Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy i Model S

Startet av Orake1et, torsdag 08. juli 2021, klokken 14:00

« forrige - neste »

Orake1et

Jeg har en Tesla Model S 2017 modell. Min subjektive opplevelse er at den var OK lyddempet når jeg fikk den, men at dette har blitt verre og verre og nå er det et stort irritasjonsmoment (og grunn til å bytte bil). Dette er et halmstrå, men er det flere som har opplevd det samme og finnes en "quick fix" eller oppgraderingsmulighet?

Er det eventuelt noe de har forbedret på nye modeller? Hvis de har gjort noen store forbedringer på dette området siden 2017 kan neste bil bli en ny Model S, men akkurat nå heller jeg mot en bedre lyddempet E-tron.

Klykken

Har du byttet dekk? For støyen kommer hovedsakelig fra hjula. Opplever at vår 2015 S85D ble stillere da vi byttet fra "Comforser" til Michelin Pilot Sport. Pilot Sportble svært støyende jo mer slitt de ble. Har nå byttet fra Michelin til Nokian Hakka Black 2, som i alle fall jeg synes er forholdsvis stillegående i forhold til de to forrige dekkmerkene jeg hadde.

Vedr. E-tron-sammenligningen - dit kommer du nok ikke med Model S. Mulig nyest S med nytt interiør og aktiv støydemping når opp dit, men antageligvis ikke dagens modeller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orake1et

Sitat fra: Klykken på torsdag 08. juli 2021, klokken 14:30
Har du byttet dekk? For støyen kommer hovedsakelig fra hjula. Opplever at vår 2015 S85D ble stillere da vi byttet fra "Comforser" til Michelin Pilot Sport. Pilot Sportble svært støyende jo mer slitt de ble. Har nå byttet fra Michelin til Nokian Hakka Black 2, som i alle fall jeg synes er forholdsvis stillegående i forhold til de to forrige dekkmerkene jeg hadde.

Vedr. E-tron-sammenligningen - dit kommer du nok ikke med Model S. Mulig nyest S med nytt interiør og aktiv støydemping når opp dit, men antageligvis ikke dagens modeller.

Jeg byttet til nye dekk i vinter og jeg lurte meg selv til å tro at støyen kom fra feil dekk og at det ville bli bedre når jeg byttet til sommerdekk, men det ble dessverre bare verre med sommerdekk på. Det er så jeg lurer på om det har blitt et hull i bunnen av karosseriet. Er det virkelig sånn at det må vi Tesla-eiere bare leve med? Og er det flere enn meg som har opplevd forverring fra slik det var når bilen var ny?

JorEl

#3
Ja bilen er blitt verre etter 2,5år. Ca 2,5års forverring :P
Likte å høre at Pilot Sport er litt støyete, for da har jeg et forbedringspotensiale :)

Koster vel ikke så mye å lydisolere hjulbrønnene? Vent skal sjekke....
Linken lagret ikke mine valg, men det ble 6400kr for alle 4 hjulbuene
https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-s 
Om andre har bedre eller billigere alternativer...takk

Bedre matter kanskje?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jalla

Sitat fra: Klykken på torsdag 08. juli 2021, klokken 14:30
Har du byttet dekk? For støyen kommer hovedsakelig fra hjula. Opplever at vår 2015 S85D ble stillere da vi byttet fra "Comforser" til Michelin Pilot Sport. Pilot Sportble svært støyende jo mer slitt de ble. Har nå byttet fra Michelin til Nokian Hakka Black 2, som i alle fall jeg synes er forholdsvis stillegående i forhold til de to forrige dekkmerkene jeg hadde.
Økt støy ved økt slitasje gjelder nok mange dekk, og kanskje spesielt performance dekk. Har sett det samme med Pirelli p zero når de ble slitt, og jeg merker det samme igjen nå med Pilot Sport 4s.

Tjafsaren

Sitat fra: JorEl på torsdag 08. juli 2021, klokken 19:19
Ja bilen er blitt verre etter 2,5år. Ca 2,5års forverring :P
Likte å høre at Pilot Sport er litt støyete, for da har jeg et forbedringspotensiale :)

Koster vel ikke så mye å lydisolere hjulbrønnene? Vent skal sjekke....
Linken lagret ikke mine valg, men det ble 6400kr for alle 4 hjulbuene
https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-s 
Om andre har bedre eller billigere alternativer...takk

Bedre matter kanskje?

Alternativet her er å kjøpe CTK masse fra Bilkomponenter eller 2mm bitumen/butyl med lag aluminium på toppen, så ta 8mm-2cm med noise foam på toppen. Blir billigere by far

Muffinman

Bilene er bedre og bedre dempet fra fabrikk jo nyere de er. Dermed er gevinsten ved å gjøre slik mindre jo nyere bilen er. Vår 2013 ble kraftig forbedret, mens vår 2015 ble noe (merkbart) forbedret. Begge fikk svært omfattende demping, brukte vel sikkert 20-30 timer pr bil.

Orake1et

Sitat fra: JorEl på torsdag 08. juli 2021, klokken 19:19
Ja bilen er blitt verre etter 2,5år. Ca 2,5års forverring :P
Likte å høre at Pilot Sport er litt støyete, for da har jeg et forbedringspotensiale :)

Koster vel ikke så mye å lydisolere hjulbrønnene? Vent skal sjekke....
Linken lagret ikke mine valg, men det ble 6400kr for alle 4 hjulbuene
https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-s 
Om andre har bedre eller billigere alternativer...takk

Bedre matter kanskje?

Noen som har erfaring med dette? Hvis det blir stor forbedring er dette billigere enn å bytte bil...

Muffinman

Stor forbedring får man ikke på en såpass ny bil av bare hjulbrønnene, for de er greit dempet fra fabrikk. Man må også ta dører, terskler, bagasjerom osv. Slik kan den samlede effekten bli merkbar. Demper man bare et område vil støyen fra de andre bli mer fremtrendende, så det lønner seg å ta full pakke.

turfsurf

Sitat fra: Jalla på torsdag 08. juli 2021, klokken 19:32
Økt støy ved økt slitasje gjelder nok mange dekk, og kanskje spesielt performance dekk. Har sett det samme med Pirelli p zero når de ble slitt, og jeg merker det samme igjen nå med Pilot Sport 4s.
Jepp, performance dekk oppnår sjelden arbeidstemperatur ved vanlig bruk, og vil støye mere.

Når jeg kjørte MC (R sykler) så valgte jeg konsekvent ikke de dekkene som var ment til banebruk, selv om jeg kjørte litt på bane og slet dekkene ut helt på sidene. De egnet seg veldig dårlig til daglig bruk, og var rett og slett skumle på våt vei.

Hadde mange morsomme diskusjoner med wannabe racers som hadde de råeste dekkene med 1cm ubrukt bane ytterst...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

De dekkene krever i tillegg høyere temperatur for å fungere enn hva en oppnår ved normalt sportslig kjøring på landevei, så sannsynligvis ville en kunne kjørt fletta av en RRRRrrr-dekk bestykket sykkel med noe så moderat som sporttouringdekk så lenge man ikke var på bane :) 

turfsurf

Helt klart. Bare ikke ta sportstouring dekkene på bane, da går de fort i oppløsning.

Men overført til bil, regner med det samme gjelder for disse. Dvs de mest sportslige dekkene er ikke å anbefaler for vei? Ser bl.a Michelin ikke anbefaler å bruke Pilot Sport i lave temperaturer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orake1et

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. juli 2021, klokken 08:15
Stor forbedring får man ikke på en såpass ny bil av bare hjulbrønnene, for de er greit dempet fra fabrikk. Man må også ta dører, terskler, bagasjerom osv. Slik kan den samlede effekten bli merkbar. Demper man bare et område vil støyen fra de andre bli mer fremtrendende, så det lønner seg å ta full pakke.

Full pakke koster 24 000 ser jeg. Har man da lyddemping tilsvarende en E-tron eller er det fortsatt hakket under? Jeg kan være villig til å gå for full pakke, men da vil jeg også forvente at jeg har en stille bil når jobben er gjort. Hvis det er slik at det aldri blir tilsvarende en E-tron fremstår det som bedre å bytte til en E-tron.

daktari

Sitat fra: Orake1et på fredag 09. juli 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. juli 2021, klokken 08:15
Stor forbedring får man ikke på en såpass ny bil av bare hjulbrønnene, for de er greit dempet fra fabrikk. Man må også ta dører, terskler, bagasjerom osv. Slik kan den samlede effekten bli merkbar. Demper man bare et område vil støyen fra de andre bli mer fremtrendende, så det lønner seg å ta full pakke.

Full pakke koster 24 000 ser jeg. Har man da lyddemping tilsvarende en E-tron eller er det fortsatt hakket under? Jeg kan være villig til å gå for full pakke, men da vil jeg også forvente at jeg har en stille bil når jobben er gjort. Hvis det er slik at det aldri blir tilsvarende en E-tron fremstår det som bedre å bytte til en E-tron.
Jeg gjorde dette i 2017 og det ble kanskje litt bedre. Hadde ikke brukt pengene igjen.

E-tron har generelt mye mer lyddemping enn Tesla. Det er masse detaljer: spoilere, vindavvisen under panser, matte under grillen, pakninger, materialvalg og utforming av innerskjermen, bushing i hjuloppheng, mye tykkere tepper overalt, masse ekstra isolasjon bak panelene i bagasjerom, tykke doble glass,  egen isolasjon bak forskjerm mot fordørene,  egen matte oppå batteriet osv osv. Dette kan ikke ettermonteres!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#14
Var engang med  å smurte på understellsmasse fra Biltema  i alle 4 hjulbuene... jeg syntes kansje det hjalp noe... men eieren mente andre lyder bare ble mer irriterende.... byttet dekk samtidig til mer lydsvake dekk ift tester...dette er vanskelig.... Har mest tro på å ta ut alt i hele bilen og gjøre det skikkelig...litt som når hifi gutta renser bilen for ulyder og resonanse før anlegget skal inn..  uansett er det mye arbeid alt fra front hjulbuer og bakover må vurderes.. ...sette alt bort er nok det lureste...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA