Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 5/EV6 - USA/Europa Kapasitet.

Startet av Terje Hagen, søndag 04. juli 2021, klokken 23:29

« forrige - neste »

Terje Hagen

Hei,
Som mange andre vurderer jeg de ovennevnte 2 bilene.
Har imidlertid (om jeg ikke tar helt feil) registrert at Ioniq 5 og EV6 har lik batterikapasitet i USA, men at Ioniq 5 har fått lavere kapasitet her i Europa. (EV6 ser ut til å ha samme kapasitet).
Noe som kan bekrefte/avkrefte dette, og som ev har noen for klaring på denne forskjellen?

moby666

Ioniq5 har batterier fra SK Innovation, mens Kia har batterier fra LG. US har/hadde etter eller annet handelsforbud mot SK i 10 år, derfor får US modellene batterier fra LG, som er større. Mulig denne blokaden ovenfor SK opphører nå som US har fått en mer stabil president.

Tesla88

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-10/ford-vw-battery-supplier-said-to-reach-deal-to-avoid-import-ban

Begge biler leveres med batteri fra SK Innovation.
Hvorfor Ioniq 5 får samme kapasitet som EV6 har jeg ikke klart å finne ut.

nordmannisverige

Sitat fra: moby666 på mandag 05. juli 2021, klokken 04:17
Ioniq5 har batterier fra SK Innovation, mens Kia har batterier fra LG. US har/hadde etter eller annet handelsforbud mot SK i 10 år, derfor får US modellene batterier fra LG, som er større. Mulig denne blokaden ovenfor SK opphører nå som US har fått en mer stabil president.
For 10 år siden var Obama president i USA, påstår du at Biden er mer stabil enn Obama?

Jeg har googlet en del, og finner ingen informasjon om at USA har en pågående blokade mot SK, du får gjerne lenke til den informasjonen.

moonbuggy

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:24

Jeg har googlet en del, og finner ingen informasjon om at USA har en pågående blokade mot SK, du får gjerne lenke til den informasjonen.
Leser du linken over så ser du følgende:
"The settlement will avert a 10-year import ban of SK Innovation's batteries into the U.S. and ends the two-year dispute between the two companies. "
Et rettlig påbud hindret SK å selge batterier i USA etter krav fra LG. Den konflikten ble bilagt med avtalen referert over...

nordmannisverige

Sitat fra: moonbuggy på mandag 05. juli 2021, klokken 20:31
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:24

Jeg har googlet en del, og finner ingen informasjon om at USA har en pågående blokade mot SK, du får gjerne lenke til den informasjonen.
Leser du linken over så ser du følgende:
"The settlement will avert a 10-year import ban of SK Innovation's batteries into the U.S. and ends the two-year dispute between the two companies. "
Et rettlig påbud hindret SK å selge batterier i USA etter krav fra LG. Den konflikten ble bilagt med avtalen referert over...
Betalside, så det er litt vanskelig, men takk for sitatet.
Forklarer dog ikke hvordan importforbud fra SK fra Bidens tid som utenriksminister har noe med forrige presidenten å gjøre?

Men hvorfor har Kia og Hyundai ulike størrelser i Europa?

moonbuggy

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 21:06
Forklarer dog ikke hvordan importforbud fra SK fra Bidens tid som utenriksminister har noe med forrige presidenten å gjøre?

Men hvorfor har Kia og Hyundai ulike størrelser i Europa?
Du misforstår. Importforbudet startet ikke for 10 år siden. Det ble innført av Trump adminstrasjonen, med varighet på 10 år, fordi SK hadde stjålet intellektuell property fra LG (amerikanske patenter) i sin utvikling av batterier. LG protesterte i USA.
Størrelsen på batteriene skyldes vel at batteriene har forskjellig leverandør?

Tesla88

#7
Sitat fra: moonbuggy på mandag 05. juli 2021, klokken 22:57
Størrelsen på batteriene skyldes vel at batteriene har forskjellig leverandør?
https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2021/06/419_307490.html

SitatSK Innovation has also been chosen as the sole supplier of the first batch of vehicles produced from Hyundai Motor's EV E-GMP platform, which includes Hyundai's Ioniq 5 and Kia's EV6.

Jeg har en mistanke om at den høyere kapasiteten som er lovt er er en brutto/netto feil a la Erik Hoftun i presseskrivet, som er sitert i en artikkel om den amerikanske Ioniq 5, som igjen er sitert på wikipedia.

I denne artikkelen fra tek skriver journalisten først at bilen vil ha samme kapasitet som ev6, senere i artikkelen skriver han at den vil ha 72,6. Ikke rart at det blir forvirring.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mBl2g4/hyundai-slipper-norske-priser-paa-ioniq-5


Denne artikkelen siterer også amerikansk "press release" som jeg ikke har klart å finne.

https://www.electrive.com/2021/05/25/hyundai-confirms-ioniq-6-and-ioniq-7-launch/

SitatIn the press release for the USA, however, the Ioniq is presented with a 77.4 kWh battery

nordmannisverige

Sitat fra: moonbuggy på mandag 05. juli 2021, klokken 22:57
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 21:06
Forklarer dog ikke hvordan importforbud fra SK fra Bidens tid som utenriksminister har noe med forrige presidenten å gjøre?

Men hvorfor har Kia og Hyundai ulike størrelser i Europa?
Du misforstår. Importforbudet startet ikke for 10 år siden. Det ble innført av Trump adminstrasjonen, med varighet på 10 år, fordi SK hadde stjålet intellektuell property fra LG (amerikanske patenter) i sin utvikling av batterier. LG protesterte i USA.
Størrelsen på batteriene skyldes vel at batteriene har forskjellig leverandør?
Aha da forstår jeg hvorfor Trump er instabil, hvem bryr seg om "intelectual property" liksom?
Er det 72,6 som er offisielt, når jeg regner % vs km kjørt fra et bilde i en annen tråd her så får jeg 74,8kWh.
Men bilen er kanskje ikke så nøye på å beregne?

sds

Det må være feil. Trump er et stabilt geni i følge han selv  ;)

Importforbudet hadde nok kommet opp uavhengig av hvilken president som styrte. Det var ITC (International Trade Commision) som vedtok forbudet mot SK Innovation.Det var derimot rykter om at Trump kunne legge ned veto mot forbudet da SK Innovation etablerte batterifabrikker i USA. Det høres mer ut som den oransje klovnen vi kjenner :D

72.6 kWh er det offisielle tallet for biler levert i Europa. Å beregne kWh basert % og antall km kjørt gir fort litt feilkilder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA