Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?

Startet av eisa01, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:28

« forrige - neste »

eisa01

Hadde mitt første møte med en ladestasjon som ikke fungerte i dag, og begynte å lure på hvordan vi i 2021, 10 år etter den første hurtigladestasjonen kom til Norge fortsatt sliter med elendig UX på apper og stasjoner

Hva som generelt må forbedres i apper og stasjoner:

  • Feilmeldinger må være klare og tydelige, kommer jeg til å få ladet, eller må jeg bytte stasjon?
  • Er det kø av biler som venter på stedet?

  • Hvor mye har jeg ladet, og hvor fort lader jeg nå?

  • Spørsmål etter bruk hvordan ladesesjonen gikk, slik at man kan gi en stjerne og melde fra om feil umiddelbart uten å ringe

  • Presentasjon av bilens ladekurve og hvordan jeg ladet opp mot dette

  • Autoutfylling av kredittkortdetaljer istedenfor å manuelt taste inn

  • Støtte for Plug&Charge, enten via CCS-standarden eller som Fastned har hacket seg til det


Spesielt det at man ikke har noen automatisk funksjon for å samle inn feilmeldinger er graverende, dette er noe Oslo bysykkel spør om etter hver tur, i likhet med alle sparkesykkel-selskapene. Da får man enkelt oppdaget feil og kan rette dem opp - ingen gidder ringe og melde fra feil i dagens samfunn? Og hvis det ikke er slik at du må lade, men bare fyller opp mens du er på et sted til hjemturen, så prøver du bare igjen senere når du skal e.g., handle på matbutikk med hurtiglader i nærheten.

Lurer på om ladeselskapene har vært i en oligopolsituasjon: Brukerne er avhengige av å lade, og har i praksis ikke så stort valg av leverandør - de må lade der det er tilgjengelige og ledige ladere.

Sparkesykkelselskapene må konkurrere om kundene og har derfor utviklet bedre UX

eisa01

#1
Skulle lade på en Mer 150 kW stasjon i dag som gikk dårlig

Koblet til, startet lading. Kom opp i displayet at det var «nettbegrensning», men regnet med at dette ville gå bort og bilen skulle begynne å lade. Stod der i kanskje 20-30 sekunder før jeg gikk i butikken. Det var 2 150 kW stasjoner, med 3 andre biler som ladet, så på et tidspunkt ville de vel rampet ned og gitt litt kapasitet til meg?

Kom tilbake fra butikken etter 15-20 min og skulle stoppe sesjonen i appen, men det var ingenting å stoppe. Ladingen hadde gitt opp etter 10 sekunder...

iPacen koblet til samme stasjon ladet på 70 kW, så burde absolutt vært ledig kapasitet?

Vollis47

Virker som om de fleste ladeoperatørene ikke har prøvd å lade en elbil i en reell situasjon. De prøver gjerne sin egen stasjon når den er ny, og så er de fornøyd med det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

rmi

Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?

sjokomelk

Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?
De kan det med CCS. ABB-ladere har støttet det i mange år, og brukes aktivt av f.eks. Fastned i Nederland - https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hanche

Litt på siden kanskje, men: Aller første gang jeg skulle hurtiglade etter å ha kjøpt min første elbil, fikk jeg ikke til å lade. Feilmeldingen på ladestolpen var obskur nok til at jeg ikke ante om feilen lå i laderen eller i bilen, så jeg fikk litt panikk og ringte til bilforhandleren og spurte hva han mente. Han mente det nok var laderen og ikke bilen, så jeg kjørte videre til neste hurtiglader og fikk ladet der. Men det var veldig lite gøy å stå der med splitter ny bil på starten av en langtur og ikke kunne vite om det var en alvorlig feil på bilen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

rmi

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:29
De kan det med CCS. ABB-ladere har støttet det i mange år, og brukes aktivt av f.eks. Fastned i Nederland - https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-

Jeg håper da alle aktører kan ta det i bruk slik at vi kan registrere bilen hos operatørene og ikke trenge å tenke på brikke eller app, men bare koble til og starte lading slik som Tesla gjør det.

overskyet

Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?

Porsche gjør det på Ionity. Plugg and play, null styr med app, brikke og annet tull som ikke hører hjemme i 2021. 270 KW.

Oddaa

Helt enig i at dette må ryddes opp i. Ladere som ikke virket, kryptiske feilmeldinger, manglende svar hos kundeservice og bil som til slutt gikk tom for strøm i minusgrader og kuling ble spikeren i kista for vårt kortrekkevidde-elbil eierskap. Synd egentlig da dette burde vært relativt enkelt å gjøre noe med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

eltyl

Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 18:42
Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?

Porsche gjør det på Ionity. Plugg and play, null styr med app, brikke og annet tull som ikke hører hjemme i 2021. 270 KW.
[/quote
Mustang Mach-E gjør det på ionity, og muligens circle-k.

eisa01

Lov å håpe at de eksisterende operatørene i Norge skjerper seg nå som Tesla planlegger å åpne - de har i teorien et godt nok utbygd nettverk til at man kan klare seg ekslusivt med dem

Veldig merkelig at ingen av de norske operatørene (unntatt Ionity?) har prøvd seg på Autocharge sånn som Fastned, det ville løst noen av utfordringene med brukervennlighet

Prøvde forøvrig å sende tilbakemelding to Fortum C&D og Mer om feil jeg opplevde hos dem. Fortum har svart, mens Mer har det vært tyst fra på en uke...

overskyet

Fordelen med Tesla sitt ladenett er egentlig antallet ladere per lokasjon. Der er det mye å gå på hos de andre. Ellers må jeg si at Ionity, BKK, Mer, Kople, CircleK etc tilsammen er svært bra, så det er egentlig ikke så big deal med Tesla sitt ladenett lenger, bortsett fra på utfartsdager. Pluss at med Porsche får du 270 KW og hyggelig pris hos Ionity. 1.8 kroner kilowatten. Plugg and charge osv. Så hvis man kan lade hos Ionity, er det å foretrekke.

1317142119

En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.

Otkristo

Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.
Takk for urovekkende innsikt!

eisa01

Ja, det var rimelig interessant lesing!

Forøvrig har ikke Mer klart å svare meg på to uker når jeg feilmeldte laderen i post 2...

Fortum C&D brukte en knapp uke på å melde videre til "riktig avdeling" - Meldte inn at RFID-brikken ikke ble lest på en spesifikk Recharge-lader, hadde fungert fint på en tidligere lader.

Mitt elbilhold i sommer kan oppsumeres med at 2/4 hurtigladeøkter hadde problemer, og at ingen er blitt løst/hatt en forklaring enda :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA