Kan vi forvente ekstraordinært verdifall på TMY produsert i Kina?

Startet av Dieselgubben, lørdag 10. juli 2021, klokken 09:18

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 10. juli 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:29
@sandvika

Har ikke så mye å si. iPhone er produsert i Kina og er vel ingen som ville ha noen betenkeligheter med det.

Det er svært inconvenient å være eple-menneske og ha betenkeligheter mtp MIC-produkter. Skal man være prinsippfast må man jo ditche iPhone til fordel for Android. Det smerter mye mer enn noen lusne menneskerettighetsbrudd👍
I all verden.. er det noe man bør ha MYE større betenkeligheter til enn Apple, så er det Android/Google! Alle som har en Android-telefon har omtrent solgt sjela si, Google analytics og adwords er ille nok i seg selv, og hvor stor andel av Android-telefonene i verden er laget i Kina? Neppe lav...

Bruker man Apple-telefon har man iallfall ikke lagt alle egga i samme kurv, for på nettet er det Google som eier oss alle. Har man andre Googleprodukter i hjemmet, som Nest, chromecast osv så er det bare enda verre.

Dieselgubben

Godt jobbet med å gjøre dette til en android-iphone og Kina vs Tyskland diskusjon :-1:

THE

Sitat fra: Sandvika på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:04
Glemmer man at både Polestar og jaguar i-pace er kinabygde (og til og med kina eide merker) biler.

Jaguar er som sagt bygd i Østerrike, men det er heller ikke kinesiske eiere. Jaguar, og Land Rover, er eid av Tata motors som er indiske. Merkevarenavnet Rover derimot ble kjøpt av kinesere.

Ellers er jo Volvo kinesisk eid, og flere modeller ( bl.a. V90 tror jeg) som selges i Europa er kinesisk bygde.

Jeg ville ikke vært skeptisk til å kjøpe TMY pga. at den er sammensatt i kina. Boikott av kinavarer er en annen ting, men da bør man vel egentlig boikotte varer fra alle produsenter/selskaper som produserer i Kina? Blir etterhvert lite å bruke penger på da i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tornaldo

Faren for at man får et kunstig høyt verdifall er jo til stede, siden man har en jokerversjon fra Tyskland. Jeg ville vært noe betenkelig med å bestille til dagens pris fra Kina, som fremstår noe høy. Til alle de med den gamle prisen og en grunnpris på 470/480 eller der omkring, tror jeg det er ganske safe.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

THE

En annen joker er innføring av mva. AvgiftsPartiet og de dieseleksosinhalerende vennene i SP kan godt finne på å innføre full mva. fra første dag på elbiler, i alle fall om de på mirakuløst vis blir store nok til å danne regjering uten støtte fra SV eller MDG. Begge partier har et lite ambisiøst mål mtp. klima og miljø.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

advale

Forstår ikke mva-koret. Har gått og "skremt" om dette i hvor mange år nå..?

Om det skulle komme mva så blir dette uansett formidlet i godt tid så folk kan kjøpe innen den tid. Ellers er det ingen vits å dra frem mva-kortet.

hELgenen

Det er jo store sprik i hva folk betaler på TMY i denne omgang. Noen som vet hvor mange TMY som faktisk kommer fra kina nå? Det kan jo fort være såpass mange at markedet ikke klarer å sluke unna alle uten at prisen går ned mot det hva de første reserverte betalte.  Videre så vet jo dagens kjøpere at det snart kommer en nyere versjon - men annen batteriteknologi - så hvorfor betale overpris? Hva som er normalt eller ikke normalt når det kommer til verdifall på Tesla er sannelig ikke enkelt å forstå - men kundene som ser på elbil har nå veldig mye større utvalg å velge iblant enn tidligere. Men så har du fortsatt problemer relatert til pandemien - i sum synes jeg det er vanskelig og uoversiktlig å mene noe bastant om verdifall. Men jeg tror prisene vil falle pga. den økte konkurransen.
VW er i alle fall ekstremt opptatt å av å ta markedsandeler nå - det rulles ut den ene etter den andre modellen basert på MEB og jeg hører flere eiere av Tesla i dag er på vei over til en eller annen MEB bil de kommende månedene - det var jo utenkelig for 6 måneder siden..så noe har jo skjedd med markedet...

Counterpointer

Hvis en skal være litt pirkete så er det jo hvor mye ekstra prisfall det blir på MIC Y, prisfall er det jo på alle biler.

Variasjonen i bruktbilpriser er såpass stor at det vil være vanskelig å avgjøre hva som knyttes til akkurat MIC variant.

Vaduz

Sitat fra: advale på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:41
Hvis man er redd for verditap så ville jeg holdt meg unna med dagens priser. Er egentlig no-brainer at Tesla skal sette Y ned i pris etterhvert etter min mening. Og gjerne opp mot den første opprinnelig prisen.

Er nok bare USA Tesla har ekstremt fotfeste. I Europa virker det som folk er mer glad i komfort, støyreduksjon og andre kvaliteter siden VW og andre biler selger mye bedre her.

Veldig merkelig at for nye kunder er levering en måned etter de som har stått i kø i mange år. Samt går man til Kina-siden er altså leveringsstiden på kun 1-3 uker. Så "faren" for at Tesla vil sette ned prisen for å øke salget etterhvert er enda større.

Enig i dette. Ville definitivt ventet med å kjøpe med mindre du er særdeles utålmodig med god økonomi. Hørte på electrek at model s og X økte 5k dollar nå og de tror det gjøre når ventelistene blir for lange. Jeg er helt sikker på at prisen skal ned mot lave 500k for å kunne konkurrere med VAG, Korea-biler og kina-biler. Ikke veldig mange åpenbare fordeler med tesla lenger for en vanlig familie. Hadde selv ikke valgt tesla i dag så mye har skjedd på noen få år!

Rocklobster

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 13:42
Hvis en skal være litt pirkete så er det jo hvor mye ekstra prisfall det blir på MIC Y, prisfall er det jo på alle biler.

Variasjonen i bruktbilpriser er såpass stor at det vil være vanskelig å avgjøre hva som knyttes til akkurat MIC variant.
Akkurat, Tesla ønsker trolig at Y skal bli middelklassekongen med ytelse og teknolgi som gjør den til et opplagt valg, ikke pris. Da lanserer de heller en SR RWD i steden. Det kommer jo dessuten en mer kompakt modell om 3-5 år som trolig blir mer aggresivt priset. Tviler på at Y LR fra Berlin blir så mye billigere enn konkurentene når de store volumene kommer i 2023.
Tydelig at Tesla ønsker å flushe reservasjonene i Europa nå. Spennende at om få uker finnes det trolig 0 reservasjoner på Y made in Berlin. Tenker det betyr at de er usikre på når volumproduksjon vil være mulig grunnet usikkerhet rundt forsinkelser og permits i Berling og uløste utfordringer rundt de nye battericellene. Sammtidig ser de nok en nedgang i reservasjoner grunnet gode alternativer i markedet og vil cashe inn det de kan i år og ikke miste for mange kunder.

Roppen

Ser at det er stor forskjell på pris på y i USA og Norge. La inn bestilling i dag men vurderer seriøst å blåse den tusenlappen da jeg frykter det samme som skjedde i 2019 med 3 performance. Gikk først opp med 12000 for der etter å gå ned med 37000 og er etter 25000 kort tid etter levering mener jeg å huske.MIC bilen er sikkert like bra om ikke bedre en US utgaven men etter mitt syn er ikke prisen på Y harmoniser på samme måte som model 3. Har heldig vis ikke avbrutt model 3 som jeg har i bestilling. (Fikk ikke bytta til Y måtte legge inn ny bestilling. :-)

JorEl

Sitat fra: advale på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:41
Er nok bare USA Tesla har ekstremt fotfeste. I Europa virker det som folk er mer glad i komfort, støyreduksjon og andre kvaliteter siden VW og andre biler selger mye bedre her.
Er det ikke slik at VW kun selger elbiler i de statene hvor de får credits/grønne sertifikat?
Ellers så tror jeg jammen meg komfort, støyreduksjon er populært over alt. Andre kvaliteter... mener du spreke biler og beste infotainment-system og ladenettverk?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

Dette er gentlig ganske enkelt. Skal du ha bilen kun en kort tid, så er det en liten usikkerhet. Uansett vil bruktbilprisen stilles opp mot nypris. Bare se hva som skjedde når TM3 gikk opp i pris forrige vår.

Skal du ha bilen lenge vil forskjellen i tap pr år være relativt liten.

Er du veldig bekymret for opplevd kvalitet og byggekvalitet så er det bare å vente til prøvekjøring i August. Kan jo bare legge inn en bestilling og prøvekjøre i August. Bilen kan fritt brukes angrefrist på, evt bare kanskellere mot en tapt tusenlapp.

Selv har jeg prøvekjørt Q4, ID4, Ioniq 5, Mach-e + noen outsidere til, og sammenlignet med vår TM3 så faller de alle gjennom på flere punkter. Synes samtlige av de hadde dårligere materialvalg (pianolakk, hardplast). Understell var mykere, men ikke bedre. Lavere ytelse. Uferdig software. Osv. Så leverer MIC TMY på panelgaps og fit & finish så er det ikke mye igjen (HUD, Matrix lys er vel viktig for noen) å kritisere Tesla for.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 22:07
Dette er gentlig ganske enkelt. Skal du ha bilen kun en kort tid, så er det en liten usikkerhet. Uansett vil bruktbilprisen stilles opp mot nypris. Bare se hva som skjedde når TM3 gikk opp i pris forrige vår.

Er du veldig bekymret for opplevd kvalitet og byggekvalitet så er det bare å vente til prøvekjøring i August. Kan jo bare legge inn en bestilling og prøvekjøre i August. Bilen kan fritt brukes angrefrist på, evt bare kanskellere mot en tapt tusenlapp.

Selv har jeg prøvekjørt Q4, ID4, Ioniq 5, Mach-e + noen outsidere til, og sammenlignet med vår TM3 så faller de alle gjennom på flere punkter. Synes samtlige av de hadde dårligere materialvalg (pianolakk, hardplast). Understell var mykere, men ikke bedre. Lavere ytelse. Uferdig software. Osv. Så leverer MIC TMY på panelgaps og fit & finish så er det ikke mye igjen (HUD, Matrix lys er vel viktig for noen) å kritisere Tesla for.

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil. Noe mer? Til tross for alt dette, vurderer jeg den pga ladenettverket og smartness. Men tenker risikoen for stort prisfall er betydelig på disse første.

Verius

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 11. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 22:07

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil. Noe mer? Til tross for alt dette, vurderer jeg den pga ladenettverket og smartness. Men tenker risikoen for stort prisfall er betydelig på disse første.

For å snu på flisa kan man si at Model Y har :

- best in class infotainment/app
- mer effektiv på strømforbruk enn konkurrenten.
- lengre rekkevidde sett i forhold til pris
- best ladenettverk

så det blir vel egentlig hva man verdsetter mest , vil tro eldre kjøpere og de som er mer glad i tradisjonelle biler vil gå for noe annet enn Model Y.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA