Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte lyspære - fjerning av plastdeksler

Startet av Beamer Screamer, lørdag 26. juni 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Ærede forumister!

Jeg må bytte parklyspæren foran på min 2014 iOn. Dette er enklere sagt enn gjort, for ikke bare er det veldig fiklete å komme til men alt sitter dønn fast.

Dette gjelder da også den skruen i toppen av lykten bak det bittelille dekselet som man vipper av. Trøsten er at noen har tenkt såpass at skruen også lar seg løsne med fastnøkkel, men for å komme til må den store sorte plasten over lykten av. Jeg har løsnet det jeg finner av plugger men fortsatt sitter dette dekselet fast i overkant av lykten et sted. Noen som har en manual el.l som viser hvordan disse dekslene skal demonteres?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Får du inte ut skruvarna med en vanlig krysskruvmejsel?
De sitter som regel inte så hårt, och med rätt huvud på mejseln riskerar man inte sönderdragen skalle.
Plastkåpan har små "krokar" som sitter under framskärmarna. Tror de är ganska knepiga att få ut/in.
Efter att jag fick min frontruta bytt såg jag att ytterdelarna av plastkåpan vilade ovanpå framskärmarna, och det var ganska pilligt att få in de igen.

Beamer Screamer

Skruene kommer ikke ut med vanlig skrujern nei. De er ikke rustet fast, men «grodd fast» på annen måte. De er veldig tunge å skru hele veien ut.

Jeg fikk heller ikke løsnet kontakten til lykten; også den satt dønn fast.

Men mitt umiddelbare problem fikk jeg løst i går ved å borre opp litt under det lille plastdekselet man vipper opp. Slik fikk leg plass til en pipe og fikk slik løsnet skruen (som noen har vært lure nok til også å forme som en bolt).

Da fikk jeg vippet lykten akkurat nok sidelengs slik at jeg fikk byttet parklys-pæren.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

#3
Se tråd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=21595.0

hentet fra tråden:
Sitat fra: janhelge på lørdag 07. januar 2017, klokken 16:14
Jeg har skiftet lyspærer på min iMiev og kan bekrefte at youtube-videoen vist over er veldig relevant og i det store og hele ganske tilsvarende slik som det er på iMiev'en.
Hovedlyspære (H11) kjøpte jeg på Biltema, 65 kr. Fikk ikke tak i H11-pære på bensinstasjoner...

https://www.youtube.com/watch?v=FGdDUTJhrOI

Min erfaring er at når en skruer på riktige skruer er det enkelt å ta ut lykta. Ingen av skruene satt spesielt fast, men mulig det har kommet inn mye salt - slik at de har rustet fast?

Ikke skru på justerings skruene for høyden, ref tråden testet jeg det....  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA