Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen ladegrense for MIC SR+

Startet av egolfetp, tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

egolfetp

Leste på diverse forum at Tesla i Kina anbefalte å lade til 100% for SR+. Fant dette på de norske Teslasidene også nå (https://www.tesla.com/no_NO/support/range). Kan dette virkelig stemme? Det gjør jo dette til et eksepsjonelt kjøp.

o.b.lix

Er ikke dette de kinesiske CATL-batteriene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Gir ikke så mye mening å ha ladegrense på LFP-kjemi egentlig. Den tåler høy SOC veldig bra.  Kan også være at det mangler aktiv balansering, slik at man er avhengig av topplading for å få balansert pakken.  Det mest vanlig på denne kjemien i industrielle applikasjoner, selv om det er kommet varianter som også har aktiv balansering (fra Bosch, muligens).

tromsø

MIC biler bruker LFP batterier som har en maks spenning på ca 3.2V og tåler den mye bedre over lang tid enn NCM batterier. NCM topper på 4.15V og degarderes hvis man holder disse batterier på 100%SOC under lang tid. NCM brukes i de fleste elbiler (også M3 fra USA).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

egolfetp

Poenget var vel bare at man for 350k NOK får 448 WLTP tilgjengelig hver dag, mens man for 100k ekstra kun får utnyttet 491-552 km (80-90% "daily" anbefalt grense) i hverdagen. Hvis man kun ser på rekkevidde så er jo ikke forskjellen så stor for 100 000 kroner (jada, vet at det er firhjulstrekk og andre ting).

turfsurf

Sitat fra: egolfetp på tirsdag 29. juni 2021, klokken 14:44
Poenget var vel bare at man for 350k NOK får 448 WLTP tilgjengelig hver dag, mens man for 100k ekstra kun får utnyttet 491-552 km (80-90% "daily" anbefalt grense) i hverdagen. Hvis man kun ser på rekkevidde så er jo ikke forskjellen så stor for 100 000 kroner (jada, vet at det er firhjulstrekk og andre ting).
Det er jo ikke i hverdagen man har bruk for den ekstra rekkevidden da. Personlig synes jeg 10-15 mil lengre rekkevidde er ganske bra. I praksis vil forskjellen i prosent være større, siden man ikke gidder å topplade på tur og heller ikke kjører bilen tom. Så skal du ha 5 mil buffer ved lading og lade maks til 80 prosent så er rekkevidden nede i nesten 30 mil på SR+ og 45 mil på LR.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

For alle som ikke gidder eller kan planlegge for en langtur,så fremstår MIC Tesla som et godt valg. Vi er elendige på slikt i vår familie. Vi kan våkne 08 og bestemme oss der og da at nå drar vi på langtur. Er jo dette som gir ekte frihet

Øyvind.h

Vil en ha fleksibel langtur-maskin med solid rekkevidde går en for LR, enkelt og greit. Mye bedre rekkevidde og lader raskere. Skikkelig milsluker hvor en må langt opp i pris for å finne noe med bedre rekkevidde!

Men Model 3 SR er et veldig godt kjøp i sin prisklasse. Jeg har vært inne på tanken, men må ha mer praktisk bagasjeplass.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA