Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endrer hastighet automatisk?

Startet av Kenny427, torsdag 01. juli 2021, klokken 23:41

« forrige - neste »

Kenny427

Hei, har akkurat satt opp Folkeladeren og den skal lade på 15 amp. Den starter på 15 amp men så justerer den automatisk ned til 11/15 amp av seg selv. Noen som vet hvorfor?

sjokomelk

Mener du at det står "11/15A" på skjermen i bilen? I så fall er det bilen din som justerer ned hastigheten. Det siste tallet angir hva ladestasjonen kan tilby i øyeblikket. Det kan f.eks. være fordi spenningen synker kraftig ved full last, og bilen forsøker å være smart og unngå varmgang i kabler i installasjonen.
Hva står som volt i det du plugger inn kabelen? Og hva står det når bilen trekker 15A?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kenny427

Hei, ja det står 11/15 i appen etterhvert ja. Når det står 11/15 er den på 221v.
Med en gang jeg starter lading står det 240v også lader den litt på 15 amp 213v før den endrer seg til 11/15.

Sitat fra: sjokomelk på fredag 02. juli 2021, klokken 07:40
Mener du at det står "11/15A" på skjermen i bilen? I så fall er det bilen din som justerer ned hastigheten. Det siste tallet angir hva ladestasjonen kan tilby i øyeblikket. Det kan f.eks. være fordi spenningen synker kraftig ved full last, og bilen forsøker å være smart og unngå varmgang i kabler i installasjonen.
Hva står som volt i det du plugger inn kabelen? Og hva står det når bilen trekker 15A?

turfsurf

Sitat fra: Kenny427 på fredag 02. juli 2021, klokken 09:07
Hei, ja det står 11/15 i appen etterhvert ja. Når det står 11/15 er den på 221v.
Med en gang jeg starter lading står det 240v også lader den litt på 15 amp 213v før den endrer seg til 11/15.
Ser ut som om du har ganske stort spenningsfall fra sikringsskap til ladeboks ved strømtrekk. Tesla justerer ned strømtrekket automatisk når den detekterer dette. Er det langt fra sikringsskap til ladeboks? Evt har du lite tversnitt? Normalt skal det bare falle noen få volt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Et spenningsfall på 25V ved 15A er mye.
Enkelt regnet kan du si 375W forsvinner underveis i varme. Jeg ville sett over det anlegget mtp om kabling er korrekt dimensjonert. Er den rett dimensjonert høres det ut som det blir veldig varmt ett eller annet sted på veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kenny427

Det er hvertfall 50 meter fra sikringsskap til garasjen. Det er rekkehus hvor vi er lengst unna. Det var elektrikere her igår som har gått igjennom anlegget og som satte opp boksen for oss med jordfeilbryter. De var her i utgangspunktet for å få dokumentasjon på anlegget og samsvarserklæring da det manglet når vi kjøpte her. Kursen til garasjen tror jeg ikke er så enkel å kontrollere da den går på loftene til alle bortover her. Vil det da kanskje være bedre om jeg justerer ned maks amp i bilen til lavere enn 15 da den uansett ikke lader på det? Ønsker jo helst å ha det så trygt som mulig. Optimalt sett så skal vi få ordnet egen kurs til laderen men det må vente litt da det er så dyrt iom at avstanden er såpass lang.

jlan

#6
Det kan se ut som kursen din burde vært nedgradert til 10A sikring. 25V spenningsfall indikerer over 100m kabellengde for 2.5 mm2.  Hvis det ikke er noe feil underveis da.  En lang kabel uten feil gir ikke noen spesiell risiko for varmgang, hvis den ikke ligger i kveil. Men det er regler for hvor mye spenningsfall som tillates mm.

Jeg synes du skal reklamere til elektriker som installerte boksen.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA