Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

elhansen

Betyr dette at dette er det store batteriet? Les samme batteri som hong kong utgaven bare strupet ?

Ole Petter

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. august 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 12:09
Sitat fra: ABVX_TMY på onsdag 25. august 2021, klokken 12:00
Her i denne testen hos elbil24.no ligger vel svaret vi har ventet på?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-endelig-provekjort/74145745

"Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh"
Hvordan vet de dette? Har de koblet til ODB2 adapter?
Hvis det er bilen på bildet de har datene fra, så har den VIN LRWYGCEK7MC051930. Altså lavt VIN.

Tipper svaret er "de har lest det et sted".  ;)

Har sendt en mail forfatter av artikkel, for vi se om jeg får svar.

Otkristo


Handyman

Sitat fra: Otkristo på onsdag 25. august 2021, klokken 12:55
Dette skriver DN i sin test, 80,5 kWh brutto
De oppgir også 1981kg i egenvekt og det er vel bare teoretisk. 80,5 brutto er jo sånn ca midt mellom 77 og 82. Journalister er alt for ofte ikke opptatt av detaljer og presisjon.
Broom sa at bilene var forberedt for HF og at det bare var kroken som mangler. Det stemmer ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Problemet ligger nok i at Tesla er så knappe på detaljer om bilene, at journalister må gjette seg frem til hva som er rett, akkurat som oss.

Akkurat det er håpløst.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 13:16
Problemet ligger nok i at Tesla er så knappe på detaljer om bilene, at journalister må gjette seg frem til hva som er rett, akkurat som oss.

Akkurat det er håpløst.
Ja... og de fremsetter dette som fakta uten å opplyse om at de faktisk ikke vet.
Akkurat som mange på forumet her ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 13:19
Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 13:16
Problemet ligger nok i at Tesla er så knappe på detaljer om bilene, at journalister må gjette seg frem til hva som er rett, akkurat som oss.

Akkurat det er håpløst.
Ja... og de fremsetter dette som fakta uten å opplyse om at de faktisk ikke vet.
Akkurat som mange på forumet her ;-)
Mic drop 😂

Ole Petter

Sitat fra: Ole Petter på onsdag 25. august 2021, klokken 12:38
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. august 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 12:09
Sitat fra: ABVX_TMY på onsdag 25. august 2021, klokken 12:00
Her i denne testen hos elbil24.no ligger vel svaret vi har ventet på?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-endelig-provekjort/74145745

"Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh"
Hvordan vet de dette? Har de koblet til ODB2 adapter?
Hvis det er bilen på bildet de har datene fra, så har den VIN LRWYGCEK7MC051930. Altså lavt VIN.

Tipper svaret er "de har lest det et sted".  ;)

Har sendt en mail forfatter av artikkel, for vi se om jeg får svar.

Fikk svar at de brukte OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) sine tall.

electrip

Her kan man sjekke batteritype: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy
Ser at LRWYGCEK7MC051930 ble levert med Y5CD. Det er vel 77kwh brutto basert på tysk registreringsdata?

elhansen

Dette bør jo alle sjekke som nå får sin for å se om det er noe forskjell på batteriet.... og evt VIN og MTY kode

Handyman

Sitat fra: elhansen på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Dette bør jo alle sjekke som nå får sin for å se om det er noe forskjell på batteriet.... og evt VIN og MTY kode
Hvis noen har tid til jobben kan de søke opp VIN med regnr. via SVVs sider på bilene som er registrert. Spesielt interessant med høye VIN.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Olatho

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: elhansen på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Dette bør jo alle sjekke som nå får sin for å se om det er noe forskjell på batteriet.... og evt VIN og MTY kode
Hvis noen har tid til jobben kan de søke opp VIN med regnr. via SVVs sider på bilene som er registrert. Spesielt interessant med høye VIN.

Bare å klikke på regnummer nedover på sida her, så kommer man rett til kjøretøyopplysningene: https://teslastats.no/


Voltz

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: elhansen på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Dette bør jo alle sjekke som nå får sin for å se om det er noe forskjell på batteriet.... og evt VIN og MTY kode
Hvis noen har tid til jobben kan de søke opp VIN med regnr. via SVVs sider på bilene som er registrert. Spesielt interessant med høye VIN.
Du kan sikkert be noen av nyttelast-heltene dedikere litt av tiden sin til VIN-søk. Da kan de for eksempel bruke bare halve dagen til nytteløs nyttelastdiskusjon/monolog :laugh: :laugh:

Handyman

Sitat fra: Olatho på onsdag 25. august 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: elhansen på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Dette bør jo alle sjekke som nå får sin for å se om det er noe forskjell på batteriet.... og evt VIN og MTY kode
Hvis noen har tid til jobben kan de søke opp VIN med regnr. via SVVs sider på bilene som er registrert. Spesielt interessant med høye VIN.

Bare å klikke på regnummer nedover på sida her, så kommer man rett til kjøretøyopplysningene: https://teslastats.no/
Takk! det hadde jeg ikke fått med meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

torgbren

Deler perm-lenke til DIFI med søk på alle registrerte Model Y. Til høyre i listen under TG variant og TG versjon finner man kode for å finne type batteri etc. Koden forklares i tabellen du finner på TMC-siden jeg også har tatt inn lenken til.

Så langt kun de tre demobilene som ligger inne. Ser ut til at vi må vente litt på å se hva øvrige biler er registrert med. 

DIFI: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy&tekn_unr=LRWYGCEK*

TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA