Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

dainai

Sitat fra: Boge på mandag 23. august 2021, klokken 11:30
Etter jeg har lest gjennom alt som er skrevet i denne tråden tipper jeg (konspirasjonsteori):
MTY03 er estimert rekkevidde 505
MTY07 er samme bil men bekreftet 507 WLTP

Så når du bestilte tidlig har du blitt matchet med en bil som har estimert rekke, bestilte du senere har du blitt matchet med en bil som har fått bekreftet rekkevidde. (NB dette er kun tipping)

Det virker merkelig att feks Hong Kong har gjort endringer i MTY oppsettet sitt, på samme tidspunkt. Men da med oppgradert batteri og rekkevidde. Biler som bestiller fortløpende nå, har også MTY07 som kode. Og fabrikken ska ju vare igang med produsering av biler med nye (större) batteriet? Det må ha sammanheng  ;D

MT03 var för endringen, ett globalt kod på trim, som var default ved bestilling i flere länder.. Etter endringen har HongKong fått mty09 og europa biler mty07. Så kan også ha noe å gjöre med om bilen produseres til EU eller ikke.

Har MTY07 - Så håper såklart det er noe som invirker positivt for meg  :P

SurSnasen

Sitat fra: Slowpokes på mandag 23. august 2021, klokken 10:58
Bestilte 19.mars-2019, 505km rekkevidde som en kan se på screen shot jeg tok...

Good! Da er det nok RWD-utgaven som hadde fått 540-rekkevidden på den screenshot jeg hadde.

elhansen

Noen som vet om 77kwh batteriet fortsatt produseres eller er det kun 82kwh som lages nå. Tenker på nye bestillinger noe frem i tid, og evt samkjøring opp i mot Hong Kong produksjon?

geear

Sitat fra: Otkristo på mandag 23. august 2021, klokken 09:46
Så da er det vi som fikk betaler lav pris på bilen som får det minste batteriet, mens dere som betaler dagens pris får det største. Rettferdig det hvis dette stemmer
Såvidt. Hadde vært rettferdig om det ble gjort åpent, og informert - og en kanskje til og med fikk bestemme hva en ville. Nå foregår alt bak stengte Tesla-dører, som vanlig. Fakta er at vi som tidlige bestillere, som har lånt Tesla 15000,- kroner rentefritt i 2,5 år, igjen sitter med svarte-per. Early adopters/supportere får ikke lønn for det i Tesla-systemet. Verken med FSD eller tidlig bestilling av bil. Ikke helt enig i at det er rettferdig. Rekkevidde er innafor, men er veldig spent på om de klarer å holde det de har lovet med ladehastighet, i så fall er det ok, men fortsatt elendig informasjonsflyt.

Redgarden

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 16:47
Sitat fra: Otkristo på mandag 23. august 2021, klokken 09:46
Så da er det vi som fikk betaler lav pris på bilen som får det minste batteriet, mens dere som betaler dagens pris får det største. Rettferdig det hvis dette stemmer
Såvidt. Hadde vært rettferdig om det ble gjort åpent, og informert - og en kanskje til og med fikk bestemme hva en ville. Nå foregår alt bak stengte Tesla-dører, som vanlig. Fakta er at vi som tidlige bestillere, som har lånt Tesla 15000,- kroner rentefritt i 2,5 år, igjen sitter med svarte-per. Early adopters/supportere får ikke lønn for det i Tesla-systemet. Verken med FSD eller tidlig bestilling av bil. Ikke helt enig i at det er rettferdig. Rekkevidde er innafor, men er veldig spent på om de klarer å holde det de har lovet med ladehastighet, i så fall er det ok, men fortsatt elendig informasjonsflyt.

Dere får bilen 70.000 kr billigere enn oss andre da. 70.000 i rente på et innskudd på 15.000 over 2,5 år er vel en ganske grei rente?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

geear

Ja, men det er ingenting til nå som har indikert at vi ikke ville få samme bil. Dette er så enkelt som informasjon/kommunikasjon. Igjen.

Rosstopher

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 17:54
Ja, men det er ingenting til nå som har indikert at vi ikke ville få samme bil. Dette er så enkelt som informasjon/kommunikasjon. Igjen.

Har det noen gang blitt lovt at de første bilene skal være identiske til de som leveres senere? Hvor lenge må bilene være identiske for at det skal være greit? Og har vi noen grunn til å forvente at Tesla skal kommunisere kommende endringer på forhånd?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

#487
Sitat
Dakkar.

Snakkesalig :) her var du ikke så snill synes jeg  ;D babyspråk da gitt... men når det er sagt så er det viktigere problemstillinger rundt omkring i verden... krig&fred å sånn....    :D

Det er jo slik at alle som kjøper noe dyrt gjerne vil ha den beste løsningen... også de som skal ha TMY..

Jeg sier derfor som Kåre Wiloch: "Jeg er veldig takknemlig over skjebnens elskverdighet."

https://www.ordtak.no/sitat.php?id=15295


geear

Sitat fra: snakkesalig på mandag 23. august 2021, klokken 18:37
Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 17:54
Ja, men det er ingenting til nå som har indikert at vi ikke ville få samme bil. Dette er så enkelt som informasjon/kommunikasjon. Igjen.
Dakkar.
Hyggelig at du syns synd på meg fordi jeg etterlyser informasjon. Har du ikke vært Tesla-eier før, så skjønner du det neppe. Har du eid Tesla, så vet du hva det går i. F.eks. redusert ladehastighet på S85, MCU-problemene på X/S, batteripakkene på 3 og nå Y, eksemplene er mange.

Vil vi ha 82 kWh-utgaven er det vel bare å utsette levering til de er tomme for 77 kWh-utgaven, så får man nok den nye for lav pris.

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 19:16
Vil vi ha 82 kWh-utgaven er det vel bare å utsette levering til de er tomme for 77 kWh-utgaven, så får man nok den nye for lav pris.
Finnes det noe som helst informasjon om at batteriene på 82kWh er noe som helst bedre enn de på 77kWh?
Borsett fra at det er ca 5kWh mer kapasitet er det vel ingeting som sier at de har bedre egenskaper?
Batteriene er jo utviklet for å begrense bruken av kostbare eller kritiske/miljøskadelige råvarer, ikke for bedre egenskaper.
Jeg forventer jo at nye produkter skal være bedre enn de eldre som erstattes, men alle vet at det ikke alltid er slik.
Det skal noe til å slå ladehastigheten til batterier med en god dash kobolt.
Kanskje et dårlig eksempel men likvel.... det skal noe til å slå flere av egenskapene til de gamle kjøleskapene med KFK. Bortsett fra deres påvirkning av ozonlaget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Det vi vet er vel at Hong Kong-bilene har 542 km rekkevidde, og at LG 77 kWh ikke har bra hurtigladefart. Vi vet også at Tesla selger at bilene skal klare 270 km på 15 minutter, så det kan ikke bli verre enn med 77 kWh, for det er allerede diskutabelt om de klarer dette.

Jeg TROR at det kan bli aktuelt å låse opp de softwarebegrensede norske bilene med 507 til 542. I tillegg mener jeg også å ha lest at de som er softwarebegrenset kan lades til 100% daglig uten å tenke på degradering pga større buffer i topp. Men, for min del er det så mye rekkevidde som mulig som er viktigst. 2 km betyr ikke noe, men nærmere 30 gjør. Har brukt mer enn to døgn for mye av mitt liv på å hurtiglade elbiler.

moby666

Snakket med Tesla Skøyen i dag. De hevdet at alle bilene som kommer fra Kina er like, kun farge og felger som er forskjellig. Personen som jeg snakket med skulle sende meg dette skriftlig også.

Rosstopher

Sitat fra: moby666 på mandag 23. august 2021, klokken 22:05
Snakket med Tesla Skøyen i dag. De hevdet at alle bilene som kommer fra Kina er like, kun farge og felger som er forskjellig. Personen som jeg snakket med skulle sende meg dette skriftlig også.

Alle som kom med den første båten? Alle som kommer denne uka? Alle som kommer dette kvartalet? Alle som kommer i år? Alle som kommer noensinne? Trenger en del mer info for at en slik uttalelse skal kunne tillegges noen vekt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

moby666

Alle som blir sendt fra Kina, de har laget en Europa versjon med CCS etc. Om ikke lenge kommer Y fra Giga Berlin. Får du sove nå?

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 22:19
Sitat fra: moby666 på mandag 23. august 2021, klokken 22:05
Snakket med Tesla Skøyen i dag. De hevdet at alle bilene som kommer fra Kina er like, kun farge og felger som er forskjellig. Personen som jeg snakket med skulle sende meg dette skriftlig også.

Alle som kom med den første båten? Alle som kommer denne uka? Alle som kommer dette kvartalet? Alle som kommer i år? Alle som kommer noensinne? Trenger en del mer info for at en slik uttalelse skal kunne tillegges noen vekt.

Rosstopher

Sitat fra: moby666 på mandag 23. august 2021, klokken 22:30
Alle som blir sendt fra Kina, de har laget en Europa versjon med CCS etc. Om ikke lenge kommer Y fra Giga Berlin. Får du sove nå?

Jeg får sove godt med eller uten dine frekkheter. Del gjerne uttalelsen når du får den så vi får se hva de faktisk skriver.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA