Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Rosstopher

#540
Sitat fra: Thomatene på torsdag 26. august 2021, klokken 09:34
Takk til mange supre innlegg her inne. Dere bidrar veldig for oss som bare lusker rundt her inne og prøver å ta beslutninger basert på det som skrives. Må innrømme at jeg ikke helt klarer å følge med (antagelig pga alder) på alle innspill og hva som så langt er konklusjonen vedrørende batteri og framtidig batteri på model Y. Jeg har reservert en model Y og ønsker å vite:
1. Kommer det et 85 kWh batteri på model Y? Evt når kommer det?
2. er det så lang noen klar konklusjon på dette?
Noe som ville være av stor verdi er hvis en av de mange kloke hodene her inne kunne oppsummere denne tråden på en konsis måte så ville det være til stor hjelp.

1. Bilen selges med 82 kWh batteri og 542 km rekkevidde i Hong Kong (med 20" felger mot 19" felger som selges her). I europeisk typegodkjenning står det både 77 kWh batteri og 82 kWh batteri.
2. Ingen vet når 82 kWh batteri kommer til Europa. Muligens senere fra Kina, muligens fra Berlin.

Det er to forskjellige option-koder på Model Y som kommer til Europa nå. Det spekuleres i om MTY07 har stort batteri og MTY03 har det lille. Ingen klare svar på hva disse kodene betyr. Det virker som de som har bestilt tidlig får MTY03 og de som har bestilt sent har MTY07. Trolig ingen MTY07-biler på norsk jord ennå(?). Mulig de ikke har noe med batteri å gjøre, men erfaringsmessig er dette koden for forskjellige modeller (SR eller LR, RWD eller AWD), og når batteri oppgraderes kommer det en ny kode, så det er noe hold i teorien om at -07 har større batteri.

EDIT: Endret "TMY" til "MTY"
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Thomatene

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 09:57
Sitat fra: Thomatene på torsdag 26. august 2021, klokken 09:34
Takk til mange supre innlegg her inne. Dere bidrar veldig for oss som bare lusker rundt her inne og prøver å ta beslutninger basert på det som skrives. Må innrømme at jeg ikke helt klarer å følge med (antagelig pga alder) på alle innspill og hva som så langt er konklusjonen vedrørende batteri og framtidig batteri på model Y. Jeg har reservert en model Y og ønsker å vite:
1. Kommer det et 85 kWh batteri på model Y? Evt når kommer det?
2. er det så lang noen klar konklusjon på dette?
Noe som ville være av stor verdi er hvis en av de mange kloke hodene her inne kunne oppsummere denne tråden på en konsis måte så ville det være til stor hjelp.

1. Bilen selges med 82 kWh batteri og 542 km rekkevidde i Hong Kong (med 20" felger mot 19" felger som selges her). I europeisk typegodkjenning står det både 77 kWh batteri og 82 kWh batteri.
2. Ingen vet når 82 kWh batteri kommer til Europa. Muligens senere fra Kina, muligens fra Berlin.

Det er to forskjellige option-koder på Model Y som kommer til Europa nå. Det spekuleres i om TMY07 har stort batteri og TMY03 har det lille. Ingen klare svar på hva disse kodene betyr. Det virker som de som har bestilt tidlig får TMY03 og de som har bestilt sent har TMY07. Trolig ingen TMY07-biler på norsk jord ennå(?). Mulig de ikke har noe med batteri å gjøre, men erfaringsmessig er dette koden for forskjellige modeller (SR eller LR, RWD eller AWD), og når batteri oppgraderes kommer det en ny kode, så det er noe hold i teorien om at -07 har større batteri.
Takk !!! Det var et særdeles oppklarende og konsist framstillt innlegg.
Hvis det skulle vise seg at innen september så kommer det 2 typer batterier til Norge og med 2 forskjellige rekkevidder (lite sannsynlig) så frykter jeg at dette vil bli godt kjent og blåst opp i mediene. Det vil reflekteres i Tesla Y annonsene på Finn.no og vi får en umiddelbar prisforskjell på en og samme modell i bruktmarkedet. Jeg registrerer at denne type tenkning/spekulasjon refereres til som «paranoid» og at «man må regne med at teknologien utvikler seg og at bilene endrer seg underveis». Til det vil jeg si:
1. Stort sett enig
2. Men det ville være uklokt av Tesla å shippe disse 2 variantene innenfor samme shipping batch (aug og sept 2021) da det vil skape bølger i media. Men capper Tesla km-rekkevidden slik at de 2 batteri-variantene får samme rekkevidde, så vil antagelig denne battriforskjellen skape små bølger i medier og bruktbil prisforskjeller.
.....Tror jeg. :-).   Igjen: stor takk til de mange gode innlegg.

DagfinnN

Mange vil ha mer, men forskjellen på 5 kw/t mellom de 2 batteripakkene er jo bare ca 30 km. Ingen stor praktisk betydning, men lett å blåse opp ja. Mer interessant om bilen blir lettere med de nye batteriene. 50 kg ekstra nyttelast ser ut til å være to be or not to be for mange (ikke slemt ment).
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


Handyman

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 09:57
...Trolig ingen TMY07-biler på norsk jord ennå(?)....
Det er folk som sier de har mottatt dette allerede. Håper snart noen med ODB2 kan få sjekket om det er større batteri i disse. Jeg vet ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: JLindberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:34
Hva betyr "TMY07"?

MTY07 skal det være. Og nøyaktig hva det innebærer vet vi ikke ennå.
Option-koden MTxxx hos Tesla hvilken utgave du har.
MTY01 er Model Y SR RWD
MTY02 er LR RWD
MTY03 er LR AWD
MTY04 er P
MTY05 er P
MTY09 er den LR AWD som selges i Hong Kong med 82 kWh batteri

Hva som skiller MTY07 (som de med nye bestillinger har) fra MTY03 (som de med eldre bestillinger har) er uklart. Mulig nytt batteri, mulig noe annet. Det er vanlig med ny kode når batteriet byttes. På Model 3 har f.eks. SR+ en annen kode enn SR, og etter oppdateringen som kom i 2021 fikk alle også nye koder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Snakket nettopp med Tesla og hun sa at alle bilene hadde likt batteri. Det eneste de viste om batteriet var at det var BT38. Det betyr 77kWh. Hun kunne også opplyse om at min bil var bygget 9/7-21.
Hun hadde ingen info om MTY07, selv om jeg spurte.
Hun mente at alle bilene skulle komme med skvettlapper og folie nederst på bakdøren.
Ikke så mye til hjelp siden jeg har VIN 053xxx og MTY03 i kildekoden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Ennå ingen som har koblet bilen opp med ODB og Scanmytesla, og sjekket litt tilgjengelig kapasitet og annet småsnacks?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

VAL.ENT

Ser ikke sånn ut.. må nesten vente på TB

Sitat fra: tornaldo på fredag 27. august 2021, klokken 09:43
Ennå ingen som har koblet bilen opp med ODB og Scanmytesla, og sjekket litt tilgjengelig kapasitet og annet småsnacks?
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

Handyman

Jeg får bil på mandag og har ODB og Scan My Tesla, men har MTY03 så det blir ikke så interessant.
Om noen rundt Kr.sand har MTY07 kan kan vi møtes og sjekke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: VAL.ENT på fredag 27. august 2021, klokken 10:15
Ser ikke sånn ut.. må nesten vente på TB

Sitat fra: tornaldo på fredag 27. august 2021, klokken 09:43
Ennå ingen som har koblet bilen opp med ODB og Scanmytesla, og sjekket litt tilgjengelig kapasitet og annet småsnacks?

Ja, ventet på det jeg også, men den sitter tydeligvis litt lenger inne. Det er mer en "nerde" video, ikke så mange click.

Hadde kanskje trodd det ble en live stream, da får man som regel mye info fra batteriet.

Men som Handyman sier, ikke sååå spennende med disse tidligste bilene, men likevel vært interessant å se.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

But lets say (hypothetically) the MTY07 has the new 82kWh pack, but Tesla has software limited it to same netto capacity as the MTY03 77kWh pack.

Then the ODB2 won't help much then isn't? Since it reads out netto available capacity?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 10:30
But lets say (hypothetically) the MTY07 has the new 82kWh pack, but Tesla has software limited it to same netto capacity as the MTY03 77kWh pack.

Then the ODB2 won't help much then isn't? Since it reads out netto available capacity?
Godt spørsmål, men jeg har antatt at den ekstra kapasiteiten ville vises større "energy buffer".
Kanskje noen med målinger fra andre modeller med SW-limited batteri har erfaring. Kan TB har gjort målinger av dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA