Felger til vinter

Startet av Trond.m, lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg hadde samme valg og endte opp med 20 tom. Fikk ikke tilbud om Hakka piggfri og tror vel egentlig bare  Continental leverer 235/60 R20 foreløpig.
Prioriterte rekkevidde og veigrep på is som er antatt bedre på nordiske dekk. Dessuten er felgen uten inserts.

daktari

Gikk for 21" med Michelin Alpine 5 suv. Rene kosmetiske hensyn denne gangen, samt at selger pekte på at Alpine 5 er meget bra på snø.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jan E-28

Konfigurator inneholder nå kun 1002 felgene til 78.320kr  :o

Men i BMW shop under IX utstyr så finner en nå 1022 22" M performance felger, riktig nok med sommeroppsett til 53.225kr.

1002 til den prisen er ikke realistisk. Så hva er egentlig alternativene til vinterfelger levert momsfritt sammen med bilen  :hmm

Har forhandlerne fortsatt tilgang på alle settene tro?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Trond.m

Må være feil i konfiguratoren. Prisen er på 1002 er vel omtrent det halve av hva som står i konfiguratoren.

M6

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. desember 2021, klokken 07:17
Må være feil i konfiguratoren. Prisen er på 1002 er vel omtrent det halve av hva som står i konfiguratoren.
Jeg fikk beskjed fra Bavaria at det «måtte være en feil»!, men der er over en uke siden... så jeg er ikke lengre så sikker. På mitt spørsmål om hvorfor de øvrige alternativer var borte fikk jeg svaret at det var lite med både felger og dekk tilgjengelig.

Carboy

Jeg har valgt originale 21 tommere. Velger alltid originale vinterfelger da de gjerne tåler mest og omfattes av bilens garanti om noe skulle skje. Så mye dyrere er det ikke at jeg føler jeg sparer noe ved å velge noe annet når man kjøper ny bil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Foreløpig rapport på Michelin Alpine 5 suv er at de har mer enn topp grep under dagens forhold med snø/slaps og saltlake.

Forøvrig er sommerhjul veiet til 32,2 kg med 21" felg. Dekket jeg fikk var Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Mine I-Pace videoer

Trond.m

Ja, men så vel slaps og saltlake det de er utviklet for.

daktari

Det er endel snø på småveiene i byen faktisk, så de får kjørt seg litt.
Mine I-Pace videoer

ErikMe

Kjøpte min bil kun med originale 20 tommere med sommer 235 bredde. 

Har satt vinterdekk på de. 255 bredde.

Skulle gjerne funnet en 21 felg man kan bruke 235 bredde dekk på til sommer men det er vel utopisk ? 

Liker smale hjul men gjerne høy profil. Alt over 255 sporer på motorvei føler jeg. Iallefall på Audi q7 og X5'er jeg har hatt. Høyere forbruk også.

Trond.m

Litt OT, men er litt nysgjerrig på grunnen til at du valgte bort 235/60 på vinterdekkene, men helst vil ha det på sommerhjulene ?

ErikMe

Det fulgte med bilen. Originale felger 20 med 255 vinterdekk. Sommerdekk, kun gummi 235.

Har fått tilbud av bavaria på originale 21 hjul med sommerdekk. Ok det men tenkte å snuse rundt om det fantes andre alternativer i 21.

Hvis det finnes felger i 21 som passer 235 dekk er det for meg en vinn vinn med lavere forbruk og mindre sporing. Dessuten jo smalere felger/dekk, jo lavere vekt.

Må være riktig ET så det ser bra ut så klart men bredden på dekket betyr ikke så mye for utseende i mine øyne :)

ErikMe

Min forrige bil hadde jeg 255 vinter, 285 sommer. Personlig synes jeg bilen kjentes mer sportslig og lettbent ut med 255. Selv om det var en tomme mindre og egentlig "mindre sportslige" vinterfelger.

Trond.m

OK. Undret meg bare over det siden min bil ble levert med standard dimensjon på vinterhjul som er 235/60. Men det er en uvanlig dimensjon, så det er vel nesten bare Continental som hadde den med riktig vektklasse. Er litt interessert i den løsningen du velger, så håper du får noen gode svar. Antar at du har en Charge eller Charge Plus, siden det er 20 tom originalfelg. Min. 15.500  kr i tillegg som BMW skal ha i tillegg for å gå fra 20 til 21 er jo ganske heftig pris.

P85Bergen

Er det noen som har erfaring med å bruke piggfrie vinterdekk i størrelse 255/55-20 på Originale 20-Toms 8,5-Toms brede BMW felger? Vurderer å sette vinterdekk på de felgene som følger med bilen originalt. Dvs har dekkdimensjon 235/60-20 ( sommerdekk).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA