Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?  (Lest 54957 ganger)

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2222
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #705 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 09:07 »
Det er nok det nye  NCMA batteriet, som endel Model 3 allerede er levert med. Model 3 er forøvrig nå satt ned fra 614 km til 602 km. Om det skyldes endringer i dekkdimensjon er jeg usikker på. De oppgir nå 626 km med 18".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #706 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 09:19 »
Det er nok det nye  NCMA batteriet, som endel Model 3 allerede er levert med. Model 3 er forøvrig nå satt ned fra 614 km til 602 km. Om det skyldes endringer i dekkdimensjon er jeg usikker på. De oppgir nå 626 km med 18".

The 614km was based on the US Panasonic pack? As when they updated the range before summer last year, it was expected that these Model 3 LR to be delivered from Fremont.

So the updated lower 602km might indicate that the new LG NCMA pack has a slightly higher buffer and thus lower net capacity. Which doesn't have to be a negative to be honest.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9571
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #707 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 09:26 »
Da forutsetter du vel at energitettheten er helt lik, og det er den ikke?

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #708 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 09:42 »
Da forutsetter du vel at energitettheten er helt lik, og det er den ikke?

That is also a possible explanation. The LG NCMA pack has a different chemistry composition as to the Panasonic pack? So a slightly lower energy density in the LG pack is also possible for the slightly reduced range.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 942
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #709 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 13:07 »
LG pakka som leveres på Model 3, og trolig Model Y dette kvartalet, er på 79 kWh.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9733
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #710 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 13:20 »
Oppdatert: 565 km rekkevidde med Geminihjul. 533 km rekkevidde med 20’’
Ser og at P har fått sertifisert rekkevidde, ikke bare estimert. Da begynner de vel å levere P fra Kina?
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2222
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #711 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 14:15 »
LG pakka som leveres på Model 3, og trolig Model Y dette kvartalet, er på 79 kWh.
Det er mange forskjellige koder på disse batteriene. Option codes tror jeg er omtrent slik:

BT37 - 75 kWh Panasonic NCA (tidlig Model 3/Y LR USA)
BT39 - 74 kWh LG NMC (tidlig Model 3/Y LR China)
BT40 - 40 kWh (SR?)
BT41 - 55 kWh Panasonic (MR?)
BT42 - 82 kWh Panasonic  NCA (2021 Model 3/Y LR USA)
BT43 - 79 kWh LG NMCA    (2021/2022 Model 3/Y LR China)
BTF0 - 55 kWh CATL LFP    (Model 3 SR+ China)
BTF1 - 60 kWh CATL LFP    (Model 3 'MR'  China)

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9733
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #712 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 15:00 »
BT39 - 74 kWh LG NMC (tidlig Model 3/Y LR China)
Dette batteriet ble og levert i en del tidlig -21 TM3 fra USA.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1411
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #713 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 16:56 »
LG pakka som leveres på Model 3, og trolig Model Y dette kvartalet, er på 79 kWh.
Det er mange forskjellige koder på disse batteriene. Option codes tror jeg er omtrent slik:

BT37 - 75 kWh Panasonic NCA (tidlig Model 3/Y LR USA)
BT39 - 74 kWh LG NMC (tidlig Model 3/Y LR China)
BT40 - 40 kWh (SR?)
BT41 - 55 kWh Panasonic (MR?)
BT42 - 82 kWh Panasonic  NCA (2021 Model 3/Y LR USA)
BT43 - 79 kWh LG NMCA    (2021/2022 Model 3/Y LR China)
BTF0 - 55 kWh CATL LFP    (Model 3 SR+ China)
BTF1 - 60 kWh CATL LFP    (Model 3 'MR'  China)
Finnes det nå noen måte å finne ut hvilket batteri man har i egen bil uten å skru den fra hverandre?

Digimortal

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #714 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 20:29 »
Vil da alle model y som leveres i februar komme med ny rekkevidde? Uavhengig om jeg bestilte i november?

JLindberg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #715 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 00:26 »
Vil da alle model y som leveres i februar komme med ny rekkevidde? Uavhengig om jeg bestilte i november?

Ja.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4696
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #716 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 00:27 »
Vil da alle model y som leveres i februar komme med ny rekkevidde? Uavhengig om jeg bestilte i november?

Ja.
Vet du eller tror du? Referanse?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9571
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #717 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 10:19 »
TU hevder iallfall det:

https://www.tu.no/artikler/tesla-oker-rekkevidden-pa-model-y-men-gjor-den-kortere-pa-model-3/516515

"Endringene vil etter hva TU forstår gjelde alle Model Y-ene som leveres fra februar/mars og Model 3 som leveres fra mai. Prisen har etter det TU kan se ikke endret seg."

Men i setningen over skriver de også at Tesla Norge ikke vil kommentere saken, så en kan jo lure på hvor opplysningene kommer fra.

Uansett ikke overraskende om det stemmer, prisen er den samme og Tesla har kvittet seg med demobilene sine, så det må bety at den andre er nær.

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 942
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #718 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 10:22 »
I Tyskland har veldig mange fått bekreftet i går og i dag pr sms fra Tesla at de får bil med lenger rekkevidde, det gjelder også folk som bestilte i fjor. Det ryktes også at alle bilene dette kvartalet skal ha AMD Ryzen prosessor.

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1411
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #719 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 10:33 »
I desember eksporterte Tesla nesten ingen biler fra Kina. Dersom omleggingen av produksjonen skjedde da gikk de siste av "den gamle utgaven" til lokalmarkedet. Jeg tillater meg å tro at de ikke blander leveranser til Europa nå siden det vil medføre masse krangling og returer.