Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

dainai

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 22:34
Sitat fra: moby666 på mandag 23. august 2021, klokken 22:30
Alle som blir sendt fra Kina, de har laget en Europa versjon med CCS etc. Om ikke lenge kommer Y fra Giga Berlin. Får du sove nå?

Jeg får sove godt med eller uten dine frekkheter. Del gjerne uttalelsen når du får den så vi får se hva de faktisk skriver.

Det forklarer fortsatt ikke varför de plutselig endrer fra MTY03 til MTY07.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 22:34
Sitat fra: moby666 på mandag 23. august 2021, klokken 22:30
Alle som blir sendt fra Kina, de har laget en Europa versjon med CCS etc. Om ikke lenge kommer Y fra Giga Berlin. Får du sove nå?

Jeg får sove godt med eller uten dine frekkheter. Del gjerne uttalelsen når du får den så vi får se hva de faktisk skriver.

Rosstopher :+1: det tror jeg du gjør også....sover godt om natten :+1:

Electric cars in Norway

#497
.
Sitat

Det forklarer fortsatt ikke varför de plutselig endrer fra MTY03 til MTY07.


Enig :+1: dette er vanskelig.....

Men jeg liker dette her....mulig årsak...

https://elbilforum.no/index.php?topic=57359.msg997286#new

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:52
Appen min viser 489km når jeg drar lade-slideren til maks.

Du har sikkert skrevet det et sted, men praktisk hvis noen kunne lagt ut maks rekkevidde i appen, samt eventuelt hvilken MTY07 - MTY03 man hadde i kildekoden.

Eventuelt annen data om man får koblet opp med ODB.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:52
Appen min viser 489km når jeg drar lade-slideren til maks.

That is actually higher than expected. With straight translation from WLTP to EPA I had expected around 467km at 100%.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

henrikj

Har noen av dere med MTY07 fått en endelig faktura inne på Teslakontoen deres?

For på min endelige faktura står det:
MTY03 Long Range firehjulsdrift

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:58
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:52
Appen min viser 489km når jeg drar lade-slideren til maks.

That is actually higher than expected. With straight translation from WLTP to EPA I had expected around 467km at 100%.

Hva slags forbrukstall/verdi ligger til grunn for rekkeviddetallet i Model Y?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Hvis det er 77 kWh LG-pakken, så klarte vel Bjørn få ut 70 kWh, fra samme pakke i Model 3, 70 kWh / 489 km * 10 = 143 Wh/km. Syns det virker lavt.

Jeronan

Tesla doesn't use GOM (Guess O meter) like most other manufacturers use.

Before (like with our Tesla Model S) you had two settings in options. Rated and Typical.  Rated here was based on previous NDEC and typical was based on the much more realistic EPA.
I always have it on typical and I think Tesla has now removed the Rated setting on recent cars, so now you just have Typical rating by default.

So if Tesla still uses the Typical rating like before, then you will see the EPA estimate in your Model Y at 100% and not WLTP. So it will be lower.

So nothing to worry about.  :+1:  The EPA rating is much more realistic anyway. :)

PS. What will be more interesting, if the much speculated/rumored battery lottery is coming with next boat ( MTY03 vs MTY07 ) and the 82kWh pack doesn't get software limited, then we would start to see people reporting wildly different numbers at 100%.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen

https://thedriven.io/2021/08/19/tesla-is-planning-a-super-long-range-model-y-electric-crossover/

Denne artikkelen er jo 5 dager gammel, men kan dette være versjonen som skal selges i Hong Kong?
Vil dette nye batteriet overta for 77kwh batteriet på sikt som er i y en som selges i Europa idag?

Diravi

Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:02
https://thedriven.io/2021/08/19/tesla-is-planning-a-super-long-range-model-y-electric-crossover/

Denne artikkelen er jo 5 dager gammel, men kan dette være versjonen som skal selges i Hong Kong?
Vil dette nye batteriet overta for 77kwh batteriet på sikt som er i y en som selges i Europa idag?

Dette er nok Hong Kong med 542 WLTP, ja. NEDC er hinsides reell rekkevidde og gir veldig høye tall. Electrek har omtalt samme saken - og tatt den ned.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ABVX_TMY

Her i denne testen hos elbil24.no ligger vel svaret vi har ventet på?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-endelig-provekjort/74145745

"Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh"

Handyman

Sitat fra: ABVX_TMY på onsdag 25. august 2021, klokken 12:00
Her i denne testen hos elbil24.no ligger vel svaret vi har ventet på?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-endelig-provekjort/74145745

"Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh"
Hvordan vet de dette? Har de koblet til ODB2 adapter?
Hvis det er bilen på bildet de har datene fra, så har den VIN LRWYGCEK7MC051930. Altså lavt VIN.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. august 2021, klokken 12:09
Sitat fra: ABVX_TMY på onsdag 25. august 2021, klokken 12:00
Her i denne testen hos elbil24.no ligger vel svaret vi har ventet på?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-endelig-provekjort/74145745

"Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh"
Hvordan vet de dette? Har de koblet til ODB2 adapter?
Hvis det er bilen på bildet de har datene fra, så har den VIN LRWYGCEK7MC051930. Altså lavt VIN.

Tipper svaret er "de har lest det et sted".  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA