Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Haas84 på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:44
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Wow, hele 6 km forbedring  :+1:

Dette betyr 528km EPA rekkevidde. (EPA er i tillegg en strengere testsyklus enn hva WLTP er)

Blir sikkert 542 km WLTP som i Hong Kong da.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Haas84

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:25
Sitat fra: Haas84 på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:44
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Wow, hele 6 km forbedring  :+1:

Dette betyr 528km EPA rekkevidde. (EPA er i tillegg en strengere testsyklus enn hva WLTP er)

Blir sikkert 542 km WLTP som i Hong Kong da.


Hehe, ja. Skulle håpe på det, men forskjellige batterier i US vs Kina så blir veldig spennende å se når oppdateringen kommer på europeiske nettsider hos Tesla.

Pew


Radial

Kanskje fornuftig å holde seg på 507km inntil Berlin starter opp.

Så kan NMCA heller fases inn i EU gjennom Berlin til 4680 er ferdig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pew

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:49
Kanskje fornuftig å holde seg på 507km inntil Berlin starter opp.

Så kan NMCA heller fases inn i EU gjennom Berlin til 4680 er ferdig.

Indeed. Og over 30-40 mil så er jeg uansett fornøyd. Må jo stoppe et eller annet sted på veien. (kaffe, mat, toalett, blodpropp).

Radial

Sitat fra: Pew på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Radial på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:49
Kanskje fornuftig å holde seg på 507km inntil Berlin starter opp.

Så kan NMCA heller fases inn i EU gjennom Berlin til 4680 er ferdig.

Indeed. Og over 30-40 mil så er jeg uansett fornøyd. Må jo stoppe et eller annet sted på veien. (kaffe, mat, toalett, blodpropp).

Ja jeg er sinnsykt fornøyd med vår Y og rekkevidde/lading.
Ca 22mil der 10mil var motorvei, 0-1200moh og ned til 400moh ca 3 ganger, og brukte bare 45%.
Måtte stoppe 2 ganger for dobesøk (for mye kaffe 🤣), og en plass var det SC rett ved siden av kaffeen og neste plass var det en BKK lader rett rundt hjørnet.

Riktig nok ikke godt vant med 1 år i ZS, men TMY har svært behagelig rekkevidde for alle våre bruksområder, og lader helt symmetrisk delta-kobling med 8kW/20A der ZS gir deg på ~4,5kW.
Brukte 10min på Elverum SC fra 25-50% bare for å prøve....også så enkelt, selv fruen er helt bekymringsfri rundt el-bil med Tesla Y.

Så at dette blir det trolig "nest minste" batteriet i Y (SR vil ha mindre) kan vi helt fint leve med.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pew

Det høres veldig bra ut! Gleder meg til å få min. Er vant til 40 kwh leaf, så det blir uansett en opptur. :D

elhansen

Wltp er lik, men noe er endret på nettsiden. det har kommet ny info på nettsiden under bestilling av dekk. Ved bestilling nå står det estimert 537 km med 19 « felger.... Tro om det betyr nytt batteri? 82 isteden for 75??

Handyman

Sitat fra: elhansen på fredag 12. november 2021, klokken 20:36
Wltp er lik, men noe er endret på nettsiden. det har kommet ny info på nettsiden under bestilling av dekk. Ved bestilling nå står det estimert 537 km med 19 « felger.... Tro om det betyr nytt batteri? 82 isteden for 75??
Tipper at det er det samme batteriet, og at WLTP alltid har vært sertifisert med 20". I flere markeder kommer den jo med 20" som minste felg. Det nye er nok bare at de nå viser estimert rekkevidde med med 19", som den ikke er sertifisert med. Min erfaring er at 507 virker for lavt med 19" Min TM3 hadde 560km og jeg opplever at Yen har i praktisk bruk har like lang rekkevidde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Haas84

2 biler utlevert med Vin over 120.000 i dag, blir spennende å se om noen poster noe om batteriet snart :D

Kaptein70

I Tyskland er det biler med VIN over 140000 med det «lille» batteriet
Så tviler på at det er noe annerledes her

Haas84


henrikj

#687
Nå ser det ut som ladehastigheten på Y5CD (LG)-batteriet har fått seg en liten boost på 10-20kW i hele laderegisteret med den nye 40.6-oppdateringen :+1:


Det blir ihvertfall meldt om en hastighetsøkning på det tyske Model 3-forumet for biler med samme batteri:



Meldes om snaut 10 minutter raskere lading 5-80 %.

Ingen her som har fått oppdateringen og testet foreløpig?

elhansen

Har ikke fått oppdateringen ennå heller. Er det noe som jeg kan gjøre for at den skal bli lastet ned?

Otkristo

Oppdatert: 565 km rekkevidde med Geminihjul. 533 km rekkevidde med 20''

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA