper virket ellers meget grei) og inntrykket var jo at jeg hadde bra interesse på 249, men lot den gå for 235000 siden jeg da ble ferdig med salget bare 4 timer etter at annonsen ble lagt ut. Finn.no estimerte verdien til 260, det hadde nok tatt en del tid å få solgt den så høyt. Men i forhold til innbytte "tjente" jeg altså 110 000 mer da for kanskje 5-6 timers arbeid.

En 2014 med 90k nå ville jeg tippet går noenlunde greit for 260-270 slik prisbildet ser ut nå. Grønn bil er det nok færre som er interessert i, men det kan jo også slå ut andre veien siden det også er få slike biler til salgs...(ligger ute 1 nå fra 2014 priset til hele 395000, det kan de nok glemme). Må bare finne en som elsker den fargen!

lars667

Fått tilbud om 402k for min desember 2020 tm3 lr hvit gått 14k... Takket nei. Har avtale med dansk oppkjøpet på 470k. Med ledbar og uoriginalt takstativ.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på onsdag 18. august 2021, klokken 22:57
Fått tilbud om 402k for min desember 2020 tm3 lr hvit gått 14k... Takket nei. Har avtale med dansk oppkjøpet på 470k. Med ledbar og uoriginalt takstativ.

lars667  :+1: herlig at du får en god pris. Ja jeg hører danskene er op offensiven her i Norge om dagen for å kjøpe brukt. Svenskene derimot "sliter med tidskaranten" sin for insentiv ordningen de har valgt og de er nok ikke så hypp på å komme til Norge da. Men men det er bare hva jeg tror...

Aldrimer

Hvordan rent praktisk fungerer innbytte fra Tesla?

Foreløpig syns jeg opplevelsen er ganske tungvindt da de har bedt om all informasjon og bilder i to omganger. Jeg har fått et innbyttetilbud, men på min side står det fremdeles at jeg venter på at Tesla skal godkjenne innbyttet (noe de vel gjorde da de ga meg en pris?). Samtidig har jeg mottatt to mailer fra Tesla om at jeg må fullføre innbytteprosessen, selv om ballen ligger hos Tesla.

Selv tviler jeg på at Tesla klarer å fullføre denne prosessen innen tirsdag da jeg henter min Y. (Selgeren hos Tesla mente derimot at dette var topp prioritert og selvsagt skulle det være i orden til tirsdag) Men hvis de klarer det, hvordan gjør man det i Lillestrøm? Vil det være skiltet til en egen parkering der innbyttebilene skal parkeres? For det er slik at jeg kjører gammel bil til Lillestrøm og ny bil tilbake og ikke at innbyttebilene skal leveres et annet sted? I handelen så skal det følge med to sett med nøkler og to sett med dekk, noe annet som må ligge i bilen?

Jeronan

Sitat fra: Aldrimer på torsdag 19. august 2021, klokken 08:50
Hvordan rent praktisk fungerer innbytte fra Tesla?

Foreløpig syns jeg opplevelsen er ganske tungvindt da de har bedt om all informasjon og bilder i to omganger. Jeg har fått et innbyttetilbud, men på min side står det fremdeles at jeg venter på at Tesla skal godkjenne innbyttet (noe de vel gjorde da de ga meg en pris?). Samtidig har jeg mottatt to mailer fra Tesla om at jeg må fullføre innbytteprosessen, selv om ballen ligger hos Tesla.

Selv tviler jeg på at Tesla klarer å fullføre denne prosessen innen tirsdag da jeg henter min Y. (Selgeren hos Tesla mente derimot at dette var topp prioritert og selvsagt skulle det være i orden til tirsdag) Men hvis de klarer det, hvordan gjør man det i Lillestrøm? Vil det være skiltet til en egen parkering der innbyttebilene skal parkeres? For det er slik at jeg kjører gammel bil til Lillestrøm og ny bil tilbake og ikke at innbyttebilene skal leveres et annet sted? I handelen så skal det følge med to sett med nøkler og to sett med dekk, noe annet som må ligge i bilen?

Those emails are automated.

You first get an trade-in estimate based on the info you give them. Car, Model, Year and KM stand.
Then you have to deliver pictures, including exact KM stand.
After that you get the final trade-in offer. For me it took almost a week to get the final trade-in offer, after I sent in the pictures.

You can send an email to: emea-tradeins@tesla.com and tell them you have delivery on Tuesday and need the final offer by end this week, so you have enough time to pay the final factura before delivery.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ElbilErik

Er det nok å vise til kvittering for betalt faktura, eller må pengene ha ankommet Tesla før utlevering?

Jeronan

Sitat fra: ElbilErik på torsdag 19. august 2021, klokken 10:07
Er det nok å vise til kvittering for betalt faktura, eller må pengene ha ankommet Tesla før utlevering?

When I took delivery of our Model S75D back in Nov. 2017 my bank paid the factura the day before delivery, since I got the appointment with just 2 day notice. I emailed delivery with the receipt of payment from the bank and it was fine.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

lars667

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 19. august 2021, klokken 07:53
Sitat fra: lars667 på onsdag 18. august 2021, klokken 22:57

lars667  :+1: herlig at du får en god pris. Ja jeg hører danskene er op offensiven her i Norge om dagen for å kjøpe brukt. Svenskene derimot "sliter med tidskaranten" sin for insentiv ordningen de har valgt og de er nok ikke så hypp på å komme til Norge da. Men men det er bare hva jeg tror...

Ja, jeg er fornøyd med det, selv om jeg kun har mottatt et lite depositum ennå, skal sette over restbeløp før henting tirsdag. Krysser fingre og tær. De utenlandske oppkjøperne kan kanskje forklare hvorfor folk får solgt nesten året gamle biler til nesten nypris.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kongle.

Vurderte innbytte men synes kanskje tilbudet jeg fikk fra Tesla var litt i underkant. 356k for TM3 LR 2019 39k km grå, med hengerfeste.
Ser på finn at jeg burde kunne få ca 10% mer for den ved å selge selv.
Har noen av dere opplevd at «final offer» har blitt høyere enn estimat?

Noen som har vurdert å selge bilen hos Markus bil? Slippe å selge selv? Erfaringer?
Beklager, dette ble kanskje en avsporing av tråden..
M3 AWD LR Grå 24.06.19

Electric cars in Norway

Sitat356k for TM3 LR 2019 39k km grå, med hengerfeste.

Ja det er "ran på høylys dag" men så skal jo Tesla ha litt igjen for administrasjonen av disse innbyttebilene.

Denne selger du enkelt selv :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA