Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sende destinasjon fra telefon til bil virker ikke lenger

Startet av ricco404, onsdag 07. juli 2021, klokken 17:29

« forrige - neste »

ricco404

Hei,

Det virker som om funksjonen med å dele en destinasjon fra kart app på iOS ikke lenger fungerer. Jeg får alltid en feilmelding som sier "Det oppsto et problem under deling av innhold med bilen."

Søk på nettet hjelper ikke mye. Mange sliter med at Tesla appen har forsvunnet fra deling-skjermen og mange mener at en omstart av telefonen skal hjelpe (hjalp ikke for meg).

Jeg har testet med både Apples egen kart app og Google Maps men begge feiler.

Er det andre som har opplevd samme problem og har en løsning?

iOS er siste versjon, appen er oppdatert og bilen er på 2021.4.18.2

  • Tesla Model 3 LR AWD (sep '20)
  • VW Up (2014)

Counterpointer

Skjedde for ganske lenge siden. Spurte Tesla K100 om det, de konstaterte at det ikke virket lengre og ikke kunne gjøre noe med det. Veldig skuffende holdning

De håpet OTA oppdatering ville fikse det. Hvilket ikke har skjedd nå over 1,5 år senere.

Synd fordi det var en bra funksjon.

Worksround er å legge inn en adresse i kalender. Da kan en trykke på dem der og den går direkte til navigering til adressen.

tibber73

Det virker fint på min S fra 2017. Versjon 2020.48.37.4 & iPhone.
Jeg deler posisjon fra Google Maps og bil har engelsk språk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Chris Neumann Ruud

Problemet er relatert til hvordan tesla-appen mottar adresser, og hvordan kart-appene endrer seg basert på type kartoppføring, måten å dele på osv.
Merker at dersom jeg skriver f.eks Drammensveien 1, Oslo og sender teksten direkte til Tesla fra et søkefelt så går det, men ofte fra kartapper blir det delt en lenke eller en tekst som Tesla-appen ikke klarer å parse.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

trykkertor

Sitat fra: ricco404 på onsdag 07. juli 2021, klokken 17:29
Er det andre som har opplevd samme problem og har en løsning?
Løsningen er at du klipper ut adressen som text og velger "del".
Sender da bare adresseteksten til bilen, og det virker.
Det betyr at du kan ikke bare dele en "pin"/markør, men kan dele en adresse/sted.

Så hver gang jeg skal sende en destinasjon til bilen, søker jeg opp på telefonen, velger del, markerer teksten/adressen, og tar "del" på kun det. Velger "Tesla"-ikonet på hvem jeg vil dele med, og det dukker opp.

geear

Er det ikke dette som er et problem med norsk vs engelsk språk på iPhone? Et eller annet med komma og punktum? Fungerte fint før, nå mener jeg man må ha iPhonen på engelsk for at det skal funke. Tragisk at det ikke har blitt fikset.

paalsen

Sitat fra: geear på onsdag 07. juli 2021, klokken 19:40
Er det ikke dette som er et problem med norsk vs engelsk språk på iPhone? Et eller annet med komma og punktum? Fungerte fint før, nå mener jeg man må ha iPhonen på engelsk for at det skal funke. Tragisk at det ikke har blitt fikset.
Fungerer med IPhone når språket er engelsk, ikke norsk.

tibber73

Glemte å nevne at min iPhone har engelsk språk. Kona har norsk på sin iPhone og det funker fint på den også.
Men jeg mener en må kjøre engelsk i bilen for å slippe dårlige oversettelser og annet tull. Kommer jo fra en Leaf som oversatte «charge» til «gebyr»..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

geear

Ja, men det er sikkert fordi du har bilen på engelsk. Var vel i den tiden at norsk kom at problemene startet? Syns oversettelsene i bilen er helt ok.

tibber73

#9
Jeg liker at det står ODO. Kilometerteller er litt mye.

Edit: Har du sett. Nå står det Odometer. Uff, alt for mye tekst..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA