Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aldri mer tyske drittbiler

Startet av OhmPaPa, mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

eivhelle

Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

Et viktig poeng som jeg tror mange overser. Det er sikkert mange som tenker at Elon Musk overtok Tesla for å redde verden. Jeg for min del tror han tenkte at "å redde verden" var en god forretningsmulighet. Og om man sjekker formuen hans tror jeg han absolutt hadde rett i det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.
Ja, men hvor ofte ser du samme type lovbrudd som har vært i bilindustrien, og dessverre ofte i tyske selskaper?

https://www.theguardian.com/business/2017/sep/27/vw-scania-truck-fine-eu-price-fixing-european-commission

VAG sin juksing med testresultater trenger jeg vel ikke finne en kilde til, og så har du jo også saken med AdBlue-tankene til BMW/VAG/MB, alt fra de siste ca. fem årene?

Så kan en jo også tenke på hva som skjedde i forhold til Tesla, må da minne om at Tesla prøvde å få med andre på ladenettverk, og når ingen ville så startet de sitt eget, og måtte også finne en egen standard. Tyskerene skjønte etterhvert at Tesla ble en reell utfordrer, og vedtok da at alle ladestasjoner skulle være åpne for alle, noe som totalt stoppet Tesla sin utbygging av superchargere i Tyskland i noe sånt som 1,5 år - for Tesla var da ikke kompatible med CCS og det var omtrent umulig for de å få dette til. Det endte med at de satt opp ladestasjoner på privat område med bom for inn/utkjøring og pin-koden til porten lå tilgjengelig i navien på Teslaer. Nå går jo Tesla den veien uansett, men tyskerene gjorde det omtrent umulig for Tesla å komme videre. Så lå Model S med startpris på 62 000 EUR eller noe i den duren (husker ikke detaljert), og da fant de ut at de skulle avgiftslegge eller fjerne insentivordning for alle biler med startpris over 60k EUR, og såvidt jeg kan huske var det kun Tesla som ble rammet av det på daværende tidspunkt. Det endte med Tesla lanserte en strippet utgave med lavere startpris, men igjen, ganske råttent spill helt til topps. Tyskerene vet hvor viktig bilindustrien er for landet, og gjør alt de kan for å holde på makta - og i det siste har det vel blitt mer og mer tydelig at det har blitt trådt over en del grenser. Jeg tror ikke det har skjedd hyppigere de siste årene, men jeg tror det har blitt mer synlig.

PS: Det er tyskerene som i utgangspunktet lager bilene som ligger nærmest mitt hjerte, men det betyr ikke at de har etikken på stell.

Jalla

Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:39
Ja, men hvor ofte ser du samme type lovbrudd som har vært i bilindustrien, og dessverre ofte i tyske selskaper?

Leter du så finner du vel tvilsomme ting rundt alle personer og firma. Når skal ikke jeg uttale meg om alt som står på denne siden, men alt er ikke rosenrødt hos Tesla heller kan det se ut som. https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc.

Jeg synes Tesla har gjort mye bra, og at de har banet vei for en ny retning. Jeg hadde mye heller kjøpt en Tesla laget i USA eller Tyskland enn en bil laget i Kina. Kina er allerede et stort problem, og de kommer til å bli et enda større problem for verden fremover.

Når det gjelder elbil så blir vi litt navlebeskuende her i Norge. I f.eks USA er det rundt 270 millioner biler, og av disse er det rundt 2 mill elbiler. Halvparten av disse er i California. Så kan du se til Sør-Amerika, Afrika og store deler av Asia. Der finnes et nesten ikke elbiler, og det vil heller ikke gjøre det i overskulig fremtid.

hELgenen

Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden - men tenk på hva de gjør i dag. Hvilke strategiske mål setter de seg - hva forplikter de seg til - og ikke minst - hvordan bruker de penger i dag. Det siste er syretesten på hvor et selskap beveger seg.
I så måte så synes jeg svært mange selskaper går rett vei - de forplikter seg til å produsere elbiler - de vil til og med lage bilene med fornybar energi - de tenker livsløp i konstruksjonen osv. I dette perspektivet så synes jeg ikke de tyske produsentene er ille - da er det verre med visse andre som snur på flisa og skiter i miljøet og faktisk gjør sitt eget miljøregnskap dårligere fra år til år. Dersom man hele tiden skal dra opp gammel møkk og henge seg opp i dette så ender man til slutt opp med 2 verdenskrig da står det jo ille til med tyske og japanske produsenter. Men jeg mener det er feil fokus - det er hva den enkelte gjør i dag - hvordan den enkelte bruker penger nå - som reellt sett betyr noe.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien
Er enig i at det er her og nå som er viktig. Og utgangspunktet for denne tråden er at tyske selskaper er nylig dømt.

Hva de driver med akkurat nå er ikke lett å si (siden ting blir avslørt i etterkant). De kan både bygge miljøvennlige og bærekraftige fabrikker samtidig som de motarbeider at fosilproduksjonen skal svekkes. Dvs rider to hester samtidig. Det tipper jeg er mest sannsynlig.

Tror imidlertid det ikke er lett å bruke etikk for å styre bilkjøp. Litt som å velge en bilmodell som har både ting du liker og ting du ikke liker, så er det samme tingen med bilprodusenter. Du må velge hva du tolererer.

Hvis en bruker VAG som eksempel siden de er tyske, er det ikke så lett for meg å akseptere at de gasset aper i testing av utslipp. Akkurat når det ble kjent ville jeg ikke kjøpt en VAG bil. Men så byttet de CEO og fikk Diess og satset mye mer helhjertet elektrisk så jeg hadde ikke problem med å kjøpe en E-golf i fjor.

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på søndag 01. august 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

Et viktig poeng som jeg tror mange overser.
Det er ikke korrekt dog. Å maksimere profitt på bekostning av alt annet er langt fra alle virksomheters formål.

Man må ha en viss profitt for å eksistere over tid, men profitt trenger ikke å være det eneste målet. Å bidra til at verden går over til bærekraftig transport er ett annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden - men tenk på hva de gjør i dag. Hvilke strategiske mål setter de seg - hva forplikter de seg til - og ikke minst - hvordan bruker de penger i dag.
OK. VW gruppen har i dag 118 fabrikker som produserer kjøretøy. Hvor mange av de produserer elbiler? De produserte nærmere 9 millioner biler i fjor, hvor mange var elbiler? Hvor kommer omsetningen og profitten fra?

De kunne fint produsert flere elbiler, bygget om flere fabrikker, satset enda mere på FOU og fremdeles gått så det suser. Dette er hva de gjør i dag.

Kun det de ser som nødvendig for å maksimere profitt. IMO er dette organisasjonskultur, og ikke noe som snur etter hvor vinden blåser. Hadde de satset like mye penger på elbiler før EU og nå USA strammet inn så hadde de hatt litt troverdighet. Nå ikke så mye. Og ny CEO betyr filla. Han sitter bare så lenge styret er fornøyd.

Og VW gruppen er tross alt de som har kommet lengst i elbilsatsingen i Tyskland.

Jada, de gjør mye bra. Men de kunne gjort mye mere, og kommet mye lengre. Som jo og på mange vis var konklusjonen i rettssaken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden

Ikke enig. Selskapene har som regel samme eiere og folk i styret byttes ikke like ofte. Det er styret og eiere som bestemmer.

Rævedilter

Enig med siste innlegg, ukultur gjennomsyrer bedrifter og går heilt til topps og tar svært lang tid å endre.
Salgsutspel er akkurat det, eit utspel for å selge meir, ikkje fordi kulturen har endra seg.
Mitt hovedanliggende med tyske biler (VW kons. og MB) er (den manglende) servicen dei har overfor kundene her i Norge, maken til arroganse dei har vist gjennom åra gjer at ialllefall eg ikkje kjem til å handle biler fra dei. BMW har eg ikkje noko imot, men dei har heller ikkje biler eg kunne tenkt meg p.t.

Motorwatt

#70
Sannsynligvis uten betydning for slike sterke meninger, men dere er i utakt med de fleste norske bilkunder iflg. salgsstatistikkene. Tyske biler har ligget på topp selv etter skandalene. Hvilket da vel må bety at de fleste egentlig ikke bryr seg. Hvis man skal holde seg helt unna bilprodusenter som har urent mel i posen, så blir det nok kollektivt (men vær klar over at bussen kan være tyskprodusert).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA