Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde

Startet av bmw2002, mandag 28. juni 2021, klokken 11:47

« forrige - neste »

bmw2002


turfsurf

Måtte vel gjøre dette for å holde den relevant og møte konkurransen fra BMW iX og etter hvert MB EQE.

Også mtp kannibalisering av Q6.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Det gir rett og slett ikke mening overhodet.
Q4 er nesten like stor som etron innvendig. Gaml-e-tron er bare mer upraktisk. Q4 tar fler banankasser t.o.m., den er også som en Q5 utvendig rent subjektivt.

PPE skal bli større enn Q4. Den plattformen vil egne seg for en større Audi som erstatter gamle. Eller mener de at Q6 på PPE skal fase ut Q4 på MEB?

Ikke bare skal de facelift den gamle, men helt nytt batteri og nye girkasser/motor? 3 nesten like store biler, 3 forskjellige plattformer, hvor dagens etron har den minst effektive av samtlige elbiler i salg? Dette gir ikke mening.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nybil321

Tenker det er life support for å prøve å holde investeringen i produksjonslinjen relevant til de konverterer til ppe plattformen og kaller den q8, men før det q6.

Vi lever i en tid der ice leverandørene har blitt disruptet av tesla og reguleringer med den grønne bølgen uten at det er gitt tillatelse om redusert avkastning fra aksjemarkedet og da tar ting tid

daktari

En normal facelift kan gi noe mening, men drastisk lengre rekkevidde må bety såpass mye tech-oppdatering at det er usannsynlig. Hvis de bytter celler i batteriet til noen med 5-10% høyere energitetthet og låser opp mer buffer så kan den gå 50-60 km lenger. 105 kWh brutto batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 21:35
En normal facelift kan gi noe mening, men drastisk lengre rekkevidde må bety såpass mye tech-oppdatering at det er usannsynlig.

Selvsagt må det større batteri til om det skal være 30-40% mer rekkevidde. Men e-tron er ikke veldig effektiv. Om motorer og andre elektriske komponenter byttes i mer effektive enheter som kanskje også benyttes i andre biler kan samlet forbedring bli brukbar. Luftmotstanden er brukbar på e-tron, men kan sikkert spisses med 5% uten at det ser ekstremt ut.

elektro

Hvorfor bytter jeg ikke min snart tre år gamle e-tron quattro i en ny Q4? Bla. fordi førstnevnte er raskere, mer komfortabel, har finere interiør og bedre fremkommelighet. I tillegg opplever jeg den som en bil det er bedre å sitte fire voksne i. Og den har høyere hengervekt. Alt dette er mange villige til å betale mer for. Ergo er det fremdeles et marked for den. Jeg personlig hadde nok valgt en ID.4 GTX i dag, men gidder bare ikke å nedgradere til den eller Q4.

Jeg kjørte tur/retur Oslo-Tvedestrand i helgen med full bil med fire voksne, i hastigheter godt over fartsgrensen mye av veien. Vi traff typisk nok også en del kø. Snittforbruk 24,1 Wh/100 km. Synes ikke det er ille, men hadde bilen primært hatt drift på kun to hjul og smalere dekk foran, ville det selvfølgelig  vært enda lavere. Er dette litt høyere forbruket et problem? Nei. På vei ned ladet vi eksempelvis fra 73-100% på 15 minutter på Mer Grelland, mens vi gikk på do, kjøpte pølse, boller og kaffe. Det er det få andre biler som klarer. Vi måtte ikke lade akkurat der, men vi måtte stoppe. Dermed sparte vi et ladestopp senere.. Og vi må alltid stoppe før batteriet er tomt.

Når det gjelder bananboks testen til Teslabjørn er resultatet der helt avhengig av hans egen innsats og hva slags størrelse det er på kassene han bruker. Disse har variert gjennom årene. Selv pakker jeg mest myke ting som bager med klær og en rekke mindre ting som f.eks. sko og soveposer på langtur. Det er godt mulig Q4 har omtrent like mye plass, men bagasjerommet er faktisk rundt 10 cm. kortere. Den har heller ingen frunk, der det i quattroen plass til en duffelbag med klær eller ca. tre handleposer, dersom du i stedet legger verktøy og kabler innerst, under gulvet bak.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 21:35
Hvis de bytter celler i batteriet til noen med 5-10% høyere energitetthet og låser opp mer buffer så kan den gå 50-60 km lenger. 105 kWh brutto batteri.
Det sto vel større batteri og nye motorer i artikkelen. Ta med bedre invertere og mere optimalisert software så kommer man langt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Tre handleposer i e-tron sin frunk? Hva har du oppi posene da? Det er neppe fulle poser - Skulle likt å sett det.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på tirsdag 29. juni 2021, klokken 07:57
Tre handleposer i e-tron sin frunk? Hva har du oppi posene da? Det er neppe fulle poser - Skulle likt å sett det.
Tror det er plass til langt mer enn tre handlePOSER antagelig flere hundre. Men litt rart å kritisere bananesker for å være varierende i størrelse og så bruke en pose med uspesifisert innhold som egen referanse

storeulv

Kan det være så enkelt som at en FL med ny batterivariant og nye motorer rett og slett er konsolidering av underleverandørlinjene, altså at det blir samme motor og batteritype som de øvrige modellene? At man da får gjenbrukt en dyr produksjonslinje til å levere en bedre utgave av eTron i noen år til er nok bare bonus. Kannibalisering av egen portefølje er kanskje ikke et like stort problem da de som velger å kjøpe den nye modellen ellers ville ha vurdert andre merker enn Audi.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

SurSnasen

Sitat fra: z4rd på tirsdag 29. juni 2021, klokken 07:57
Tre handleposer i e-tron sin frunk? Hva har du oppi posene da? Det er neppe fulle poser - Skulle likt å sett det.

Ok, here you go.

To fulle handleposer. Jervenduk. Stort liggeunderlag hvor det er gjort en skrekkelig dårlig jobb med å presse ut luften. Og ennå plass til spylervæske og/eller ladekabler.

Noe mer du lurte på? Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Haha.. her kan det bli gode diskusjoner om den kommende SI-enheten "full bærepose", ser jeg. Bare å finne popcornet. ;D

z4rd

#14
Jaja, det er greit. Jeg lar den ligge. Grunnen til at jeg reagerte er at jeg får plass til tre fulle handleposer med dagligvarer som mat, øl, osv i TM3. Kan følgelig legge jervenduk og annet i mellom/oppå... men jeg savner faktisk frunken fra TMX der jeg fikk plass til mer. Men hyggelig å lære at e-tron har like stor frunk som TM3. Om jeg vil vite noe mer? Nei. Jeg vil ikke vite mer, så du er fritatt ytterligere folkeopplysningsarbeid ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA