Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan vi forvente ekstraordinært verdifall på TMY produsert i Kina?

Startet av Dieselgubben, lørdag 10. juli 2021, klokken 09:18

« forrige - neste »

Dieselgubben

Vurderer seriøst å kjøpe en TMY produsert i Kina. Men i euforien over å få levert bilen raskt, har det sneket seg inn en følelse av at et kjøp kan bli en dyr affære. Jeg må betale dagens pris, det vil si at jeg havner på 600 k+ for bil levert i september ned hengerfeste og vinterdekk.

Frykter at verditapet kan bli stort. Hva skjer med verdien når nye tyskproduserte TMY kommer med ny batteripakke? TMY er i dag også relativt sett høyt priset. Prisen burde vært lavere vs TM3. Og hva med utvikling mot andre merker? Jeg opplever at, til tross for suverent ladenettverk, flott og rask skjerm og smartness, så faller TMY i realiteten igjennom da den fremstår som enkel med dårlig lydisolering, lav kjørekomfort til mitt bruk og enkelte California løsninger. På mange måter tenker jeg også at TMY og TM3 begynner å fremstå litt utdatert og gammel, hvis noen skjønner... Er også redd de andre merkene, som gjør store fremskritt og leverer bil med høy opplevd kvalitet og komfort. Flere som også ser skyer på horisonten og frykter stort verditap?

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 10. juli 2021, klokken 09:18
Vurderer seriøst å kjøpe en TMY produsert i Kina. Men i euforien over å få levert bilen raskt, har det sneket seg inn en følelse av at et kjøp kan bli en dyr affære. Jeg må betale dagens pris, det vil si at jeg havner på 600 k+ for bil levert i september ned hengerfeste og vinterdekk.

Frykter at verditapet kan bli stort. Hva skjer med verdien når nye tyskproduserte TMY kommer med ny batteripakke? TMY er i dag også relativt sett høyt priset. Prisen burde vært lavere vs TM3. Og hva med utvikling mot andre merker? Jeg opplever at, til tross for suverent ladenettverk, flott og rask skjerm og smartness, så faller TMY i realiteten igjennom da den fremstår som enkel med dårlig lydisolering, lav kjørekomfort til mitt bruk og enkelte California løsninger. På mange måter tenker jeg også at TMY og TM3 begynner å fremstå litt utdatert og gammel, hvis noen skjønner... Er også redd de andre merkene, som gjør store fremskritt og leverer bil med høy opplevd kvalitet og komfort. Flere som også ser skyer på horisonten og frykter stort verditap?
Ikke bekymret. Du har jo ikke prøvekjørt Model Y, hvordan kan du uttale deg om din opplevelse av kjørekomfort ?:) Alle andre merker virker mer og mer utdatert med knapper og gammeldags design. Hvis alle hadde tenkt som du hadde ikke Model 3 vært den mest solgte bilen i Norge i juni.
Det som mamge glemmer er at det kan ta lang tid før «alle» får model Y fra Berlin. Det første året i produksjon produseres det ikke mange biler. Ref Kinafabrikken. Vi vet heller ikke om de første bilene får den nye batteritypen. P.t setter de opp en produksjonslinje med den gamle batteritypen for å redusere oppstartsrisiko. Og når de er klar for ny batteritype kan det være de reduserer antall celler slik at rekkevidden blir som dagens Model Y. Da kan Tesla selge flere biler og med bedre fortjeneste. Hele Europa venter på denne bilen.
For min del blir det kjøp av bil nå.

geear

Tror ikke det blir større verditap på disse enn andre biler, og har faktisk ikke tro på at den jevne bilkjøper i praksis bryr seg om bilen har den ene eller andre batteriteknologien. Ser man på e-Golf og lignende, så har selv dårlig utstyrte California-utgaver uten hurtiglading, solgt til greie priser.

Uenig i at TM3/TMY er utdatert. Det er stort sett de andre merkene som er utdatert før de kommer på veien. Vår TMX, som nå nærmer seg fire år gammel, lader fortsatt raskere/like raskt som flere nylanserte biler i dag, og på infotainment føles de fleste trege ift Tesla fra dag 1. Unntaket er om man bruker android auto/carplay.

Hrc

Jeg tenker det er Tesla selv som er den største trusselen for verditap. TMY virker noe overpriset jfr. F.eks ID.4 GTX. Så jeg tror de kommer til å sette ned prisen (i kjent stil) når vi kommer over til 4. kvartal og de jakter salgsrekorder mot slutten av året.

Magnus Hansen

Sitat fra: Hrc på lørdag 10. juli 2021, klokken 10:29
Jeg tenker det er Tesla selv som er den største trusselen for verditap. TMY virker noe overpriset jfr. F.eks ID.4 GTX. Så jeg tror de kommer til å sette ned prisen (i kjent stil) når vi kommer over til 4. kvartal og de jakter salgsrekorder mot slutten av året.

Siden Shanghai skal forsyne både Asia og Europa med biler så tipper jeg de ikke har noe problem med å selge bilene de produserer til dagens pris. Når først Berlinfabrikken er i full produksjon blir saken en helt annen

Sandvika

Glemmer man at både Polestar og jaguar i-pace er kinabygde (og til og med kina eide merker) biler? Ingen som stille spm tegn om kvaliteten her.
Ser ingen grunn til at MIC skal være noe dårligere, tvert i mot så er design, materialspesifikasjoner og underleverandører de samme. Forskjellen er i han eller hun som utfører  sammenstillings og test prosedyren. Tipper en Kineser er minst like loyal overfor prosedyrene, og de koster mindre slik at det sikkert er lavere barriere for å sette på fler av dem for å sikre kvaliteten  .

Når det gjelder Tyskland så er Giga factory i Berlin, vet ikke hvilken kompetanse som finnes her fra før. MB og VAG ligger vel i hhv Stuttgart og Ingoldstad som  er veldig langt unna...

Dieselgubben

Stiller overhodet ikke noe spørsmålstegn ved at den er laget i Kina. Det er andre forhold som gjør at jeg mistenker dårlig verdiutvikling.

Skjønner de som kan kjøpe bil til rundt 500k. Da det en no-brainer. Men vi andre må ut med over 600k.

Otkristo

Sitat fra: Sandvika på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:04
Glemmer man at både Polestar og jaguar i-pace er kinabygde (og til og med kina eide merker) biler? Ingen som stille spm tegn om kvaliteten her.
Ser ingen grunn til at MIC skal være noe dårligere, tvert i mot så er design, materialspesifikasjoner og underleverandører de samme. Forskjellen er i han eller hun som utfører  sammenstillings og test prosedyren. Tipper en Kineser er minst like loyal overfor prosedyrene, og de koster mindre slik at det sikkert er lavere barriere for å sette på fler av dem for å sikre kvaliteten  .
Og BMW iX3 er også produsert i Kina

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:04
Glemmer man at både Polestar og jaguar i-pace er kinabygde (og til og med kina eide merker) biler? Ingen som stille spm tegn om kvaliteten her.
Ser ingen grunn til at MIC skal være noe dårligere, tvert i mot så er design, materialspesifikasjoner og underleverandører de samme. Forskjellen er i han eller hun som utfører  sammenstillings og test prosedyren. Tipper en Kineser er minst like loyal overfor prosedyrene, og de koster mindre slik at det sikkert er lavere barriere for å sette på fler av dem for å sikre kvaliteten  .

Når det gjelder Tyskland så er Giga factory i Berlin, vet ikke hvilken kompetanse som finnes her fra før. MB og VAG ligger vel i hhv Stuttgart og Ingoldstad som  er veldig langt unna...
I-Pace er bygd i Østerrike på Magna Steyr fabrikken

https://no.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace?wprov=sfti1

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:15
Sitat fra: Sandvika på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:04
Glemmer man at både Polestar og jaguar i-pace er kinabygde (og til og med kina eide merker) biler? Ingen som stille spm tegn om kvaliteten her.
Ser ingen grunn til at MIC skal være noe dårligere, tvert i mot så er design, materialspesifikasjoner og underleverandører de samme. Forskjellen er i han eller hun som utfører  sammenstillings og test prosedyren. Tipper en Kineser er minst like loyal overfor prosedyrene, og de koster mindre slik at det sikkert er lavere barriere for å sette på fler av dem for å sikre kvaliteten  .

Når det gjelder Tyskland så er Giga factory i Berlin, vet ikke hvilken kompetanse som finnes her fra før. MB og VAG ligger vel i hhv Stuttgart og Ingoldstad som  er veldig langt unna...
I-Pace er bygd i Østerrike på Magna Steyr fabrikken

https://no.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace?wprov=sfti1
Ja, det stemmer nok, i det minste for første årsproduksjonene så ble ipace kjørt hos Steyr og ikke i Kina. Ikke sikker på om dette fortsatt er tilfellet.   

jlan

Tesla har i det siste gitt 20500,- i rabatt på inventory MIC TM3. Det er vel først og fremst fordi de har litt mindre batteri. Hvis MIC TMY har det samme batteriet (LG?), så kan en vel anta en tilsvarende verdiforskjell (I forhold til 2170 Panasonic 2021).

https://www.youtube.com/watch?v=Zx59coh_8I4

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

@sandvika

Har ikke så mye å si. iPhone er produsert i Kina og er vel ingen som ville ha noen betenkeligheter med det.

Var bare feil at I pace var kinaprodusert, den lages fremdeles i Østerrike

advale

Hvis man er redd for verditap så ville jeg holdt meg unna med dagens priser. Er egentlig no-brainer at Tesla skal sette Y ned i pris etterhvert etter min mening. Og gjerne opp mot den første opprinnelig prisen.

Er nok bare USA Tesla har ekstremt fotfeste. I Europa virker det som folk er mer glad i komfort, støyreduksjon og andre kvaliteter siden VW og andre biler selger mye bedre her.

Veldig merkelig at for nye kunder er levering en måned etter de som har stått i kø i mange år. Samt går man til Kina-siden er altså leveringsstiden på kun 1-3 uker. Så "faren" for at Tesla vil sette ned prisen for å øke salget etterhvert er enda større.

Stikkkontakt

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:29
@sandvika

Har ikke så mye å si. iPhone er produsert i Kina og er vel ingen som ville ha noen betenkeligheter med det.

Det er svært inconvenient å være eple-menneske og ha betenkeligheter mtp MIC-produkter. Skal man være prinsippfast må man jo ditche iPhone til fordel for Android. Det smerter mye mer enn noen lusne menneskerettighetsbrudd👍

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 10. juli 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:29
@sandvika

Har ikke så mye å si. iPhone er produsert i Kina og er vel ingen som ville ha noen betenkeligheter med det.

Det er svært inconvenient å være eple-menneske og ha betenkeligheter mtp MIC-produkter. Skal man være prinsippfast må man jo ditche iPhone til fordel for Android. Det smerter mye mer enn noen lusne menneskerettighetsbrudd
Og Android telefoner lager de ikke i Kina ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA