Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

geear

TU hevder iallfall det:

https://www.tu.no/artikler/tesla-oker-rekkevidden-pa-model-y-men-gjor-den-kortere-pa-model-3/516515

"Endringene vil etter hva TU forstår gjelde alle Model Y-ene som leveres fra februar/mars og Model 3 som leveres fra mai. Prisen har etter det TU kan se ikke endret seg."

Men i setningen over skriver de også at Tesla Norge ikke vil kommentere saken, så en kan jo lure på hvor opplysningene kommer fra.

Uansett ikke overraskende om det stemmer, prisen er den samme og Tesla har kvittet seg med demobilene sine, så det må bety at den andre er nær.

tornaldo

I Tyskland har veldig mange fått bekreftet i går og i dag pr sms fra Tesla at de får bil med lenger rekkevidde, det gjelder også folk som bestilte i fjor. Det ryktes også at alle bilene dette kvartalet skal ha AMD Ryzen prosessor.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

I desember eksporterte Tesla nesten ingen biler fra Kina. Dersom omleggingen av produksjonen skjedde da gikk de siste av "den gamle utgaven" til lokalmarkedet. Jeg tillater meg å tro at de ikke blander leveranser til Europa nå siden det vil medføre masse krangling og returer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Sitat fra: Contango på lørdag 15. januar 2022, klokken 10:33
I desember eksporterte Tesla nesten ingen biler fra Kina. Dersom omleggingen av produksjonen skjedde da gikk de siste av "den gamle utgaven" til lokalmarkedet. Jeg tillater meg å tro at de ikke blander leveranser til Europa nå siden det vil medføre masse krangling og returer.
Det er forskjell på eksporttidspunkt og produksjonstidspunkt. Biler til Europa kan vel være produsert i desember, selv om de ikke ble eksportert før de nå gikk på båt i januar.

Min Y fra Shanghai, ble utlevert mindre enn to måneder etter produksjonsdato, så er tvilsomt at det er novemberproduksjon som kommer nå.

Contango

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 10:43
Det er forskjell på eksporttidspunkt og produksjonstidspunkt. Biler til Europa kan vel være produsert i desember, selv om de ikke ble eksportert før de nå gikk på båt i januar.
Akkurat det skjønner faktisk jeg også, men poenget mitt var altså at Tesla i desember ikke eksporterte mer enn et par hundreish biler fra Kina og hadde max fleksibilitet til å håndtere omleggingen lokalt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stig85

Jeg skal bestille LR (selv om tysk P frister, med unntak av å kjøre på tre runder tjæreteip i en allerede stiv bil). Skal jeg bestille nå må det være mulig å få en garanti for at man får Ryzen nå, og gjerne flere av de nevnte endringene (doublepane bak, lastsikring, bagasjeromscover, litium 16V m.m.). Håpløst at Tesla ikke kan bekrefte/avkrefte hva de laster opp til Europa nå..
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

tornaldo

Sitat fra: Stig85 på lørdag 15. januar 2022, klokken 12:50
Jeg skal bestille LR (selv om tysk P frister, med unntak av å kjøre på tre runder tjæreteip i en allerede stiv bil). Skal jeg bestille nå må det være mulig å få en garanti for at man får Ryzen nå, og gjerne flere av de nevnte endringene (doublepane bak, lastsikring, bagasjeromscover, litium 16V m.m.). Håpløst at Tesla ikke kan bekrefte/avkrefte hva de laster opp til Europa nå..

Det kan hende de sender litt ulike biler til Europa. Rimelig umulig å kunne garantere flere tusen kunders individuelle detaljerte behov og påfølgende fordeling i ulike land, når de kontinuerlig gjør endringer på bilene sine. Du har jo bare nevnt noen av endringene som er ventet i 2022.

Det fine er at man alltids kan si fra seg bilen om man ikke er fornøyd, eventuelt utsette levering til neste kvartal. Det bøter på mye av usikkerheten, hvis man er opptatt av å få med seg de helt siste endringene.

Hvis du gjør litt undersøkelser, og sjekker VIN når du får det, er det trolig flere tyske kunder som allerede har fått bilene sine, og vet mer detaljer om hvilke biler som har fått det du er ute etter. Da kan du ta en beslutning før du henter ut din.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Stig85

Klar over at de driver med rimelig agil produksjon hos Tesla, og at det derfor kan være lastet opp litt av hvert fra Kina. Som du sier, man kan jo dytte tilbake leveringen til neste last i april/mai.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

JLindberg

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 00:27
Sitat fra: JLindberg på lørdag 15. januar 2022, klokken 00:26
Sitat fra: Digimortal på fredag 14. januar 2022, klokken 20:29
Vil da alle model y som leveres i februar komme med ny rekkevidde? Uavhengig om jeg bestilte i november?

Ja.
Vet du eller tror du? Referanse?

Så lenge Tesla ikke har bekreftet det er det ikke noe som er 100 %. Tror dog det er veldig lite sannsynlighet for at Telsa vil selge forskjellige biler på samme tidspunkt i samme marked da det vil skape mye utilfredse kunder og mange som returnerer deres nye biler. Selvsagt ønsker Tesla ikke dette.

Handyman

Sitat fra: JLindberg på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:41
Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 00:27
Sitat fra: JLindberg på lørdag 15. januar 2022, klokken 00:26
Sitat fra: Digimortal på fredag 14. januar 2022, klokken 20:29
Vil da alle model y som leveres i februar komme med ny rekkevidde? Uavhengig om jeg bestilte i november?
Ja.
Vet du eller tror du? Referanse?
Så lenge Tesla ikke har bekreftet det er det ikke noe som er 100 %. Tror dog det er veldig lite sannsynlighet for at Telsa vil selge forskjellige biler på samme tidspunkt i samme marked da det vil skape mye utilfredse kunder og mange som returnerer deres nye biler. Selvsagt ønsker Tesla ikke dette.
Erfaringen er i alle fall at de har gjort dette flere ganger tidligere, så hvorfor skulle det være lite sannsynlig at de gjøre det igjen?
Alle får det de har bestilt, men så får altså noen noe som er bedre. Noen blir skuffet og noen happy. Noen leverer bilene tilbake, og tesla selger de deretter til noen andre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Kanskje vi burde ha en konkurranse om hvem som gjetter best siden ingen av oss vet noe som helst. De ler sikkert av oss i Delivery nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

keepitsimple

Sitat fra: Contango på lørdag 15. januar 2022, klokken 21:06
Kanskje vi burde ha en konkurranse om hvem som gjetter best siden ingen av oss vet noe som helst. De ler sikkert av oss i Delivery nå.
Beror på hva du mener med delivery. Gutta i Norge tror jeg vet like lite som oss på forumet.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Digimortal

Ville dere da avbestilt november bestillingen, og bestilt ny nå? Er jo samme pris og samme leveringstidspunkt. Er vel mulig det er andre forbedringer også?

tornaldo

Sitat fra: Digimortal på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:00
Ville dere da avbestilt november bestillingen, og bestilt ny nå? Er jo samme pris og samme leveringstidspunkt. Er vel mulig det er andre forbedringer også?

Tror jeg ville hatt litt is i magen, og se om det kommer mer informasjon. Du kan jo si fra deg bilen helt frem til levering, og be om å bli matchet med en annen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

Sitat fra: JLindberg på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:41
Så lenge Tesla ikke har bekreftet det er det ikke noe som er 100 %. Tror dog det er veldig lite sannsynlighet for at Telsa vil selge forskjellige biler på samme tidspunkt i samme marked da det vil skape mye utilfredse kunder og mange som returnerer deres nye biler. Selvsagt ønsker Tesla ikke dette.

Det ble jo f.eks levert ulike Model 3 bakhjulstrekk i forrige kvartal, noen med 55 kWh batteri, og noen med 60 kWh. Hvis man bestilte fra konfiguratoren, fikk man minimum det man hadde bestilt, samt noen fikk mer. Forskjellen her var jo at prisene endret seg i løpet av kvartalet. Men de opererte med samme priser på disse bilene i inventory (den nye og høyere prisen), så der var det åpenbart noen som gjorde bedre kjøp enn andre.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA