Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stavanger - Oslo X75D

Startet av Svænnis, torsdag 01. juli 2021, klokken 07:26

« forrige - neste »

Svænnis

Noen som har erfaring med å kjøre stavanger oslo med X75D? må man kjøre via kristiansand og følge superladerene der, eller kommer man seg med nød å neppe via hovden?

ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: Svænnis på torsdag 01. juli 2021, klokken 07:26
Noen som har erfaring med å kjøre stavanger oslo med X75D? må man kjøre via kristiansand og følge superladerene der, eller kommer man seg med nød å neppe via hovden?

Blir fort en 6 mils omvei om du må innom Hovden. Superladeren som ligger østenfor den, som ligger på Åmot, utgjør en mindre omvei. Kanskje noen minutter på BKK / Lyse sin stasjon på GP i Sirdal vil gjøre susen for å komme til Åmot? (Hvis du ikke kommer til Åmot uten). Med Model 3P med to sykler på kroken kom jeg forøvrig fra superladeren på Notodden til Stavanger, men det er nok ikke så interessant. ABRP mener du skal kjøre til Vikeså først, og så opp på fjellet, men det blir jo bare tull.
Tesla Model Y                         2021-

Svænnis

Like greit å kjøre kr.sand kanskje og kanskje ikke noe tregere, er jo AP-vennlige veier helt fra svg til oslo  :laugh:

ToWalkOrDrive

Jo, forsåvidt sant det. Har jo kommet veldig mye nye motorveier den sørlige veien, selv om det er blitt en del forbedringer rundt Kongsberg og. Jeg bruker begge veiene. Dersom jeg hadde hatt Model X hadde jeg nok ikke giddet å kjøre over Suleskar/fjellet med all slags bobiler i mot på alt for smal vei. Fatter ikke at de ikke kan bygge den veien et par meter bredere...og gjerne et par tunneler under sauene.

Følte jeg brukte kortere tid over fjellet (enn forbi Kristiansand) selv om Google mener det skal være ganske likt i tid. Superlademessig er det jo veldig mye bedre sørover, ja, og det er mye AP-land...men bruker nok opp strømmen ganske mye fortere i 110km/t.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Indre veien kjører du vel ikke til Hovden uansett, bedre å kjøre over til Dalen og opp til Vinje? Det kan nok gå fra Stavanger til Vinje, men du bør nok kjøre rolig og unngå så høy fart i utforbakkene at du kaster alt energien bort i bremsing (med bremsene ikke regen), eller luftmotstand. Brokke - Suleskar og heia over til Dalen suger mye strøm. Har kjørt ruta med X 75D selv, men kun med hestehenger bak. Da er det sykt med lading.

Men jeg hadde nok tatt E39-E18 i ukjent bil uten lademulighet på CCS. Da klarer du å nå Kjerlingland under normale omstendigheter, og så bør du lade til 60-70% ish videre for ok utnyttelse av ladefart. Det kryr av superchargere oppover fra Kjerlingland, selv om du går glipp av et par uten CCS.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:21
Sitat fra: Svænnis på torsdag 01. juli 2021, klokken 07:26
Noen som har erfaring med å kjøre stavanger oslo med X75D? må man kjøre via kristiansand og følge superladerene der, eller kommer man seg med nød å neppe via hovden?

Blir fort en 6 mils omvei om du må innom Hovden. Superladeren som ligger østenfor den, som ligger på Åmot, utgjør en mindre omvei. Kanskje noen minutter på BKK / Lyse sin stasjon på GP i Sirdal vil gjøre susen for å komme til Åmot? (Hvis du ikke kommer til Åmot uten). Med Model 3P med to sykler på kroken kom jeg forøvrig fra superladeren på Notodden til Stavanger, men det er nok ikke så interessant. ABRP mener du skal kjøre til Vikeså først, og så opp på fjellet, men det blir jo bare tull.

Kjørte forresten fra Sandnes - Drammen i dag med TM3P med 20km igjen på batteriet. Dette var uten takstativ og uten sykler bakpå. Hadde ikke helt fullt batteri ved start, men over 94%. Var forøvrig litt medvind....så da må en vel kunne klare Stavanger - Åmot med TMX 75D....som vel er halve distansen....bare sånn for andre...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Det går nok greit under de fleste omstendigheter i sommerhalvåret, ja, men 22", motvind, hard kjøring med hard bremsing inn i svinger i stedet for regen osv så krymper fort marginene. For å ikke klare det må man bruke 275Wh/km eller mer i snitt, så normalt bør det gå helt fint.

Kjørte lignende distanse på lignende veier i går, og hadde da kommet 32 mil fra 100 til 0%, altså samme som ratingen i typical. Brukte 67% på 20 mil.

Svænnis

Turen gikk fint. Skal sies at det var en second hand bil jeg hadde kjøpt og dermed var supercharging utilgjengelig på hjemturen  :laugh: Tok med meg ett chademo adapter på turen og tok ett par ladestopp på MER, gikk overraskende greit, selvsagt ikke noe i forhold til SC, men akseptabelt.

Overrasket over at forbruket ikke økte nevneverdig på motorvei med 110 sone, lå rundt 215-220, mens i 80-90 sonene lå forbruket i snitt på 200. Ble dog litt overrasket over når jeg koblet den til laderen hjemme med 22 kw/400 nett og fikk markant lavere ladehastighet enn TM3  :o


sjokomelk

Ladeeffekten er høyere på Model X enn Model 3. 16,5 mot 11kW. Men det høyere forbruket gjør at "km/h"-ladetallet blir lavere. Skift til prosentvisning og glem alt som heter kilometer, så er det lettere å se.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

#9
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 03. juli 2021, klokken 10:43
Ladeeffekten er høyere på Model X enn Model 3. 16,5 mot 11kW. Men det høyere forbruket gjør at "km/h"-ladetallet blir lavere. Skift til prosentvisning og glem alt som heter kilometer, så er det lettere å se.

Ifølge TOC guide skal vel TMX likevel gi høyere fart i km på 22 kW, 69 km vs 65 km, så mulig han uansett ikke får mer enn 11 kW i praksis, om ikke bilen er satt til å "dempe" hastigheten av forrige eier.

Type-2
Ja
16,5(22*)kW/82 (110) km
16,5/69km
11kW /65km

https://www.tocn.no/ladeveiledning/

EDIT: Kan jo og være at forrige eier ikke betalte for oppgradert lader, og derved støtter ikke bilen mer enn 11 kW.

Tesla Model X11 kWType 2316 ATesla SCTesla Model X - Oppgradert lader16 kWType 2324 ATesla SC

https://www.ladestasjoner.no/lading/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svænnis

Skal dobbeltsjekke neste gang jeg lader, men tror jeg fikk rundt 40 km/t, mens på 3'ern tror jeg at jeg ligger på rundt 70

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 03. juli 2021, klokken 11:10
EDIT: Kan jo og være at forrige eier ikke betalte for oppgradert lader, og derved støtter ikke bilen mer enn 11 kW.
Er nok det som er saken hvis bilen er produsert før Q2 2017. Etter det ble alle levert med oppgradert lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Om jeg ikke husker feil. Oppgradert var vel dobbel, dvs 22kwh vs 11kwh standard, alt dette ble erstattet av 16.5kwh som standard?

sjokomelk

#13
Heldigvis kan laderne lade mye mer enn 11, 16 eller 22kWh før de blir utslitt. Min har ladet batteriet mitt med over 15.000kWh. Hadde blitt utrolig mye pes (og dyrt) å måtte demontere og skifte laderen i bilen 9 ganger bare for å lade 0-100% på ei 100-pakke. ;D :P

Pre-facelift Model S kom med 11kW (3x16A) lader som standard. Kunne velge dobbel og fikk da 22kW (3x32A).
Model X og Facelift Model S kom med 16,5kW (3x24A) som i en periode var softwarelåst til 11kW.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svænnis

Får 11 kw på 22kw boksen. Maks er 16 ampere i lademenyen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA