Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

tornaldo

Ja står at de skal leveres i Q4 med økt rekkevidde, så er jo trolig det nye batteriet. Blir spennende å se om de har det på bilene som er på vei til Norge. Bilene hit er jo allerede produsert eller kanskje på slutten av produksjon, mens de produserer biler til hjemlig marked etter de som eksporteres.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emurof

Tesla snakket under kvartalsrapporten om at de vil starte produksjon av Model Y i Berlin og Texas mot slutten av året, men at de ikke vil starte leveranser før til neste år. Samtidig har de sagt at Model Y i Texas vil komme med de nye 4680-cellene (ganske sikker på at de sa det), siden de allerede har satt i gang produksjon av disse batteriene og lagret opp så de kan begynne å bruke dem i biler.

Kan dette bety at Berlin går rett på 4680 tro?

Kamil58

Kanskje på slutten av 2022..men ser at Australia får 82kw NCMA , blir de første som ruller ut fra Berlin ?

Haas84




DeepFu

Sitat fra: Kris38 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 15:43
Kanskje på slutten av 2022..men ser at Australia får 82kw NCMA , blir de første som ruller ut fra Berlin ?
Kan ikke drømme om at Tesla er så nedsnødd at de skiper biler fra Kina til Europa, for så å skipe biler fra Europa til Australia.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Rocklobster

Sitat fra: emurof på lørdag 23. oktober 2021, klokken 22:01
Tesla snakket under kvartalsrapporten om at de vil starte produksjon av Model Y i Berlin og Texas mot slutten av året, men at de ikke vil starte leveranser før til neste år. Samtidig har de sagt at Model Y i Texas vil komme med de nye 4680-cellene (ganske sikker på at de sa det), siden de allerede har satt i gang produksjon av disse batteriene og lagret opp så de kan begynne å bruke dem i biler.

Kan dette bety at Berlin går rett på 4680 tro?
Tror ikke det, de har ikke begynt å innrede DU bygningen i Berlin heller enda ser det ut til. Så spekulerer at de venter til battrifabrikken er klar og henter batteri og motorer ++ fra Kina inntil videre. Gjør det jo litt enklere for seg selv når de skalerer opp. Slik at det i praksis blir en Kina Y "made in Berlin" som etterhvert vil kunne fåes i kulere lakk helt til de er klare med nye celler og struktur-batteri. Muligens blir det også kun Performance som kommer hit første halvdel av 2022 ? Tesla liker jo å spre oppdateringene utover så muligens "matrix" lys og ny lakk er det første som kommer ifbm Berlin. Hvor matrix også i beste fall blir låst opp på de som leveres nå. Kan hende vil de også levere SR til europa fra Kina inntil Berlin skalerer opp ?
Håper de nye og større batteripakkene kommer nå så er det mindre tvil om hva det beste kjøpet er selv med dagens priser. Fasiten kommer veil ila. 3-6 mnd.

Kaptein70


Ser ut som biler som blir levert til Tyskland nå er med 77kWh batteriet (Y5CD), dette er biler produsert i oktober.
De mottar papirer på bilene en god stund før levering.

Diskuteres heftig her:

https://tff-forum.de/t/model-y-lr-bestellung-und-auslieferung-q4-2021/136493/828

Jeronan

Sitat fra: Kaptein70 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 11:38

Ser ut som biler som blir levert til Tyskland nå er med 77kWh batteriet (Y5CD), dette er biler produsert i oktober.
De mottar papirer på bilene en god stund før levering.

Diskuteres heftig her:

https://tff-forum.de/t/model-y-lr-bestellung-und-auslieferung-q4-2021/136493/828

Not surprising, since Tesla would have updated the site of Model Y to 542km WLTP by now, if cars in Q4 would be delivered with the new 82kWh pack.

Gives me the impression that LG is struggling with production of these new packs and that Tesla is limiting these to smaller markets like Hong Kong and Australia for now.


PS. At least a lot of Q3 buyers (me included) are now happy they didn´t wait for Q4 delivery.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sjokomelk

Sitat fra: Rocklobster på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:41
Tesla liker jo å spre oppdateringene utover så muligens "matrix" lys og ny lakk er det første som kommer ifbm Berlin. Hvor matrix også i beste fall blir låst opp på de som leveres nå.
Lyktene er de samme som har vært i bruk på Model 3 i ett år nå, og Model Y siden starten. Lyktene er av matrisetypen, da det er 100 individuelt styrbare dioder i en matrise. Men det er ingen intelligent nedblending av fjernlys rundt objekter enda. For å få til dette må Tesla skrive programvare for det, og da vil alle biler produsert etter høst 2020 ha mulighet for dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 27. oktober 2021, klokken 12:42
Sitat fra: Rocklobster på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:41
Tesla liker jo å spre oppdateringene utover så muligens "matrix" lys og ny lakk er det første som kommer ifbm Berlin. Hvor matrix også i beste fall blir låst opp på de som leveres nå.
Lyktene er de samme som har vært i bruk på Model 3 i ett år nå, og Model Y siden starten. Lyktene er av matrisetypen, da det er 100 individuelt styrbare dioder i en matrise. Men det er ingen intelligent nedblending av fjernlys rundt objekter enda. For å få til dette må Tesla skrive programvare for det, og da vil alle biler produsert etter høst 2020 ha mulighet for dette.

Sånn apropos lysene på Model Y. De sprer lyset sinnsykt mye bedre til sidene enn min 2019 TM3P gjorde, men så ser jeg at den del lys blir siktet opp til høyre, der en forventer skilt osv (mye mer enn til venstre). Er det sånn hos dere andre som har Y at den lyser veldig kraftig opp til høyre, eller kan det være at mine lys ikke er justert riktig?
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Jeg har justert høyre lys høyere enn venstre fordi "jeg liker det sånn". Så ja, lyser opp skilt og mer og lengre ute i grøften..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Mitt høyre lys lyser litt høyere enn venstre, men sånn er det jo med tradisjonelle lys også, at de skal lyse opp lengre på høyre side av veien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kaptein70

Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. oktober 2021, klokken 12:22

Gives me the impression that LG is struggling with production of these new packs and that Tesla is limiting these to smaller markets like Hong Kong and Australia for now.


PS. At least a lot of Q3 buyers (me included) are now happy they didn´t wait for Q4 delivery.  :P

nja, nå har M3 byttet til 82kWh batteriet (E5LD) ... så litt usikker på hva strategien er. Høy etterspørsel på Y i Europa, fin mulighet å bli kvitt de gamle batteriene ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA