Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

geear

Jesus... the only thing we know is that Tesla has claimed 505 km, which is what we all have ordered based on. They have now updated the numbers and confirmed that they will deliver MORE than estimated, which is great. It could be the other way round.

Everything else is just speculations, and if you dont want to risk getting what you actually ordered, just cancel and wait until confirmed. A change to the battery pack might be here in October, maybe next year, or maybe not?

Olatho

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 20:22
So you are perfectly fine in paying 550k NOK for Model Y and get the car delivered on Sept. 22nd in Drammen (example), has 77kWh pack with 507km range and I stand next to you that same day and same time, picking up my Model Y and I get one with the new 82kWh pack with 542km range for exact same price?

You think that is ok?  :o

In 2014, I was "perfectly fine" paying 600 000 NOK for a Model S with no auto pilot, no adaptive cruise control, no motorized charge port etc. - because that was not yet available when we ordered.
People who incidently had their car delivered just two weeks after us, got AP1 and a LOT of fancy features, for the exact same price as we paid. And it was not announced until the cars were on their way to the owners that "from date X, all cars have these things as default".
I would have loved those features, but we did not get them, and we had not been promised we would get them. 

That is just how Tesla runs its business. They don't have yearly models or upgrades. They push new hardware and software when its ready and available, be it in June or January.  You might be unlucky, and get the last before an upgrade,or the first after an upgrade. And you just don't know until you have received your car.

Kim-

Vi vet jo allerede fra Model 3 at de cappet 82kWh pakkene slik de skulle ha samme rekkevidde som 77kWh pakkene. Ligger flere poster om dette på model 3 siden. I tillegg ligger det haugevis model 3 inventory MIC biler med 77kWh batteri. Er batteriet med 82kWh LG eller panasonic sitt?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

spirrevipp

Dersom man er mer opptatt av om andre får noe mer enn om man selv får det man har bestilt og betalt for så er det jo bare å vente... Uansett så vil jo folk som får bil i september ha vidt forskjellige priser på helt like biler utifra når de bestilte. Siden Tesla gjør løpende forbedringer på bilene så kan man jo havne på "riktig" eller "gal" side uansett når man kjøper bil fra Tesla.

Synes det er tullete at folk nærmest forventer kompensasjon dersom "naboen" skulle få en bil som er produsert senere og derfor har forbedringer.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Vaduz

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Vaduz på fredag 13. august 2021, klokken 20:13
Jeg skjønner ikke problemet, om du er veldig bekymret for batteripakken kan du ikke bare avbestille og vente til den får mer rekkevidde? Det er jo ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst. Du går inn på tesla sine hjemmesider, velger model Y LR, får opplyst at det er 507km WLTP, også vurderer du om det er nok eller ikke. Om du må ha 545 eller hva det er, så venter du.

This was not known for European customers until today.

The issue is that we know the 77kWh pack is on it's way out and that the 82kWh pack is available. Model 3 LR has already been delivered here with the new 82kWh packs.

If there honestly is a delay with the LG 82kWh pack and ALL Model Y's delivered in Q3 to Europe are with 77kWh packs. Then yes! End of discussion and we move on.

But there is still the chance that the remaining boats with July produced Model Y's arriving later this month and beginning September, can contain Model Y's with the new LG 82kWh pack.

So what is Tesla Europe going to do then? That is what we would like to know.

So you are perfectly fine in paying 550k NOK for Model Y and get the car delivered on Sept. 22nd in Drammen (example), has 77kWh pack with 507km range and I stand next to you that same day and same time, picking up my Model Y and I get one with the new 82kWh pack with 542km range for exact same price?

You think that is ok?  :o

Ja det er vel opp til hver enkelt det, enten får du det du bestilte, eller så får du mer. Finnes ingen risiko i det?

alfaalfa

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 19:11
Sitat fra: alfaalfa på fredag 13. august 2021, klokken 19:07
Hvis man forholder seg til informasjonen som Tesla har gitt til alle som har bestilt Model Y i Norge (505km) og ikke diverse spekulasjoner på forum på internett, så stemmer jo det Tesla har sagt.

542km WLTP was not speculation, since it was on Tesla's own Hong Kong website since July and it still is today. Same Model Y to be delivered from the same Shanghai factory.

Like we said before. The 505km (est) on the EU sites was old and useless info from two years ago when they announced the Model Y before EPA and WLTP test data became available.

Then earlier this week people got hold on EU documentation revealing the updated WLTP for Model 3 and Model Y, where it was discovered that the Model Y comes with two different LR battery packs. 77kWh LG with 507km WLTP and 82kWh LG with 542km WLTP, which matches perfectly with the Hong Kong site.

Since Hong Kong had the same estimated delivery of September as Europe, it's natural and perfectly reasonable for people to expect the same WLTP range for EU as Hong Kong.

Well, since 542 WLTP for the cars coming to Norway now is wrong and Tesla never said they would have, obviously it was speculation.

542 WLTP on the Hong Kong website means that you get 542 WLTP if you buy a Model Y in Hong Kong now. 505/507 WLTP on the EU site means that you get that for a Model Y in EU now.

I do not disagree that it was not a totally far off speculation to hope that the first cars to Norway also had 542 WLTP, but still, it was a speculation and not according to the official information from Tesla.

Jeronan

I don't care to be honest. I think it's just immoral if they going to hold a lottery among their own customers with 77kWh and 82kWh packs. That's all. 
And yes, is it not natural to get annoyed if you end up pulling the short stick and get the 77kWh pack and person next to you a 82kWh pack on the same day?

Lets just wait and see. For now everything indicates that all Model Y's bound for Europe in Q3 will have the 77kWh pack only, since the delivery estimate for Model Y Long Range and Performance on Hong Kong site has suddenly disappeared as of today. Only Standard Range+ is left with a Q4 2021 estimate. Which would indicate a delay of the LG 82kWh pack and it not even coming in Q4 either.  Problem solved.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vaduz

Umoralsk er kanskje å ta vel hardt i eller? Sist jeg hentet ut bil fra tesla leste jeg ikke på klistrelappen på batteriet hverken på min egen eller nabos bil. Jeg visste hva jeg kjøpte og hva jeg fikk, og var fornøyd med det.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg aldri jeg hadde funnet ut av at bilen min hadde hatt 5kwt mer enn det som var oppgitt heller. Jeg kjører dit jeg skal og lader når jeg må. Føler det er en veldig oppkonstruert situasjon du forarger deg over.

geear

Tesla har gitt oss alle muligheter her, man får til og med velge å beholde bestilling, selv for de av oss med lavere pris, og vente til Berlin-fabrikken er oppe. Syns faktisk de strekker seg langt. OG de leverer det de har lovet og det vi har kjøpt.

E-Niro fikk plutselig både hengerfeste og app-styring rett etter vi kjøpte. E-tron og Taycan har vel også hatt ganske betydningsfulle endringer etter første år. X3 har vel fått facelift omtrent samtidig med leveranser av iX3..?

GOS

Sitat fra: alfaalfa på fredag 13. august 2021, klokken 19:07
Hvis man forholder seg til informasjonen som Tesla har gitt til alle som har bestilt Model Y i Norge (505km) og ikke diverse spekulasjoner på forum på internett, så stemmer jo det Tesla har sagt. Man får akkurat det man har betalt for (fortsatt muligens best i klassen for en 4WD SUV på den størrelsen).

Når det er sagt hadde selvsagt det vært topp om rekkevidden hadde blitt forbedret siden bestilling, men at man faktisk får det man har bestilt er jo litt vanskelig å klage på. Før eller siden kommer det bedre rekkevidde, og Tesla kan jo ikke slutte å forbedre bilene sine heller.

Husk nå på at Tesla ALDRI har sagt at det var 505 km WLTP. 505 km var det første tallet de kom med og det var basert på EPA (313 miles) rekkevidden i USA. Den gang EPA tallet først kom på bordet i USA så var 'verden' o errasket hvordan de klarte å få lengre rekkevidde på Model Y enn Modeø 3 sine 309 miles (EPA) den gang. Det ble da sagt at de hadde forbedret det ene og det andre. Senere ble Model 3 oppgradert med noen miles og enda senere (nå i år) til de ca 358 den har idag.

Så om jeg får 505/507 WLTP så får jeg IKKE dert jeg reserverte slik jeg ser det.

Får jeg 505 EPA km så får jeg det som var oppgitt rekkevidde i 2019/2020.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Otkristo

Sitat fra: Vaduz på fredag 13. august 2021, klokken 21:28
Umoralsk er kanskje å ta vel hardt i eller? Sist jeg hentet ut bil fra tesla leste jeg ikke på klistrelappen på batteriet hverken på min egen eller nabos bil. Jeg visste hva jeg kjøpte og hva jeg fikk, og var fornøyd med det.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg aldri jeg hadde funnet ut av at bilen min hadde hatt 5kwt mer enn det som var oppgitt heller. Jeg kjører dit jeg skal og lader når jeg må. Føler det er en veldig oppkonstruert situasjon du forarger deg over.
Helt enig👍🏻

Rosstopher

Sitat fra: GOS på fredag 13. august 2021, klokken 21:54
Så om jeg får 505/507 WLTP så får jeg IKKE dert jeg reserverte slik jeg ser det.

Får jeg 505 EPA km så får jeg det som var oppgitt rekkevidde i 2019/2020.

Kan godt tenkes at du trudde at Tesla i Norge oppga rekkevidde etter EPA, men det har de jo aldri sagt eller antydet selv. Her bruker vi WLTP, og de aller fleste har nok regnet med å få ca 505 km etter WLTP kombinert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hen9ng

Hvordan i alle dager kommer du frem til dette? Ved et besøk på Tesla.no har det stått 505 km wltp estimert rekkevidde, hele tiden på aktuell modell. Når man bestiller den modellen er det det som gjelder? Hva EPA, Tesla USA har sagt er helt irrelevant.

Redgarden

Bare jeg får rattvarme er jeg fornøyd. For begge versjonene har vel det?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

GOS

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 22:00
Sitat fra: GOS på fredag 13. august 2021, klokken 21:54
Så om jeg får 505/507 WLTP så får jeg IKKE dert jeg reserverte slik jeg ser det.

Får jeg 505 EPA km så får jeg det som var oppgitt rekkevidde i 2019/2020.

Kan godt tenkes at du trudde at Tesla i Norge oppga rekkevidde etter EPA, men det har de jo aldri sagt eller antydet selv. Her bruker vi WLTP, og de aller fleste har nok regnet med å få ca 505 km etter WLTP kombinert.

Men de har sagt at de leverer samme biler  / standard enten det er til US eller Europa, og om de da leverte en med 505 WLT i Europa og en med 505 EPA i US så er det ikke samme bil / batteri, så enkelt er det.

Nok om det, jeg lever fint med mine beslutninger, enten jeg venter, tar den ut og beholder eller selger den, eller ikke tar den ut lg får mine 15.000 refundert.

Andre folk får nå gjøre hva de føler for.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA