Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Konvertere sykkel til moped  (Lest 548 ganger)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2615
    • Vis profil
Konvertere sykkel til moped
« på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 23:00 »
Er det noen som har oversikt over regler for å registrere en sykkel som moped?

I forskriften er det henvist til avtler og en rekke eu-forordninger: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-01-560

Det er litt vanskelig å navigere, og forstå hva som gjelder nå, og hva som er gått ut på dato, etc.
Det er mange eu-forordninger som gjelder typegodkjenning for eu, men jeg er ute etter kun en enkeltgodkjenning av et selvbyggerprosjekt, og jeg trur norske myndigheter står ganske fritt til å sette godkjenningsregler for mopeder som lages i små serier, men jeg finner ingen regler for det. Jeg trudde det opprinnelige moped-begrepet gjaldt vanlige tråsykler hvor man har montert en hjelpemotor.

Kjøretøygruppe L1e kan ha motor på opptil 4000watt, og en toppfart på 45km/t, og det er 2 undergrupper:
L1e-A Motordrevet sykkel, kan ha max 1000watt  og max 25 km/t, som hjelp ved siden av pedaldrift.
L1e-B Tohjuls moped, for andre varianter.

Skal jeg klare å sykle til og fra jobb, så trenger jeg hjelpemotor for å holde et snitt på ca 40km/t, på flate og småkuperte veier, 2,5 mil, hvor jeg glir inn i trafikken i 50-soner, og jeg må komme opp noen hundre meter  bratte bakker med stigning opptil 1:5, innen rimlig tid. Regenerative bremser trur jeg er viktig, for å unngå så mye vedlikehold av friksjonsbremsene, og av sikkerhetsmessige hensyn når man skal ned bratte bakker.

Jeg finner noen absurde krav, som jeg ikke veit hvordan man skal møte.  Ett krav er at man må måle forbruk.   Det har jeg gjort en gang før, da jeg importerte en Chevrolet Volt, og vegvesenet  krevde at jeg reiste til et uavhengig av laboratorium i utlandet, for å måle NEDC-syklus, på tross av at det fra før av fantes tall for et par europeiske utgaver av bilen, som antakelig hadde kun kosmetiske forskjeller. Jeg tar  ikke på meg jobben med laboratoriemålinger igjen.

Etter å ha kjørt bil 7 år, siden jeg ikke har rukket å planlegge sykkelprosjektet, lurer jeg på om jeg må fortsette å kjøre bil noen år, fordi jeg ikke klarer å måle forbruket på en el-sykkel.

Andre krav jeg finner:
Elektrisk sikkerhet UN-ECE-reglement nr. 100 og ISO 13063
Elektromagnetiske kompatibilitet, etter en eller annen standard.
Krav til produsentens erklæring om holdbarhetsprøving av systemer, deler og utstyr som er
avgjørende for funksjonssikkerheten

Er det noen som kjenner til om det er overkommelig å få godkjennt en sykkel som moped, eller bør man bare sykle uregistrert, eller ta bilen i stedet?