Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?

Startet av Magnus Hansen, lørdag 10. juli 2021, klokken 10:13

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 16:35
Sitat fra: geear på søndag 11. juli 2021, klokken 13:18
Foreslår at du hoster opp eksempler på oppringninger, for du har ikke personlig erfaring med dette?

Jeeez, du skal få denne gangen, neste gang får du gjøre hjemmeleksen din selv:
https://www.torquenews.com/1083/never-buy-tesla-unless-it-just-quarter-end-here-s-why

Dette er så og si allmennkunnskaper ang Tesla. Det har vært mye innlegg fra forskjellig brukere her inne og på Facebook. Det har blitt skrevet side opp, side ned om Tesla siste kvartalspush. Med blant annet rabatter hvis folk henter den før månedsslutt. Tesla er den som uten tvil mest justerer prisen opp og ned. De har off menu biler, tar inn og ut SR+ som det passer dem etc så hva er så vanskelig å skjønne at de også gir rabatter privat? Er bare å sette 2+2.
Så dokumentasjonen din på påstandene dine er at noen har fått en gratis prøveperiode på FSD i tre måneder, og sammenligner det med rabatter hos VAG og andre?

Eller at inventory-biler (lagerbiler, ikke spesialbestilte), selges billigere enn spesialbestillinger? Disse ligger åpent på nett med pris og er ingen hemmelighet.

Kan du komme med eksempel på nordmenn som har blitt ringt opp med rabattilbud? I penger. Ikke en pakke eller lignende som kompensasjon for en feilleveranse.

advale

Ok, men la meg spørre: du mener det er usannsynlig at Tesla gir personlig rabatter? Ut i fra hvilket erfaring/scenario?

Rosstopher

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 16:14
Nedlatende tone? Han spør om kilde og impliserer løgn fra meg. Så ja, svarer i samme tone tilbake.

Og du klager andre for nedlatende tone når du selv har samme tonen mot Youtubere som, surprise, har opptil flere millioner visninger vs f.eks Motors som i beste fall har 30 tusen visninger på rekkevidde-artikkelen. Jeg liker Motor men bare for å sette ting i perspektiv ang tonen din mot Youtubere.

Å spørre om kilde til udokumenterte påstander er helt normalt. Hvis man ikke tåler det uten at man trur at andre sier at man lyver så bør man holde seg unna diskusjoner på nettet (og IRL egentlig hvis man diskuterer med oppegående folk).

Når det gjelder youtubere så har jeg mye respekt for de. Veldig mange flinke folk, og ofte like høy eller høyere kvalitet enn i etablert media. Min kommentar om YouTube der kom fordi jeg leste innlegget ditt feil, så det beklager jeg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 11. juli 2021, klokken 09:19

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil.
Har du erfaring med noe av dette selv?

Vet ikke om Y er hardere satt opp en 3, men de er ihvertfall ikke satt opp som en sportsbil. Kontrollert kanskje. Foretrekker dempingen på 3ern langt over de andre nevnt. Men mye smak og behag der altså.

Kan hende den støyer mere enn 3 og, men TM3 2021 støyer ikke mere enn MEB bilene.

Viskerautomatikk fungerer like bra/dårlig som på andre biler jeg har og har hatt.

Rammeløse dører krever at man tørker etter det har vært vått før det fryser, men har levd med det i 7 år uten problemer nå. Eneste bilen som har gitt meg vinterutfordringer med dørene er ironisk nok Jaguaren som har konvensjonelle dører.

Men jeg er 100% enig i løsningen på takstativene. Så mye at jeg tror jeg ikke kommer til å kjøpe det om det blir TMY.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Advale, jeg har da heller aldri hørt at Tesla ringer rundt og tilbyr rabatter. Det er du som påstår det (på en ganske ufin måte også), og da er det rimelig å be deg begrunne det. Artikkelen du linket til underbygger ikke påstanden din. Å hive ut en ubegrunnet påstand for så å be andre motbevise den er ikke seriøst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

advale

Det er fair nok. Men for meg blir det som å svare en dieselfyr om elbiler kan gå mer enn 100km eller lignende før den tar natta og stiller spm-tegn og ber om kilde etc.

Men er det så utrolig vanskelig å akseptere at Tesla gir rabatter at folk må spørre om kilde?!

Den linken jeg oppga sier jo Tesla gir rabatter. " Tesla discounts are now common, and Tesla owners who buy just before the year's end or quarter's end can benefit by waiting. Those who buy mid-quarter pay more and get less."

Klikker man inn på linken så står det videre:
"We were contacted by a Tesla sales associate from Tesla in our local area who offered a blue Long Range AWD Model 3 that is new with zero miles and was never a demonstration or test drive car with a $2,330 price discount. "

Ellemelle

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 17:03
Ok, men la meg spørre: du mener det er usannsynlig at Tesla gir personlig rabatter? Ut i fra hvilket erfaring/scenario?
Fordi Musk eksplisitt har sagt at en ny bil aldri skal selges med rabatt. Uansett.

Øyvind.h

Tesla har ofte inventory, demobiler, gammel spekk biler etc ute på nettsiden som kan kjøpes rimeligere enn ny bestilling.
Men alle får samme tilbud om de går igjennom listen på nettside eller får selger til å sjekke liste. Det er ikke snakk om rabatt pga firma, fagforening eller trynefaktor.

Det er ikke det samme som andre forhandlere driver med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Det påstås stadig at Tesla fanboys er håpløse og vrir alt til positivt. Vel - om en leser de siste 20 innleggene her er det ingen tvil om at negative og unøyaktige påstander fra en IKKE fanboy er dominerende.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

advale

Artikkelen som jeg linket nevnte Elon også:

"There can never -- and I mean never -- be a discount on a new car coming out of the factory in pristine condition. This is why I always pay full price when I buy a car and the same applies to my family friends, celebrities, no matter how famous or influential." Those were the days! Since Elon Musk laid down this commandment back in 2016, he has changed his mind and even accepted a free car from a fellow Tesla board member. Tesla discounts are now common....

advale

Sitat fra: DagfinnN på søndag 11. juli 2021, klokken 17:31
Det påstås stadig at Tesla fanboys er håpløse og vrir alt til positivt. Vel - om en leser de siste 20 innleggene her er det ingen tvil om at negative og unøyaktige påstander fra en IKKE fanboy er dominerende.

Kom gjerne med hva jeg har sagt som er unøyaktige eller feil.

Edit: den linken som jeg oppga, leser ingen (teslafan) den eller?  8)

Contango

Advale, det du påstår er at Tesla gir individuelle rabatter. Eksvs slik bilforhandlere gjør. Det har jeg verken opplevd eller hørt om. Tvert i mot har jeg opplevd at Tesla rep'ene ikke har handlingsrom i det hele tatt. At inventory bilene prises opp og ned er ikke noe nytt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

advale

Er det ingen som leser linken som jeg oppga?

Ja du har personlig opplevd å ikke få rabatt - det betyr ikke at Tesla ikke gir rabatter til andre. Kan noen komme med kilde der de aldri gir rabatt takk.

PS: hva Elon har sagt i 2016 (og som linken jeg oppga sier at det er feil) er ikke gyldig.

Edit: jeg har aldri sagt at Tesla gir rabatter slik som bilforhandlere gjør. Jeg kan sitere meg selv:  "For min del er begge like ille eller gode." Men at Tesla også gir rabatter er uten tvil.

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. juli 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 11. juli 2021, klokken 09:19

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil.
Har du erfaring med noe av dette selv?

Vet ikke om Y er hardere satt opp en 3, men de er ihvertfall ikke satt opp som en sportsbil. Kontrollert kanskje. Foretrekker dempingen på 3ern langt over de andre nevnt. Men mye smak og behag der altså.

Kan hende den støyer mere enn 3 og, men TM3 2021 støyer ikke mere enn MEB bilene.

Viskerautomatikk fungerer like bra/dårlig som på andre biler jeg har og har hatt.

Rammeløse dører krever at man tørker etter det har vært vått før det fryser, men har levd med det i 7 år uten problemer nå. Eneste bilen som har gitt meg vinterutfordringer med dørene er ironisk nok Jaguaren som har konvensjonelle dører.

Men jeg er 100% enig i løsningen på takstativene. Så mye at jeg tror jeg ikke kommer til å kjøpe det om det blir TMY.

Jeg har nok like mye erfaring med dette som du har med alle MEB plattform bilene  ;)

Vil gjerne se dokumentasjon på at TM3 er like stille som f.eks. Audi Q4 E-Tron og VW Id4. Testene til Teslabjørn viser i alle fall ikke dette. Det holder med å se på de siste testene hans... det er mye mer støy i kupeen når han kjører TM3. La merke til det når han testet 2021 modellen for noen dager siden.

Etter at Tesla byttet fra sensor til kamera, har dette fungert dårlig. Dette med regnsensor har vært diskutert på forumet tidligere.

Jeg var heller ikke sett en eneste uttalelse fra en tester som sier at TM3 kjører bedre enn MEB bilene. Testere har sikkert fokus på at dette er familiebiler.

Dørene og pakningene er også mye omtalt. Jeg tror nok at jeg skulle håndterte dette. Men det en risiko i klimaet som jeg bor i med skiftende forhold og mye nedbør rundt 0, at jeg ville slite enkelte, få dager.

Kicksensor og bedre løsning for krok trekker også i retning av andre biler enn TMY. Men det er ikke meningen å starte en diskusjon som er tatt 100 ganger før...men følte at utsagnet om at det eneste som trakk ned TMY var mangel på HUD og led matrix...

Ellemelle

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 17:32
and even accepted a free car from a fellow Tesla board member. Tesla discounts are now common....
Det viser jo hvilke latterlige kilder du bruker.

For det første, i hvilket forskrudd hode er det å få en gave fra en person det samme som å få rabatt?
Men det er uansett ikke så viktig i denne saken. Han fikk ikke en gratis bil, det han fikk var retten til å kjøpe bilen.
Sitat fra: Elon Musk, Twitter
Ira Ehrenpreis had rights to 1st car as he was 1st to place a full deposit, but gave those rights to me as my 46th bday present. Tks Ira!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA