Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merker etter fugleskitt

Startet av teek, fredag 09. juli 2021, klokken 22:13

« forrige - neste »

teek

Oppdaget at en måke hadde valgt å bruke panseret som dass i dag, vasket bort med det samme jeg kom hjem men det ble igjen en flekk. Har aldri skjedd med andre biler jeg har hatt. Hva kan jeg gjøre for å få bort flekken?

paalsen

Prøv et litt grovt poleringsmiddel først og følg opp med et litt finere for å få fin blank overflate igjen.

Sulle

Prøv spytt, det løser opp fugleskitt.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Oddaa

Sitat fra: paalsen på fredag 09. juli 2021, klokken 23:31
Prøv et litt grovt poleringsmiddel først og følg opp med et litt finere for å få fin blank overflate igjen.
Dette er nok fremgangsmåten. Om grovt poleringsmiddel ikke tar det, så må det våtsliping til.

Sjekk evt detailersclub.no.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Sulle

Du bruker spytt til å løse opp og vaske bort fugleskitt. Det er ikke tull, prøv! Hvis det etterpå er etsemerker i lakken som ikke går bort kan du polere det bort med tannkrem. De fleste tannkremer inneholder fint slipemiddel, likt som noen poleringsmiddel, bare at du sikkert allerede har det på huset :)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

geear

#5
Dessverre ikke bare Tesla dette skjer med, men er nok lett å se på en rød bil. Har selv hatt en nesten ny sort BMW som fikk taket fullt av flekker etter fugledrit (antar iallfall det var det, ble oppdaget lenge etter).  :(

Det som var overraskende der, var at BMW faktisk tok det på lakkgarantien, og lakkerte hele taket på ny for egen kost, selv om de fort kunne latt være.

teek

Takk for svar alle sammen. Har prøvd å polere vekk men det ble bare marginalt bedre. Har booka time hos tesla jeg, så får vi se hva de sier.

trykkertor

Sitat fra: teek på lørdag 10. juli 2021, klokken 19:22
Takk for svar alle sammen. Har prøvd å polere vekk men det ble bare marginalt bedre. Har booka time hos tesla jeg, så får vi se hva de sier.
Hvor bor du?
Sikkert en eller annen "hobby"-detailer som kunne fikset det for deg pro bono. Det der er lett å fikse med rett kunnskap og verktøy
Jeg holder til i Bergen og fikser det lett for deg hvis du bor i nærheten.

Ingeniøren

Kjøp en flaske Biltema Premium polish. Bruk en fuktet mikrofiber klut og poler i en retning. Tar det garantert. Brukte dette på noen skrammer i klarlakken fra i vinter og ble helt fint. Poler med voks til slutt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

teek

Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:16
Sitat fra: teek på lørdag 10. juli 2021, klokken 19:22
Takk for svar alle sammen. Har prøvd å polere vekk men det ble bare marginalt bedre. Har booka time hos tesla jeg, så får vi se hva de sier.
Hvor bor du?
Sikkert en eller annen "hobby"-detailer som kunne fikset det for deg pro bono. Det der er lett å fikse med rett kunnskap og verktøy
Jeg holder til i Bergen og fikser det lett for deg hvis du bor i nærheten.

Takk for tilbudet  :+1: Hadde slått til hvis jeg bodde i Bergen men jeg bor i Holmestrand. Jeg tenker vel også at på en 3 uker gammel bil skal ikke dette skje og Tesla bør iallfall se på saken fordi hva skjer neste gang måkene driter på bilen, blir det samme problem pga dårlig lakk  :-\

turfsurf

Sitat fra: teek på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:57
Jeg tenker vel også at på en 3 uker gammel bil skal ikke dette skje og Tesla bør iallfall se på saken fordi hva skjer neste gang måkene driter på bilen, blir det samme problem pga dårlig lakk  :-\
Det er bare tullete å ta dette til Tesla. Du kommer ingen vei. Har hatt tilsvarende hendelser på så godt samtlige av våre biler.

Enten får du gå til innkjøp av detailing utstyr eller dra til en entusiast / kommersiell detailer. En god coating kan hjelpe, evt PPF.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

josje


Ingeniøren

Sitat fra: josje på søndag 11. juli 2021, klokken 11:17
du kan kanskje prøve 'lars lettvint' metoden first?

https://www.youtube.com/watch?v=vqlc2sJeizU

Denne ville jeg ikke tatt sjansen på - smelte klarlakken kan fort gå feil vei...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

teek

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:29
Kjøp en flaske Biltema Premium polish. Bruk en fuktet mikrofiber klut og poler i en retning. Tar det garantert. Brukte dette på noen skrammer i klarlakken fra i vinter og ble helt fint. Poler med voks til slutt.

Skal prøves i morgen  :+1:

techtor

#14
Sliter selv med betydelige flekker på panser etter fugleskitt. Det som er merkelig er at bilen min står som vanlig innendørs og jeg har aldri sett fuglemøkk på bilen i mitt snart 3 ukers lange eie.
Jeg la merke til at det var en del biler som var neddriti på parkeringen til Tesla i Drammen. Men jeg så ingen merker på bilen min ved utlevering, først etter vask halvannen uke etterpå. Så vet ikke helt om jeg skal ta det mot Tesla eller ikke.

Og, jeg har aldri hatt noen annen bil med samme problem at det lager så synlige merker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA