Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Jeronan

I think there might some confusion here and maybe even clickbait?

The 82kWh version is the Panasonic pack, which is only used on cars produced in Fremont.

All cars coming from China will have the LG 77kWh pack.

More over. Hong Kong also receives Model Y from Shanghai factory and is registered with 542 km WLTP range with 20inch default tires.

Tesla software caps the Panasonic packs down to 77kWh. So the WLTP range will be the exact same whatever pack you get.

the current 505 km (est) has been on the European sites since the Model Y has been announced over 2 years ago. It still hasn't been updated with the official WLTP range, which should be about the same as is shown on the Hong Kong site.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tellus på tirsdag 10. august 2021, klokken 08:40
Hvis det er slik at Panasonic batteriene cappes på lavere spenning (får større buffer) vil disse pakkene kunne holde bedre enn pakkene fra LG. De vil også ha mer regen på høyere SOC og ved kaldere batteri med mindre Tesla begrenser dette via programvaren.

Hadde ventet på europeisk versjon hvis jeg stod på ventelisten nå. En bonus ved å vente er at man ikke støtter regimet i Kina mer enn nødvendig.

...og den kanskje viktigste praktiske fordelen med større batteri er gjerne at ladefarten ikke dabber av like fort...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

Er jo typisk om min VIN 53XXX kommer med 14kWh batteri og de med VIN 63+++ kommer med 98kWh.....
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

Kan dette bety at de som var tidlig ute med å bestille får mindre batteri enn de som bestiller nå? I så fall en dårlig deal å måtte klare seg med 5kWh mindre for å få bilen en måned tidligere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:53
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

Kan dette bety at de som var tidlig ute med å bestille får mindre batteri enn de som bestiller nå? I så fall en dårlig deal å måtte klare seg med 5kWh mindre for å få bilen en måned tidligere.
Jeg tipper det blir rimelig tilfeldig og uten system dersom det faktisk er tilfelle. Kanskje første båtlast går til EU, og at Norge får store batterier..... eller omvendt ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

I thought the new NCMA was just different chemistry, not necessarily larger capacity pack?
That would be interesting. That would change things indeed.

Still though, I am pretty sure the NCMA packs will be software capped then or Tesla will be in a heap of trouble if they going to deliver cars with two different WLTP ranges without compensating people who get the older pack. The backlash won't be mild in the least and pretty sure will generate some lawsuits too.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

I thought the new NCMA was just different chemistry, not necessarily larger capacity pack?
That would be interesting. That would change things indeed.

Still though, I am pretty sure the NCMA packs will be software capped then or Tesla will be in a heap of trouble if they going to deliver cars with two different WLTP ranges without compensating people who get the older pack. The backlash won't be mild in the least and pretty sure will generate some lawsuits too.
De kompenserer vel bare dersom noen får mindre enn de har bestilt. Her kan det bli omvendt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

/JOKE ON:  They could of course give people, who got lucky and got a Model Y order with the old much cheaper price the cars with the NCM packs and us who now pay full price with recent orders the new Y's with NCMA packs.  It would only be fair!  ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Kan se for meg at hvis det kommer litt blanda pakker så kommer de som er interesserte og som ikke har hastverk til å sjekke batteriet ved overlevering og nekte levering dersom de får "feil" batteri.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 11:03
Kan se for meg at hvis det kommer litt blanda pakker så kommer de som er interesserte og som ikke har hastverk til å sjekke batteriet ved overlevering og nekte levering dersom de får "feil" batteri.

Either way though. The Hong Kong WLTP is based on the 77kWh LG NCM packs, which is set at 542 KM.

So I am pretty sure Tesla is going to software cap the new NCMA packs if they are 82kWh.

Would be smart too, as then they can sell you the remaining 5 kWh at a later date for a nice fee. Like they did before with the Model S/X with software capped battery packs. (like some of the later Model S 60 and S 70 for example, which had 75kWh packs).

It would at least prevent a PR nightmare and keeps hungry lawyers from their back.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 11:07
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 11:03
Kan se for meg at hvis det kommer litt blanda pakker så kommer de som er interesserte og som ikke har hastverk til å sjekke batteriet ved overlevering og nekte levering dersom de får "feil" batteri.

Either way though. The Hong Kong WLTP is based on the 77kWh LG NCM packs, which is set at 542 KM.

So I am pretty sure Tesla is going to software cap the new NCMA packs if they are 82kWh.

Would be smart too, as then they can sell you the remaining 5 kWh at a later date for a nice fee. Like they did before with the Model S/X with software capped battery packs. (like some of the later Model S 60 and S 70 for example, which had 75kWh packs).
Yes they will probably be capped, but it has advantages either way, as you can then charge the car to 100% daily without worrying about battery degradation, and also affect fast charging rate.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:24
..All cars coming from China will have the LG 77kWh pack....
Vet vi dette? Det er jo offentlig info som sier at LG skulle begynne med NCMA batterier i juli.
Jeg tolket FB-innlegget til at noen biler kommer med "nåværende" LGs NCM, og noen kommer med LGs nye NCMA med større kapasitet.

Er jo typisk om min VIN 53XXX kommer med 14kWh batteri og de med VIN 63+++ kommer med 98kWh.....
Tenkte det samme, hadde vært så typisk Tesla om vi tidlige nok en gang sitter igjen med svarte-Per.

Jeronan

Sitat fra: geear på tirsdag 10. august 2021, klokken 11:28
Yes they will probably be capped, but it has advantages either way, as you can then charge the car to 100% daily without worrying about battery degradation, and also affect fast charging rate.

I understand, but with 542 km WLTP range, do you really need to charge to 100% daily?

I mean, we have a Model S 75D now which is down to 367 km at 100% (from 385 km, so very little degradation after nearly 95k KM driven). We drive regularly to Vestlandet and practically never charge beyond 90% at the start of the trip and at Super chargers I stop at 80-85% (as anything more is a waste of time).
Even with our trips to Sweden, Denmark and even Nederland we never charged to 100%.

The biggest advantage I see, when we get the Model Y is that we will still get 500km at 90%, which is about 130km more than we have now, that it gives us more flexibility during holidays to skip very busy Superchargers.

So unless you drive 500km a day, I don't see the point charging your car beyond 80% for daily commutes.

I keep our Model S 75D at 80% during summer time and 90% during winter time (before COVID), when I had to drive 90 km a day in daily commute. As such I only had to charge once every other day or so.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: geear på tirsdag 10. august 2021, klokken 11:28
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:48

Er jo typisk om min VIN 53XXX kommer med 14kWh batteri og de med VIN 63+++ kommer med 98kWh.....
Tenkte det samme, hadde vært så typisk Tesla om vi tidlige nok en gang sitter igjen med svarte-Per.

We don't know from which VIN they started using the new NCMA packs and that is IF they have already started using it. We don't know, as it's just another rumor.

It was also reported that there were a lot of surplus Model Y that have been parked outside the Shanghai factory for a long time.
So the current reported VIN range can very well be from all the way back to produced units earlier this year to end of June.

If it end up being true and they started using the new NCMA packs in July, it's pretty likely they aren't even loaded onto any ship yet and won't arrive until mid September or so with later ships.

So I think we can be pretty certain that all current matched VIN's are from cars currently already in transit, as those will be delivered first and that they will only assign VIN's from factory when they no longer can find a match for a Model Y already in transit on one of the earliest arriving ships.

In the end, it's so many rumors and so far no verified facts. In best case scenario they might have already started using the new NCMA pack earlier than July and all Model Y delivered to Europe will have this pack.
That's extremely hopeful thinking on my part, but who knows. It's all up in the air. 
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Det er nesten mer interessant hvilke celler som holder seg best over tid, samt hvem som holder god ladehastighet vinterstid (LG vs Panasonic).

77 vs 82kwh blir mindre interessant i det lange løp.
Men får håpe LG ikke har tulla det til som på AmperaE/bolt da😜 må være verdens dyreste batteri-recall🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA