Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spirrevipp

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 13:13
De oppgir også 1981kg i egenvekt og det er vel bare teoretisk.

Teoretisk? Når jeg veide bilen i dag så landet vekta på 1.98t, så "spot on" for bil med 19".
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

tornaldo

Ingen som har koblet sin nye bil opp mot Scan my Tesla ennå, og fått lest ut litt data?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 25. august 2021, klokken 20:02
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 13:13
De oppgir også 1981kg i egenvekt og det er vel bare teoretisk.

Teoretisk? Når jeg veide bilen i dag så landet vekta på 1.98t, så "spot on" for bil med 19".
Jeg innså senere at det nok er riktig vekt for biler med geminihjul, og det er jo bra. Men brakett for HF legger nok til 10kg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 20:37
Ingen som har koblet sin nye bil opp mot Scan my Tesla ennå, og fått lest ut litt data?

TB er i gang,kommer nok mye innen ett par dager 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jorgenask

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. august 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 20:48
Men brakett for HF legger nok til 10kg.
I følge Tesla er alle TMY klargjort for hengerfeste.

Med tanke på at det står på produktsiden til hengerfeste i teslashop at det kreves servicetime så er den vel ikke fullstendig klargjort som i at man bare mangler selve kroken

Radial

Klargjort er ett vidt begrep.

Antagelig vis er det en kontakt for hengerfeste-kontakten oppi der, mens resten mangler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#533
Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. august 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 20:48
Men brakett for HF legger nok til 10kg.
I følge Tesla er alle TMY klargjort for hengerfeste.
Jeg kom over min TMY utenfor Tesla Kr.sand 😉 og tok en grundig titt. Jeg tok av dekselet til hengerkroken og der er det ingen ting innenfor støtfangeren som har med HF å gjøre.
Tesla sier at bilen må inn noen timer for fysisk montering. Av med støtfanger, av med alubjelke og på med brakett for krok, på med alubjelke samt ledningskitt og ECU. https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste
På mange TM3 var dette på plass fra fabrikk, men altså ikke på TMY, så mitt inntrykk er at TMY er mindre forberedt for HF enn mange TM3. Når de sier at en er forberedt for HF så er det nok kun lokket i fangeren.
Det spennende er om alubjelken erstattes av tverrbjelken for HF, eller om HF-delene kommer som et rent tillegg.
Her er delene knyttet til HF: https://epc.tesla.com/nb/catalogs/199/categories/11467/subcategories/46778/systemGroups/92610

Denne videoen tror jeg viser jobben som må gjøres av Tesla:
https://www.youtube.com/watch?v=H0kvB2ZSKx8
Selv om dette ikke er originalt tror jeg det er rimelig likt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Etter ymse reperasjoner hos tesla service hadde jeg foretrukket at dette var ferdig montert fra fabrikk, da jeg har erfart at nesten hver gang jeg har hatt min bil inne har det skjedd noe eller at ting ikke blir montert like bra som de var.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Jeronan

Sitat fra: Kim- på onsdag 25. august 2021, klokken 23:50
Etter ymse reperasjoner hos tesla service hadde jeg foretrukket at dette var ferdig montert fra fabrikk, da jeg har erfart at nesten hver gang jeg har hatt min bil inne har det skjedd noe eller at ting ikke blir montert like bra som de var.

Maybe Bosch Bilexperten can get hold of the OEM tilhenger pakke and do the montering as well for people around Oslo. Would be a better choice than Tesla SC I agree.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Hvor mye påvirker egentlig vekta av tilhengerfeste, eller brakett for et slikt, batterikapasiteten? Spør bare pga. tittelen på tråden, og at det finnes en egen lang tråd om nyttelast og vekt på TMY. Jeg har ikke oppdaget forskjell i batterikapasitet på min TMX med eller uten tilhengerkroken på/i bilen i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: THE på torsdag 26. august 2021, klokken 07:55
Hvor mye påvirker egentlig vekta av tilhengerfeste, eller brakett for et slikt, batterikapasiteten? Spør bare pga. tittelen på tråden, og at det finnes en egen lang tråd om nyttelast og vekt på TMY. Jeg har ikke oppdaget forskjell i batterikapasitet på min TMX med eller uten tilhengerkroken på/i bilen i alle fall.
Batterikapasiteten blir ikke påvikret, men rekkevidden reduseres vel tilsvarende et par kanner spyleveske, eller ladekabene. Altså ikke mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomatene

#538
Takk til mange supre innlegg her inne. Dere bidrar veldig for oss som bare lusker rundt her inne og prøver å ta beslutninger basert på det som skrives. Må innrømme at jeg ikke helt klarer å følge med (antagelig pga alder) på alle innspill og hva som så langt er konklusjonen vedrørende batteri og framtidig batteri på model Y. Jeg har reservert en model Y og ønsker å vite:
1. Kommer det et 85 kWh batteri på model Y? Evt når kommer det?
2. er det så lang noen klar konklusjon på dette?
Noe som ville være av stor verdi er hvis en av de mange kloke hodene her inne kunne oppsummere denne tråden på en konsis måte så ville det være til stor hjelp.

elhansen

Sitat fra: Thomatene på torsdag 26. august 2021, klokken 09:34
Takk til mange supre innlegg her inne. Dere bidrar veldig for oss som bare lusker rundt her inne og prøver å ta beslutninger basert på det som skrives. Må innrømme at jeg ikke helt klarer å følge med (antagelig pga alder) på alle innspill og hva som så langt er konklusjonen vedrørende batteri og framtidig batteri på model Y. Jeg har reservert en model Y og ønsker å vite:
1. Kommer det et 85 kWh batteri på model Y? Evt når kommer det?
2. er det så lang noen klar konklusjon på dette?
Noe som ville være av stor verdi er hvis en av de mange kloke hodene her inne kunne oppsummere denne tråden på en konsis måte så ville det være til stor hjelp.
Mye usikkerhet og ingen vet vel dette 100% ennå. MEN bilen selges med annet batteri i Hong Kong og spekulasjonene vil ha det til at dette batteriet også kommer til Europa etterhvert. Men igjen: Tesla svarer ikke på dette, og det vil de ikke gjøre så lenge de pr idag leverer batteriet som noe mindre til EU. Det ville ført til at mange ville vente og tesla sitter med mange biler de ikke blir kvitt til full pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA