Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde

Startet av bmw2002, mandag 28. juni 2021, klokken 11:47

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Tror ikke denne dagens Motor.no nyheten er lagt ut her så da gjør jeg det:
– Neste år får Audi e-tron 60 mil rekkevidde  https://motor.no/elbil/neste-ar-far-audi-e-tron-60-mil-rekkevidde/202643


tromsø

#16
Flotte nyheter, det trenger ur e-tron for å henge med i konkurransen!

Men jeg lurer på hva som nå skjer med annenhåndsverdien på dagens e-tron 50 og 55?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

Tipper de faller i helt normal takt som før, med mindre den nye går betraktelig ned i pris. Noe som er ekstra usannsynlig mtp sannsynlig momsgrense på 600k...

Prisene har ikke rast noe ekstra på eldre Teslaer selv om det stadig kommer nye med lenger rekkevidde og bedre ytelser.

daktari

Aha! Ny etron kommer basert på MEB! En MEB med 100 kWh batteri vil jo kunne gå 600 km lett. Kall det gjerne en facelift?! Eller er dette en 4.modell? Forvirringen er total.
https://www.motor1.com/news/517175/large-audi-electric-suv-spy-photos/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Dette er jo ikke etron. 7 seter, litt mindre. Q4 etron mpv?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Fikk beskjed fra Audi at facelift e-tron med lenger rekkevidde kommer først som -23 modell. Til salg neste sommer da.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

Hvorfor kalte de ikke dagens e-tron for Q5/Q6 e-tron eller noe? De hadde jo et velkjent og fungerende navneskjema...

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:54
Dette er jo ikke etron. 7 seter, litt mindre. Q4 etron mpv?
Men skal de ha 4 forskjellige suver mellom 4,6 og 5 meter? Hvorav en 5 m suv med 5 seter (classic) og en 4,9m med 7 seter samt Q4 på 4,6 m og en 5-seter til, Q6, på 4,8m?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: daktari på onsdag 30. juni 2021, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:54
Dette er jo ikke etron. 7 seter, litt mindre. Q4 etron mpv?
Men skal de ha 4 forskjellige suver mellom 4,6 og 5 meter? Hvorav en 5 m suv med 5 seter (classic) og en 4,9m med 7 seter samt Q4 på 4,6 m og en 5-seter til, Q6, på 4,8m?
Q2,Q3,q5,q7,q8 er vel dagens fossilutvalg

nybil321

blir q4,q6,q8 (dagens etron når den kommer på ppe) vil jeg tro. De har sagt q4 blir minste da de ikke vil ned i budsjettsegmentet på suv.

Matcher ca godt med oddetall vs partall på fossil vs elektrisk

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 30. juni 2021, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:54
Dette er jo ikke etron. 7 seter, litt mindre. Q4 etron mpv?
Men skal de ha 4 forskjellige suver mellom 4,6 og 5 meter? Hvorav en 5 m suv med 5 seter (classic) og en 4,9m med 7 seter samt Q4 på 4,6 m og en 5-seter til, Q6, på 4,8m?
VW har forsåvidt det samme med Tiguan og Tiguan Allspace (7 seter) + Atlas.  Men skjønner ikke helt hvordan forholdet blir mellom ur-etron og tron Q6. Tipper ur-etron skal være hakket over, og ganske raskt byttes ut med etron Q8 eller noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 10:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:56
Fikk beskjed fra Audi at facelift e-tron med lenger rekkevidde kommer først som -23 modell. Til salg neste sommer da.
Dette var ikke tilfeldigvis fra en selger som var ivrig på å selge deg en bil i dag?

Fra selger ja men stoler på ham. Har noen annen hørt at facelift etron kommer tidligere enn som -23 modell? Hvis man kunne bestille facelift som -22 modell skulle den jo finnes til salg fra nå i sommer og det ser jeg ingen tegn til.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

AMS sier at den lange MEB-bilen kun er for Kina.

Facelift på vei, skal leve til 2026, med nytt batteri og nye motorer og nytt rekuperasjonssystem, men erstattes av Q8 på PPE i 2026.

Q6 på PPE kommer innimellom, men mindre enn etron FL utvendig men større innvendig. (Og da faller jeg av igjen...)
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/audi-e-tron-facelift-2022-mehr-reichweite-neue-akkus/

Classic er jo stor som Q7 utenlandske men liten som Q5 innvendig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thorden

Sitat fra: daktari på torsdag 01. juli 2021, klokken 14:47

Classic er jo stor som Q7 utenlandske men liten som Q5 innvendig.

Nei, og nei. e-tron er mindre enn Q7 utvendig, og mye større enn Q5 innvendig. Jeg har eid begge de andre, har e-tron nå. Den er ikke langt unna Q7 innvendig.

Ja, det blir trangt i segmentet med e-tron, Q6 e-tron og Q8 e-tron. Her må man ikke glemme at dette er ønsket og villet. "Ur e-tron" måtte komme raskt, det var viktig. På godt og vondt, men mest på godt.
Den langsiktige planen har vært noe annet, og det har aldri vært en hemmelighet.

Når det gjelder ryktene om 50% lengre rekkevidde på facelift tillater jeg meg å tvilende avvente fakta. Det høres bare ikke sannsynlig ut. Dagens versjon er slett ikke så lite effektiv som en del mennesker forsøker å få det til å virke som, det er begrenset hvor mye mer man kan få til. 20% tror jeg er ekstremt optimistisk. Så resten hentes ved 30% større batteri? 125 kWt? Ikke sannsynlig det heller.

Counterpointer

Sitat fra: Thorden på torsdag 01. juli 2021, klokken 23:36
. "Ur e-tron" måtte komme raskt, det var viktig.
Nå er du både historieløs og tar helt feil!

E-tron ble lansert i 2019 etter diverse forsinkelser. Husker godt dette fordi jeg var på flere lanseringseventer før den skulle komme i 2018. På Ekebergresturanten viste de A8 siden de ikke hadde prototype for visning en gang.
Den kom først på Lillestrøm senere.

Utgangspunktet var hydrogenbilen som ble vist i 2016 https://www.audi-mediacenter.com/en/hybrid-fuel-cell-slash-audi-h-tron-242

Så Ur E-tron kom ikke raskt, den kom sent! Dette i likhet med de fleste elbiler så ingen skam i det. Det er bare feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA