Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aldri mer tyske drittbiler

Startet av OhmPaPa, mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. juli 2021, klokken 07:58

Er den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?
Model S ble jo (feilaktig IMO) lansert som en konkurrent til S-klasse. Men i formfaktor ligner den jo veldig på Audi A7.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#46
Langt utover trådtema: I nyere tid er TMS slått av:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. juli 2021, klokken 08:35
Langt utover trådtema: I nyere tid er TMS slått av:


Fin GT bil, men hvorfor ikke ta en litt bedre Taycan så slipper du Audi stempelet

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....

1317142119

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 21:51
Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....
Jeg hadde helt glemt tråden her i sommerferien :) Det var bare et forsøk på å være morsom. Som allerede nevnt av noen andre: den ser unektelig ut som en litt eldre Audi A7.

geear

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 28. juli 2021, klokken 19:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 21:51
Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....
Jeg hadde helt glemt tråden her i sommerferien :) Det var bare et forsøk på å være morsom. Som allerede nevnt av noen andre: den ser unektelig ut som en litt eldre Audi A7.
Første gen A7 og Model S ble vist første gang omtrent samtidig i 2009.

Personlig ser jeg ikke likheter mellom de to heller, utover det åpenbare. To helt forskjellige designspråk, Audi med sitt vante minimalistiske stramme språk, mens Tesla kom med runde former. Jeg syns Model S har større likheter med for eksempel Fisker Karma og Maserati Quattroporte, men det er mer "going on" på Model S enn de to også. Har aldri sett Model S som kopi av noe annet.


Jalla

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 13:50







Du kan gjerne mene at Model S er noe lik en Aston Martin, men Franz von Holzhausen har aldri jobbet for Aston. Han startet hos VW, og så for GM hvor han sto bak Saturn Sky og Pontiac Solstice. Fra 2005 var han design sjef i Mazda, før han havnet hos Tesla i 2008.
https://www.greencarreports.com/news/1020359_tesla-model-s-designer-franz-von-holzhausen-reveals-how-perfectionism-drives-design

Electric cars in Norway

#54
Jalla & Counterpointer:  :+1:
He he synes det er likhet mellom alle de bilene som det er bilder fra de dere har lagt inn her og TMS  :D

Det blir gjerne slik nå bil entusiaster diskuterer at noen har sine preferanser og andre har sine... Hva er det det heter i utrykket?
"Noen liker mora - mens andre liker dattera"

bmw2002

Stor sjanse for at min neste elbil blir tysk. Rett og slett fordi de er de eneste som lager de beste premiumbilene inkludert elbil.

Sterkeste kandidaten er EQE SUV, men siden pris og rekkevidde er uavklart er ingenting bestemt.

Skulle jeg tenkt etikk ville jeg holdt meg unna alt bygget i Kina i allefall (Model Y, Polestar 3).

Electric cars in Norway

Ikke noe å utsette på tyske elbiler fra denne kanten heller. Både EQC og e-Tron har imponert meg stort. Kjøremessig og støymessig også bra. Og så kommer det snart en Berliner elbil når fabrikken er ferdig og den tror jeg også blir veldig bra :+1:

Derimot nåe det gjelder tildige års billige asiatiske, korenanske fossilbiler så har jeg opp gjennom tidene vært med på å kjøre myyye dårlige biler... men det ligger liksom i kortene siden de har vært så billige å kjøpe. Pris og opplevd kvalitet henger gjerne sammen.

geear

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 31. juli 2021, klokken 18:33
Stor sjanse for at min neste elbil blir tysk. Rett og slett fordi de er de eneste som lager de beste premiumbilene inkludert elbil.

Sterkeste kandidaten er EQE SUV, men siden pris og rekkevidde er uavklart er ingenting bestemt.

Skulle jeg tenkt etikk ville jeg holdt meg unna alt bygget i Kina i allefall (Model Y, Polestar 3).
BMW iX3 er også kinesisk..

.. men når det gjelder etikk så har jo tyskerne vist seg å være relativt tvilsomme, som denne tråden altså handler om. Til og med lastebilprodusentene har vært ute og "syklet"...

turfsurf

Selv om jeg liker de tyske bilene synes jeg det er utfordrende med måten de driver business på. De driver kun etter profitt, og elbiler kommer kun fordi det er politisk styrt, på tross av deres lobbyvirksomhet. Dette også kun i spesifikke markeder.

Tyskerne kunne solgt mye mere elbiler hadde de villet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
Selv om jeg liker de tyske bilene synes jeg det er utfordrende med måten de driver business på. De driver kun etter profitt, og elbiler kommer kun fordi det er politisk styrt, på tross av deres lobbyvirksomhet. Dette også kun i spesifikke markeder.

Tyskerne kunne solgt mye mere elbiler hadde de villet.

turfsurf :+1: enig. Det er mye taktiske grep som gjøres av tyskerne...

Men jeg tror de bedrer seg snart når det gjelder å produsere flere elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA