Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nasjonal forbrukervennlig ladestrategi

Startet av Hansi, mandag 28. juni 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

Hansi

I Stortingsvedtak 1232 heter det at:
SitatStortinget ber regjeringen om å utarbeide en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022 for å sikre koordinering mellom offentlige myndigheter og sikre nok ladeinfrastruktur. Ladestrategien må være forbrukervennlig.
(min utheving)

Hvordan ser ladeoperatørene for seg kravet om forbrukervennlighet best mulig kan imøtekommes?
Jeg vil utfordre brukere av ladeinfrastruktur som ikke er fornøyd med dagens situasjon til å utfordre ladeoperatørene med dette spørsmålet i sosiale medier og andre sammenhenger og skrive eventuelle tilbakemeldinger de får i denne tråden og jeg vil utfordre ladeoperatørene som har ansatte tilstede på Elbilforum, BKK/Bilkraft ved Lars_F og Circle K ved Lars C. Krogenæs til å svare på dette i denne tråden.


Jeg stilte en del ladeoperatører følgende spørsmål på Facebook (dette var nok før vedtaket var fattet og basert på info fra Norsk Elbilforening om kortbetaling (https://elbil.no/stortinget-vil-ha-kortbetaling-og-enklere-prising-av-hurtiglading/):
SitatKan dere si noe om deres refleksjoner rundt at Stortinget vil at du skal kunne betale med kort direkte på hurtigladere og gå over til kWh-prising?
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader

Kople svarte følgende:
SitatVi synes det er veldig fint at det blir fokus på det. Som du vet, så ønsker jo vi å gjøre det enkelt å lade, slik at det blir enklere å velge elbil. Vi får ofte spørsmål om å etablere kortbetaling på våre ladestasjoner, men når vi sammenligner kostnadene forbundet med å etablere en kortterminal med inntektene vi får på en ladestasjon dersom vi skal beholde gode ladepriser, så er det rett og slett ikke forsvarlig økonomisk for oss dessverre. I likhet med hva Ole-Henrik og Annika sier i artikkelen du linker til, så er det også hos oss mulig å betale med kort i dag - ikke direkte på en kortterminal, men gjennom app og drop-in betaling, som fungerer litt som netthandel.

Vi har i tillegg valgt å åpne laderne våre for at kundene våre kan bruke andre apper og ladebrikker for å starte lading hos oss. Slik kan kundene velge ett kundeforhold i fremtiden for ladetjenester på tvers av ladeoperatørene. Vi tror at dette er veien å gå fremover for å sikre både brukervennlighet, gode ladepriser og et bredt ladenettverk - også med tanke på at vanene våre for betaling er i utvikling med mobilbetaling og annen spennende teknologi som kommer.

Vi forstår godt at det er vanskelig å beregne pris for å lade. Dette med å sette minuttpris kan sammenlignes med parkeringsavgift, hvor man betaler for tiden som laderen er reservert. Siden ladekurven på elbilene stort sett er slik at effekten bilen tar imot fra en hurtiglader går ned fra rundt 80%, har minuttprisen vært et viktig komponent for å motivere til å stoppe lading på rundt 80%, evt å flytte bilen når den er fulladet på normalladere. Slik blir det mindre ladekø - noe som igjen gjør det enklere å velge elbil.

Samtidig kommer det ny teknologi i de nye bilene, som både gjør at effekten holdes oppe gjennom hele ladeøkten, og at batteriet varmes/kjøles til optimal temperatur for å motta maks effekt til enhver tid og dermed lade raskest mulig. Dette vil forhåpentligvis gjøre minuttprisen overflødig på sikt. Vi har allerede gjort et grep med å fjerne minuttprisen mellom kl 22 og 08 på våre ladere, når det er lite trafikk på laderne. Dette er en start, og vi forholder oss selvsagt til den ladestrategien som kommer fra regjeringen.
Slik jeg tolker Kople ser man på roaming som et godt svar.

Jeg vil utfordre ladeoperatørene som har ansatte tilstede på Elbilforum, BKK/Bilkraft ved Lars_F og Circle K ved Lars C. Krogenæs til å inngå roamingavtaler med Kople.

Jeg vil samtidig utfordre Norsk Elbilforening om å utrede en Nobil-lignende uavhengig "samletjeneste" hvor man ved å registrere seg 1 gang åpner for lading hos alle ladeoperatørene som aksepterer roaming.

(Jeg syns det er underlig at det skal være så fordyrende å akseptere kortbetaling, men det er en annen sak.)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Beklager at jeg lager nytt innlegg i stedet for å redigere, men jeg får en feilmelding når jeg forsøker å redigere.

SitatJeg vil samtidig utfordre Norsk Elbilforening om å utrede en Nobil-lignende uavhengig "samletjeneste" hvor man ved å registrere seg 1 gang åpner for lading hos alle ladeoperatørene som aksepterer roaming.
For eksempel noe ala beskrevet av forumbruker Amatøren her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44223.msg984088#msg984088
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA