Model Y leveres i Norge fra august 2021

Startet av JLindberg, fre 09. jul 2021, kl. 13:27

« forrige - neste »

JLindberg

https://elbil.no/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/

Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!

Otkristo

Sitat fra: JLindberg på fre 09. jul 2021, kl. 13:27

Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!
Det store spørsmålet er om Tesla vil øke rekkevidden med nye batterier selv om de kan. Det samme med evt økt ladehastighet. 
Ikke sikkert de gjør det første året for å kunne produsere flest mulige biler.  Kanskje de heller reduserer antall battericeller.

Magnus Hansen

Et enda større spørsmål er hvorfor vi trengte ny tråd når det samme allerede diskuteres i annen tråd

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 13:40
Sitat fra: JLindberg på fre 09. jul 2021, kl. 13:27

Det store spørsmålet er om Tesla vil øke rekkevidden med nye batterier selv om de kan. Det samme med evt økt ladehastighet. 
Ikke sikkert de gjør det første året for å kunne produsere flest mulige biler.  Kanskje de heller reduserer antall battericeller.
I tillegg er det snakk om å sette opp egen produksjonslinje med 2170 batterier i Berlin. Dette da det er usikkerhet rundt produksjon av 4680 cellene

OhmPaPa

Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 13:43
I tillegg er det snakk om å sette opp egen produksjonslinje med 2170 batterier i Berlin. Dette da det er usikkerhet rundt produksjon av 4680 cellene

Det jeg er hørt er at de lager begge utgavene parallelt - en linje med samme batterier som Model 3 i dag - en linje med de nye 4680-batteriene. Så hvis det blir innkjøringsproblemer med 4680 så produseres det likevel biler til kundene.

Slowpokes

Otkristo

Sitat fra: Slowpokes på fre 09. jul 2021, kl. 17:43
Fikk Mail av Tesla nå.
Hmm... jeg ser din er 10000 kr billigere enn min i grunnpris.

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:51
Fikk Mail av Tesla nå.
Ah.. du har svart lakk og den var inkludert i 2019. Min har hvit lakk

Slowpokes

Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:53
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:51
Fikk Mail av Tesla nå.
Ah.. du har svart lakk og den var inkludert i 2019. Min har hvit lakk

Bestilte 15.03.19 da var svart standard ja..

Stip

Har nettopp fått nøyaktig samme epost og pris. Men har fått Enyaq. Er det slik at eg jfr. avtalen mister depositumet om eg ikkje benytter angreskjemaet? Kan tyde på at eg kanskje mister det ved kansellering fram mot levering.

Doff

Sitat fra: Stip på fre 09. jul 2021, kl. 18:08
Har nettopp fått nøyaktig samme epost og pris. Men har fått Enyaq. Er det slik at eg jfr. avtalen mister depositumet om eg ikkje benytter angreskjemaet? Kan tyde på at eg kanskje mister det ved kansellering fram mot levering.

Dersom du bestilte Model Y da depositum var på kr 15 000 er jeg ganske sikker (les 99%) på at du får det refundert ved kansellering.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Stip

RuneW

Fikk Mail av Tesla nå.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg var nok en del senere ute, skjønner jeg...:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

40 høvdinger prisøkning på grunnprisen var "merkbart".

En ting jeg stusser på er at det det er så stor forskjell på "Leverings- og Registreringsavgift"

Edit: Det lukter litt kansellering her. Hadde jeg reservert tidlig hadde valget vært lettere. Men med FSD som drøyer, hengerfeste som fortsatt ikke er klart og kina-biler som ikke er "next gen", virker ikke bestillingen min så fristende lenger.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Myrvang

Jeg bestilte til 534k. Pluss EAP til 30k, 20" til 18,5k svart lakk 10k. Totalt 607k. Vet ikke om hengerfeste er inkludert eller om det kommer I tillegg? Så kommer vinterdekk til slutt. Får se om jeg beholder eller kansellerer, men er mye morofaktor i bilen da.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Doff

Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA