Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona har nå stadig raskere forfall

Startet av Moas, mandag 28. juni 2021, klokken 17:11

« forrige - neste »

Moas

I helgen har konaen utviklet raslelyd som høres ut som strikkemotor i lav hastighet. Det blir spennende og høre hvor dyrt dette blir å fikse. Idag røk og cruiseknappen på rattet. Det var en fjær som ligger i knappen +\- res som ga seg med et knekk. Det er da i utgangspunktet 5 uker leveringstid på slike deler.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Nå har du vel ennå godt med tid igjen på både garanti og reklamasjonsretten, så dette bør vel ikke koste deg noe. Men om du vil ha noen bedre vurdering av hva lyden kan komme av, så hadde det vært god hjelp i et lydopptak.

Har selv fått snudd motoren som et forsøk på å utbedre noen klankelyder som jeg opplevde ved retardasjon i sakte hastighet. Men jeg kan ikke med min beste vilje definere det som noe som kan misforstås med en raslelyd. Men mulig vi bare bruker forskjellige begreper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

#2
Sitat fra: RJK på mandag 28. juni 2021, klokken 18:42
Nå har du vel ennå godt med tid igjen på både garanti og reklamasjonsretten, så dette bør vel ikke koste deg noe. Men om du vil ha noen bedre vurdering av hva lyden kan komme av, så hadde det vært god hjelp i et lydopptak.

Har selv fått snudd motoren som et forsøk på å utbedre noen klankelyder som jeg opplevde ved retardasjon i sakte hastighet. Men jeg kan ikke med min beste vilje definere det som noe som kan misforstås med en raslelyd. Men mulig vi bare bruker forskjellige begreper.
Jeg hadde en lydtest med min lokale hyundai verksted servicemann i dag på den nye lyden. Han hørte den godt, men viste ikke hva det var ennå. Forløpig spekulerer jeg på at det er noe slark i drivverket når jeg gir gass i lav hastighet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Er en egen tråd på den lyden jeg hører, og der er bl.a. link til en video som har lyd ved akselerasjon. Er det noe a la dette du hører?

https://insideevs.com/news/461090/owners-hyundai-kia-electric-motor-issues/

https://elbilforum.no/index.php?topic=53872.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Da er det motorbytte eller å snu motoren. Garantisak, og noe de burde være kjent med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Jeg tror jeg kan melde meg på med tilsvarende problem. Lyden kommer tydeligst frem når jeg har belastning og f eks kjører oppover bakker. Lyden følger turtallet og kan nesten høres ut som da en fikk inn signaler fra biler med uskjermede tennplugghetter på radioen.

Hvordan snur en motoren? Motoren er vel retningsbestemt i forhold til fremdrift, hvordan kan en da snu motoren, er rotoren (ankeret) symmetrisk slik at en kan ta dette ut og endesnu det?

RJK

En elmotor er ikke retningsbestemt i seg selv, så man endrer bare fasene slik at den roterer den ene veien for å kjøre fremover, den andre veien for revers. Det er retningen motoren dreier som virker på rotoren som driver bilen fremover eller bakover.

Men siden man kjører hovedsaklig fremover, kan man snu (innmaten, regner jeg med) i motoren, slik at det som nå er revers, er det som blir fremover.

Rent praktisk, om de snur innmaten i selve motoren eller om de fysisk skrur ut motoren og snur den, skal jeg ikke si for sikkert. Men har en sterk tro på at det bare er innmaten som snues, slik at belastningen kommer på drivverket i motsatt retning.

https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-elbil-motoren/276288
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Powerflux

Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RJK

Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Funker foreløpig greit på min, men er jo var på problemet. Så skjer det ner, så skal jeg være rask med å be om ny motor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Jeg var også litt forundret over løsningen med å snu motoren. Erfaringen min tilsier at den type løsninger sjelden er en permanent reparasjon.

Det blir som da Bertel O Steen skiftet støtdemper på en bil jeg hadde tidligere. Bilen var ikke gammel så de kunne ikke vri seg unna når støtdemperen lakk olje så det rant. Men, de skiftet kun støtdemper på den ene siden til tross for at bilen hadde gått 40-50 000km. Jeg stilte meg spørrende til å bare skifte på en side, men det var ikke mulighet for noe annet. Da garantien akkurat hadde gått ut begynte det å lekke på andre siden. Jeg nevnte historikken, men det var ikke mulighet til å få det på garantien. Men, jeg fikk beskjed om at jeg burde bytte på begge sider samtidig.

Det var siste gang jeg har vært på et Mercedesverksted, støtdempere ble byttet på annet verksted.

Det virker som å snu motoren er en tilsvarende quickfix fra Hyundai i håp om at feilene skal dukke opp på ny etter garantien er utløpt.

Moas

#11
Etter dagens sjekk på merkeverksted er konklusjonen at kona trenger ny girkasse. Det kan ta noen mnd å få det på plass. Sannsynligvis rekker de å få byttet fremdriftsbatteriet før girkassa slik det ser ut nå.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Powerflux

Sitat fra: Moas på onsdag 30. juni 2021, klokken 22:46
Etter dagens sjekk på merkeverksted er konklusjonen at kona trenger ny girkasse. Det kan ta noen mnd å få det på plass. Sannsynligvis rekker de å få byttet fremdriftsbatteriet før girkassa slik det ser ut nå.
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken type problemer opplever du med girkassen?
Kjenner jeg begynner å miste litt av den positive pitchen Konaen/Hyundai innga det første året.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Limodriver

Er det noen som opplever støy fra klimaanlegget når varmepumpen er i drift?

Moas

Sitat fra: Powerflux på fredag 02. juli 2021, klokken 07:29
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken type problemer opplever du med girkassen?
Kjenner jeg begynner å miste litt av den positive pitchen Konaen/Hyundai innga det første året.....
Det er hørbar rasling i lave hastigheter fra motorrommet.

Fra tidligere så har jeg opplevd at ac gikk i stykker i tillegg til omlakkering. Det er noen knirkelyder fra demperne bak, men det vil ikke verkstedet bry seg om.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA