Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aldri mer tyske drittbiler

Startet av OhmPaPa, mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

OhmPaPa

Før det ble elbil har jeg hatt flere tyske biler som jeg har kost meg med.

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche har sluppet ut masse dritt for å spare penger:

https://elbil.no/ny-nadelos-eu-dom-tyske-bilprodusenter-far-9-milliarder-i-dieselbot/

Og verstingen er jo Volkswagengruppen som tidligere er dømt for dieseljuks:

https://forskning.no/bil-og-trafikk-forurensning-ny/dieseljuks-gir-5000-dodsfall-hvert-ar-i-europa/322268

Forsikning.no skriver: Dieseljuks gir 5000 dødsfall hvert år i Europa

Disse bilene er på min svarteliste om de skulle lage aldri så bra elbiler i fremtiden. Jeg er meget skuffet over oppførselen da jeg har kjørt tysk i mange år.

Hvor sløv er man hvis man kjøper bil fra disse i fremtiden? Meget! Heldigvis er det andre bilprodusenter man kan kjøpe biler fra.

JorgenM

Latterlig post :D :+1:

Men uansett, de fleste anklagene mot verdens mest bærekraftige bilprodusent (BMW) ble droppet.

- The BMW Group made it clear from the start of the antitrust proceedings that it considered the allegations made at that time to be exaggerated and unjustified. For this reason, unlike the other competitors involved, the company did not prematurely admit its guilt by applying for leniency. Instead, after careful internal preparation and examination of the substance of the case, a comprehensive statement was submitted to the European Commission. As a result, the Commission dropped most of its original allegations against the BMW Group.

Vet ikke hvilket merke du kjører, men det er nok dem som er værre enn disse, enten det gjelder utslipp fra sluttproduktet eller grums under produksjon :police:

Ditt tap 8)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

OhmPaPa

Sitat fra: JorgenM på mandag 12. juli 2021, klokken 17:32
Vet ikke hvilket merke du kjører, men det er nok dem som er værre enn disse, enten det gjelder utslipp fra sluttproduktet eller grums under produksjon :police:

Poenget er at denne gjengen kunne ha forurenset mindre men jobbet hardt for ikke å gjøre det.

Her er det sviktende moral og grådighet som har påført mennesker unødige helseplager.

Hva andre bilmerker gjør er i denne saken helt irrelevant.

hELgenen

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:59

Poenget er at denne gjengen kunne ha forurenset mindre men jobbet hardt for ikke å gjøre det.


Tror du må lese deg opp på denne saken litt - det er ikke korrekt at de jobbet hardt for å ikke gjøre det,
de ble enige om å gjøre minst mulig for å konkurrere på dette området. Mao. reduksjon av utslipp skulle det ikke konkurreres på. Det var mer en diskusjon som endte i en enighet over størrelsen ad-blue tanken og at så lenge
de holdt seg til utslippskravene så ingen seg tjent med å begynne å konkurrere på dette området. Det synes EU var en svært så idiotisk begrunnelse og mente selskapene på denne måten unngikk å konkurre om å være best på miljø - noe de selvfølgelig hadde helt rett i. Dette er i bunn og grunn en gammel sak allerede - selskapene som nå er dømt har vært kjent med hva EU har ment lenge - så dette kom ikke som noen overraskelse på noen av dem.
Det selskapene så gjorde var å ta en intern oppvask om du kan si det på den måten, og har nå snudd seg kraftig om å satser nå helhjertet på elbilen. Dette er mao fortsatt gamle synder i kjølvannet av dieselgate og inntil det eventuelt kommer med noen dagsaktuelle saker som forteller at selskapene sin satsing på elbiler bare en en skinnmanøver - så ser jeg ingen grunn til å drive boikott av dem. Noe helt annet ville selvfølgelig være om det dukker opp en ny sak initiert ETTER at de har lovet å satse på elbilen - DA kan man snakke om drittbiler og selskaper som faktisk gir fullstendig blanke i miljøet. Men alle står fritt til å handle hva man vil - og tro på det man selv vil.

Motorwatt

SitatDet var mer en diskusjon som endte i en enighet over størrelsen ad-blue tanken og at så lenge
de holdt seg til utslippskravene så ingen seg tjent med å begynne å konkurrere på dette området.

De hadde faktisk blitt enige om å lage tanken så stor at den overgikk de kravene EU stilte, men det var altså ikke nok. Hvor stor den teoretisk skulle være er det ikke sagt noe om, bare at den måtte være større enn konkurrentens. Go figure....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amigakongen

Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...
2015 BMW I3 - 11800km

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på mandag 12. juli 2021, klokken 17:32
As a result, the Commission dropped most of its original allegations against the BMW Group.
Siden ikke alle droppes, så er det jo noe i det?

hELgenen skriver godt  om prosessen i posten under.

BMW har ikke gasset apekatter slik som VAG gjorde. Men at store aktører avtaler seg imellom minsker forbrukermakten og bryter med formålet lovgiver har, er svært beklagelig.

Saken minner om kolonialvarer her i Norge, hvor det er få store aktører og det at de er enige om å ikke konkurere gjør at vi har ekstremt høye matpriser. Konkurransetilsynet får gjort lite med dette.

Konklusjonen er at summa sumarum er dette til ugunst for miljøet og forbruker.

OhmPaPa

Sitat fra: Amigakongen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:17
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...

Det er selvfølgelig bedre enn å kjøpe fossilbilene deres.

Men i mitt hode blir det likevel å belønne sleipingene. Så det er enda bedre å kjøpe elbiler av andre produsenter.

Jeg har tenkt på dette i flere år mens dieseljuks har berørt mange av de tyske bilprodusentene. Er djupt såra og vonbråten over hvordan de har holdt på. Og sier hva jeg mener når temaet bil dukker opp i praten. Noe som kan bli kinkig siden nær familie jobber hos en stor VW-forhandler.

Ja men nå selger vi mest elbiler får jeg høre. Men det er jo bare etter at EU har svingt pisken. Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.

hELgenen

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Sitat fra: Amigakongen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:17
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...

Det er selvfølgelig bedre enn å kjøpe fossilbilene deres.

Men i mitt hode blir det likevel å belønne sleipingene. Så det er enda bedre å kjøpe elbiler av andre produsenter.

Jeg har tenkt på dette i flere år mens dieseljuks har berørt mange av de tyske bilprodusentene. Er djupt såra og vonbråten over hvordan de har holdt på. Og sier hva jeg mener når temaet bil dukker opp i praten. Noe som kan bli kinkig siden nær familie jobber hos en stor VW-forhandler.

Ja men nå selger vi mest elbiler får jeg høre. Men det er jo bare etter at EU har svingt pisken. Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.

Nå skal du huske på det at VW og de andre tyske bilgigantene den gang dieseljukset fant sted IKKE hadde gått ut og sagt de skulle konkurrere på miljøteknologi - de gikk mildt sagt baklengs inn i dette. Nå har de ,slik jeg forstår det, endret totalt fokus og satser mye på elbiler fremover. Så har du Tesla som hadde en mission statement at de skulle endre transportsektoren til å bli mer miljøvennlig. De gikk høyt ut og virkelig satset på elbiler og ladeinfrastruktur. De var helgrønne og ville vise verden at elbiler kunne være "sexy" - derav modellbetegnelsene. Så gikk det noen år og noen i selskapet fant ut at kanskje de var blitt for grønne - kanskje de skulle satse stort på en skitten teknologi isteden - gevinsten her var skyhøy - så hey...hvorfor ikke. Så de gikk inn i Bitcoin med åpne øyne - det var NULL uvitenhet i verden om hvor møkkete denne industrien egentlig var når de gikk inn. Sett i forhold til dette - hvem produsent skal vi kjøpe fra? De som var møkkete og egentlig ikke hadde noen egen vilje til å endre seg, men ble tvunget til det og har så gått inn i dette med hud og hår - eller det grønne selskapet som plustelig ikke kunne stå for fristelsen å gjøre seg møkkete? Nå har Tesla "liksom" lært og lover å skjerpe seg - og det samme har de andre møkkete selskapene også. I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her. Jeg lærte i sin tid at man alltid må se fremover- glemme det som er gjort og sagt og prøve å tenke positivt på det som kommer. Vårt eget straffesystem fungerer også slik - vi skal hjelpe de som har begått feil og forberede dem til å komme tilbake til samfunnet. Slik tenker jeg her også. Og siden begge ytterkanter har gjort dumme ting - så la oss heller fokusere på det som skjer her og nå og heller jobbe sammen for at alle velger elbil fremover - det være seg det ene eller andre merket...

Counterpointer

Sidestille dieselgate og en i sammenligning liten engangsinvestering i bitcoin

Bevisst fusk over maaaange år er mye alvorligere

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:02
I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her.
Akkurat som om det er vanskelig å si at en seriemorder er noe værre enn en som nasket på butikken en gang?

Tysk bilindustri har jukset, svindlet og forurenset seg fremover i årevis. Tesla kjøpte Bitcoin EN gang. Ikke at det er forsvarbart, men det er åpenbare forskjeller her.

At de samme har gått inn med "hud og hår" tror jeg når de slutter å selge fossilbiler. Det samme ble sagt i 2013 når de leverte de første elbilene sine. Pussig nok ble de tatt for kartellvirksomhet 5 år senere.

De har en kultur for massiv lobbyvirksomhet, jukse der de kan og generelt trenere ting som går ut over inntekten deres. Det eneste som har fått de til å snu er at de er tvunget til det.

Men en annen ting er jo om de andre produsentene er noe bedre, jeg tviler...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:02
I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her.
Akkurat som om det er vanskelig å si at en seriemorder er noe værre enn en som nasket på butikken en gang?

Tysk bilindustri har jukset, svindlet og forurenset seg fremover i årevis. Tesla kjøpte Bitcoin EN gang. Ikke at det er forsvarbart, men det er åpenbare forskjeller her.
For noen er det nok ikke forskjell. De har et filter som virker annerledes enn hos oss andre.
Som jeg har spissformulert noen ganger: Alle er uskyldige unntatt Tesla. Dessverre alt for mye sannhet i dette for mange.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Synes hverken Tesla eller VW har sin sti ren mhp miljø. Graden av alvorlighet kan sikkert debatteres,men 1.8 millioner bensinbiler er jo ikke småtteri det heller :

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokktall-tesla-utslipp-like-hoye-som-utslippene-til-1-8-millioner-bensinbiler/s/12-95-3424120633

Og dette ble altså gjort av et selskap som offentlig skal redde klimaet.
Mulig VW sin story er verre,men de gikk ikke ut og sa vi er grønne. Det er en forskjell om presten inviterer til swingers treff i bedehuset eller om bareier Y inviterer til det samme på klubb 69 for å si det slik.  Men tror vi alle er enige om at elbilen er bra,så kanskje vi skulle la det være med det og oppfordre folk til å velge elbil foran fossil uansett merke fremover?

automat

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 16:57
Synes hverken Tesla eller VW har sin sti ren mhp miljø. Graden av alvorlighet kan sikkert debatteres,men 1.8 millioner bensinbiler er jo ikke småtteri det heller :

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokktall-tesla-utslipp-like-hoye-som-utslippene-til-1-8-millioner-bensinbiler/s/12-95-3424120633

Kan man stole på tallene i artikkelen? Eller er de hentet frem for svartmale situasjonen mest mulig?

Det er nok av artikler og rapporter som er ute etter å snakke ned elbiler generelt og Tesla spesielt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

#14
Her debatteres det om hvem som er mest uren når det gjelder å lure miljøet og myndigheter. Tesla har kjøpt bitcoin en gang og sidestilles med bedritne tyskere som lurer, jukser og blir idømt milliardbøter.
Når så dette påpekes så trekkes det fram en fake artikkel om forbruk hos Tesla. Selv om denne artikkelen skulle være sann - noe den sannsynligvis ikke er, så brukes det som et argument for Tesla sitt lureri. Snakk om å sammenligne epler og bananer. Men jeg vet. Ørene er døve og øynene leser bare det man tror.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA