Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?  (Lest 59243 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10804
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #570 på: Fredag 27. August 2021, klokken 11:11 »
Spenningen vil vel være lik hvis kappingen har blitt gjort i bunnOg hvis spenningen er lik, så kommer man sikkert til å spekulere i at kappingen har blitt gjort i bånn :D
Joda, men historisk har Tesla ihvertfall kappet med større buffer på topp. Man kan uansett se på cellespenning fra-til prosent og se om de er like.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10667
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #571 på: Fredag 27. August 2021, klokken 13:27 »
Spenningen vil vel være lik hvis kappingen har blitt gjort i bunnOg hvis spenningen er lik, så kommer man sikkert til å spekulere i at kappingen har blitt gjort i bånn :D
Flere fordeler med å cappe i topp, batteripakken spares mye mer ved å cappe toppspenning, og man oppnår også bedre hurtigladerfart med capping i topp.

tornaldo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1132
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #572 på: Lørdag 28. August 2021, klokken 09:30 »
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

alfaalfa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 58
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #573 på: Lørdag 28. August 2021, klokken 10:04 »
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

afitch80

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 383
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #574 på: Lørdag 28. August 2021, klokken 10:20 »
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Han sier ikke noe om verken VIN eller MTY. Batteriet ser ut til å være 77kwh. For nominal full pack var 73,8kwh.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

elhansen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #575 på: Lørdag 28. August 2021, klokken 10:32 »
Jeg tipper det er denne LRWYGCEKXMC059018 med regnr ec91806. Det er det som blir sagt i en tidligere video

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2928
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #576 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 09:25 »
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Det han sier er at det er Nominelt 73,8kWh, men at det var over 3kWh buffer under 0% State Of Charge, som betyr at tilgjengelig mellom 100% til 0% er ca 70kWh. Han sier at det er ca 4kWh mindre enn siste Model 3, og også mindre enn LG-batterier. Han sier og at han skal teste rekkevidde, og hvor mye han i praksis får dratt ut av batteriet, på mandag.

Personlig tenker jeg at pga alle superladerne som har poppet opp så gjør det ikke så mye.
Men skjønner hvis folk har betalt fullpris at dette ikke er bra.
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1602
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #577 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 09:34 »
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Det han sier er at det er Nominelt 73,8kWh, men at det var over 3kWh buffer under 0% State Of Charge, som betyr at tilgjengelig mellom 100% til 0% er ca 70kWh. Han sier at det er ca 4kWh mindre enn siste Model 3, og også mindre enn LG-batterier. Han sier og at han skal teste rekkevidde, og hvor mye han i praksis får dratt ut av batteriet, på mandag.

Jeg har ikke peiling, men min første tanke var at kanskje han regner feil, og batterikapasitet er de to til sammen, altså 73,8 pluss 3,3 (var det ikke 3,3?), totalt 77,1?

Altså total kapasitet er 77,1 kWh, trekk fra buffer på 3,3 så har du 73,8 å bruke av.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elhansen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #578 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 09:37 »
Tenkte det samme som deg her. Og det stemmer jo med de tallene som er servert andre steder også

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10667
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #579 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 10:03 »
Det står 62,9 kWh useable rett ut fra ScanMyTesla, ved 89,2 % SoC. Altså 62,9 / 89,2 * 100 = 70,5 kWh useable. Men er de 3,3 kWh opp til nominell-verdien buffer i bunn eller topp? Er nominelt fra ScanMyTesla etter cap i topp? I så fall stemmer det nok at det er 70,5 kWh fra 100 til 0.

70,5 kWh / 505 km = 0,14 kWh/km iht WLTP. Høres ikke helt feil ut?

Edit: scanmytesla var det ja, ikke teslaspy.
« Siste redigering: ſøndag 29. August 2021, klokken 10:54 av geear »

tornaldo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1132
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #580 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 10:22 »
Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2320
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #581 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 16:55 »
Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.

Og det du skriver her mener jeg stemmer....med 5-6 års erfaring med ScanMyTesla:-)
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
VW ID4 GTX, reservert, ikke tatt ut
Model Y, LR, AWD, Reservert
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Audi E-tron 55 Quattro * 2, reservert, men ikke tatt ut
Jaguar i-Pace, reservert, men ikke tatt ut
Hyundai Kona, reservert oktober 2017
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016
S85 blå, levert juni -14, solgt 2019

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3325
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #582 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 18:09 »
Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.

Og det du skriver her mener jeg stemmer....med 5-6 års erfaring med ScanMyTesla:-)

Tornaldo. Ja helt enig :+1: mener også de tallene skal stemme godt...

dainai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #583 på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 17:06 »
Deler perm-lenke til DIFI med søk på alle registrerte Model Y. Til høyre i listen under TG variant og TG versjon finner man kode for å finne type batteri etc. Koden forklares i tabellen du finner på TMC-siden jeg også har tatt inn lenken til.

Så langt kun de tre demobilene som ligger inne. Ser ut til at vi må vente litt på å se hva øvrige biler er registrert med. 

DIFI: https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy&tekn_unr=LRWYGCEK*

TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

Fortsatt ingen biler med vin på 06XXX registert ennå. spennende :)

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1602
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #584 på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 17:15 »
Jeg har blitt litt mer pessimistisk ang MTY03 vs MTY07, og tenker nå at alle bilene er like, og at alle som bestilte før det ble offentliggjort at MIC skulle komme fra Kina fikk MTY03 (koden for Freemont Y LR), mens de som bestilte senere fikk MTY07 (koden for MIC Y LR).
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck