Trenger hjelp med å forstå hvor jeg kan bruke ladebrikken fra Circle K

Startet av alehel, tor 01. jul 2021, kl. 15:50

« forrige - neste »

alehel

Jeg og min kone låner fra tid til annen el bil fra hennes foreldre. Fram til nå har jeg alltid ladet på Circle K og bare brukt appen deres til det. I dag leste jeg på siden deres om ladebrikker og der skriver de følgende,

"Trenger jeg en spesiell ladebrikke?
Mange lurer på om du trenger en egen ladebrikke for hver ladeoperatør, eller om Elbilforeningens ladebrikke er bedre enn andre brikker. Svaret på dette er NEI. Du trenger kun én ladebrikke, og du kan bruke en ladebrikke uansett hvor den kommer fra."
https://www.circlek.no/elbillading/ladenytt/sporsmal-om-ladebrikke

Så da dro jeg ned og kjøpte 2 stk brikker. 1 til meg og 1 til kona. Registrerte den uten problemer i Circle K appen. Men nå har jeg prøvd å gjøre det samme i både MER sin app og Fortum. Begge appen klager over at den ikke finner brikken jeg oppgir. Er dette vanlig? Må man ha forskjellige brikker til forskjellige selskap? Jeg trodde dette bare var nfc tags som ikke gjorde stort annet enn å sende over en ID-kode i ukryptert form. Hva skal jeg da med ørten forskjellige ladebrikker?

Om det er slik at man må ha forskjellige brikker, er det noen som vet hvilket selskap som støtter Circle K sin?

alehel

Og der fikk jeg svar fra Circle K support.

"Våre egne ladebrikker kan kun brukes på våre egne stasjoner pluss Ionity, fordi de har egne ladestasjoner utplasert på bensinstasjonene våre. Du kan bruke de andre leverandørenes brikker på våre ladestasjoner. Det vil si at du kan bruke andres på våre, men ikke våre på andres. Vi beklager så mye for misforståelsen!!"

Interessant da at hele siden deres om ladebrikker er skrevet som om dette skal fungere overalt.

Sør

Dersom de skriver det såpass bastant på siden sin, så ville jeg bedt om pengene tilbake.

Min erfaring er at Elbilforeningen sin brikke er veldig bra. Du finner alle støttede ladeselskap her: https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Lars C. Krogenæs

Nå jobber jeg med lading i Circle K.

Circle K godtar at man legger inn brikke fra konkurrerende selskaper, eller andre brikker på "min side" i "Circle K Charge" -appen. Målet vårt er å gjøre det så enkelt som mulig, ikke så vanskelig som mulig. Har du en brikke fra Fortum, borettslaget eller jobben, kan denne legges inn. Du kan til og med lese av RFID-nummeret (Hexa koden) på bankkortet med en Android telefon (ikke iPhone), og legge inn dette.

Mer har ikke Hexa-koden skrevet på utsiden av sine brikker, så du kan ikke legge inn nummeret som er printet på disse, men man kan scanne brikken med en Android telefon for å få det frem, slik som med bankkort. Brikker fra Fortum har hexa koden skrevet på utsiden. Det samme har brikkene fra Elbilforeningen, NAF, VW og Hyundai.

De andre operatørerene har lagt inn sperrer på Hexa koder på brikker de selv ikke har sin logo på, eller fra Elbilforeningen / NAF. Hvorfor de ønsker å "gjøre det vanskelig" for kundene må de svare på.

Hilsen Lars CK

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vidar_S

Slik jeg tolker svar gitt over burde vel FAQ hos Circle K oppdateres til noe sånt som:

"Trenger jeg en spesiell ladebrikke?
Mange lurer på om du trenger en egen ladebrikke for hver ladeoperatør, eller om Elbilforeningens ladebrikke er bedre enn andre brikker. Svaret på dette er TJA. Du trenger kun én ladebrikke, men dette gjelder bare dersom denne er fra NAF eller Elbilforeningen. Har du andre ladebrikker kan disse brukes hos Circle K, men ikke nødvendigvis hos andre operatører."

RJK

Mest overrasket over at du må betale for brikker. Hvor mye kostet de? De fleste som "tar betalt", fyller den samme summen på brikken som du kan lade for, så i realiteten er de gratis så lenge du lader for minst den summen.

Ellers så har du jo også NAF sin ladebrikke, som er gratis for medlemmer der. Usikker på om de tar betalt av ikke-medlemmer. Dette er et greit alternativ for de av oss som ikke er medlem av elbilforeningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fre 02. jul 2021, kl. 12:48
Nå jobber jeg med lading i Circle K.

Circle K godtar at man legger inn brikke fra konkurrerende selskaper, eller andre brikker på "min side" i "Circle K Charge" -appen. Målet vårt er å gjøre det så enkelt som mulig, ikke så vanskelig som mulig. Har du en brikke fra Fortum, borettslaget eller jobben, kan denne legges inn. Du kan til og med lese av RFID-nummeret (Hexa koden) på bankkortet med en Android telefon (ikke iPhone), og legge inn dette.

Mer har ikke Hexa-koden skrevet på utsiden av sine brikker, så du kan ikke legge inn nummeret som er printet på disse, men man kan scanne brikken med en Android telefon for å få det frem, slik som med bankkort. Brikker fra Fortum har hexa koden skrevet på utsiden. Det samme har brikkene fra Elbilforeningen, NAF, VW og Hyundai.

De andre operatørerene har lagt inn sperrer på Hexa koder på brikker de selv ikke har sin logo på, eller fra Elbilforeningen / NAF. Hvorfor de ønsker å "gjøre det vanskelig" for kundene må de svare på.

Hilsen Lars CK

Hei Lars,

Så godt å høre deg si "Målet vårt er å gjøre det så enkelt som mulig, ikke så vanskelig som mulig.", iblant kan man dessverre få inntrykk av at ladeoperatører ønsker det motsatte. Har du mulighet til å ta en titt og legge igjen en kommentar her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56694.0 ?

Hilsen Hans Marius
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA