Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny software

Startet av sk0yern, torsdag 24. juni 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

Kires

Noen som har hørt om de planlegger å komme med camp mode? Bruker det veldig mye på min Y. Når en unge er igjen i bilen når jeg skal levere den andre hver morgen, og på tur for å holde kjøleboksen igang.
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

daktari

Den har 30 minutter camp mode allerede. Ikon på sluttskjermen når man tar av beltet, før man åpner døra.

Kunne alltids cært konfigurerer til 30-60-120-12h men...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kires

Nja, den holder varmen. Ikke musikken, da man må man gå ut av bilen så strekke seg inn og trykke på start knappen. Men da fyrer sjeldent carplay opp som jeg bruker. Har en id.3
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

eriksen.eriksen

Beltesimulatoren må i så fall kombineres med en vektskive eller lignende i førersetet, ellers slår bilen seg like fullt av etter 30 minutter da den har vektsensor i setet. Har selv prøvd med vekskive i setet og setebeltet spent når jeg har overnattet i bilen, og det fungerer.

Men, lettvint er det jo ikke... 😩

Hadde vært storveis med campmode i en fremtidig oppdatering, men tror ikke det kommer med det første.

daktari

Det å sove I bilen er mer en amerikansk greie. De kan kjøre langt ut i villmarken og har også på egne bil camp-steder. I Europa er det stort sett ikke lov med motorisert ferdsel i naturen, heller ikke å parkere hvor som helst i naturen. Og EU er kanskje tettere befolket enn US? Mer vanlig med telt eller vogn på en ekte campingplass her.
Mine I-Pace videoer

El-inor

Sitat fra: daktari på søndag 05. juni 2022, klokken 17:46
Det å sove I bilen er mer en amerikansk greie. De kan kjøre langt ut i villmarken og har også på egne bil camp-steder. I Europa er det stort sett ikke lov med motorisert ferdsel i naturen, heller ikke å parkere hvor som helst i naturen. Og EU er kanskje tettere befolket enn US? Mer vanlig med telt eller vogn på en ekte campingplass her.

Unnskylder du her en åpenbar mangel som mange, også norske kvinner, menn og barn, gjerne skulle ha lukket, daktari?

Ingen står vel så ofte i timelange køer på grunn av kolonnekjøring og fergekøer som oss nordmenn. Campmode ville jo også åpnet for alternative muligheter i en drøss situasjoner der andre overnattingsalternativer plutselig ikke er tilgjengelige eller er for dyre.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Blir feilen med tidsstempling på meldinger rettet i 2.4/3.0?

Ser at tekstmeldinger mottas med tidsstempel 2 timer feil - dvs. når meldingen mottas kl. 20.00 så fremkommer det som 22.00 i bilens system. Klokka er korrekt både på mobil og bil - så det er ikke det - men finner det litt
irriterende

daktari

Sitat fra: El-inor på søndag 05. juni 2022, klokken 21:01

Unnskylder du her en åpenbar mangel som mange, også norske kvinner, menn og barn, gjerne skulle ha lukket, daktari?

Ingen står vel så ofte i timelange køer på grunn av kolonnekjøring og fergekøer som oss nordmenn. Campmode ville jo også åpnet for alternative muligheter i en drøss situasjoner der andre overnattingsalternativer plutselig ikke er tilgjengelige eller er for dyre.
Jeg forklarer hvorfor jeg tror tyskerne ikke lager camp mode.

Hvis du sitter i førersetet med bilen på, så går den ikke av heller, så kolonne-/ fergekø-eksempelet ditt er ikke relevant.

Bilen har også valgfri 30 min klima på når man forlater bilen. (Men burde vært valgbar 1 time også)

Camp mode som Tesla har, uten at klima skrur seg av etter en tid, er for de som  regelmessig skal sove 8 timer i bilens bagasjerom. Tyskerne selger egne biler for det.

Et spørsmål man kan stille seg er "hvor mye ville jeg betalt hvis Tesla camp mode var ekstrautstyr?" 1500 - 3000 - 6000?
Mine I-Pace videoer

El-inor

Sitat fra: daktari på mandag 06. juni 2022, klokken 09:38
Sitat fra: El-inor på søndag 05. juni 2022, klokken 21:01

Hvis du sitter i førersetet med bilen på, så går den ikke av heller, så kolonne-/ fergekø-eksempelet ditt er ikke relevant.

Bilen har også valgfri 30 min klima på når man forlater bilen. (Men burde vært valgbar 1 time også)

Camp mode som Tesla har, uten at klima skrur seg av etter en tid, er for de som  regelmessig skal sove 8 timer i bilens bagasjerom. Tyskerne selger egne biler for det.

Et spørsmål man kan stille seg er "hvor mye ville jeg betalt hvis Tesla camp mode var ekstrautstyr?" 1500 - 3000 - 6000?

Skjønner - jeg har nok ikke helt forstått greia. Enig i at campmode langt fra er noe "must".
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

DagfinnN

Helt latterlig argumentasjon. Mange mange ganger har jeg brukt camp-mode i helt forskjellige situasjoner. Typisk at noen her konsekvent sier at det Tesla er bedre på, ikke er en nødvendig/ønsket funksjon. Hadde det vært en Tesla eier som hadde skrevet dette, vil fanboy slangordet blitt brukt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. juni 2022, klokken 09:54

Helt latterlig argumentasjon. Mange mange ganger har jeg brukt camp-mode i helt forskjellige situasjoner. Typisk at noen her konsekvent sier at det Tesla er bedre på, ikke er en nødvendig/ønsket funksjon. Hadde det vært en Tesla eier som hadde skrevet dette, vil fanboy slangordet blitt brukt.
Hvilke situasjoner bruker du camp mode?

Nå har Id.4 "keep climate on" fra salgsstart, noe Tesla ikke hadde. Etter mange år på markedet fikk Tesla camp mode og enda senere dog mode. Det er absolutt bra men ikke kritisk.

Keep climate on er derimot kritisk for meg, og det er ikke alle biler som har det.
Mine I-Pace videoer

DagfinnN

Sitat fra: daktari på mandag 06. juni 2022, klokken 10:05
Hvilke situasjoner bruker du camp mode?

Nå har Id.4 "keep climate on" fra salgsstart, noe Tesla ikke hadde. Etter mange år på markedet fikk Tesla camp mode og enda senere dog mode. Det er absolutt bra men ikke kritisk.

Keep climate on er derimot kritisk for meg, og det er ikke alle biler som har det.
Når var salgstart av ID.4? Lenge før det tidspunktet hadde alle Tesla fått camp-mode over the air update. Dog-mode kom før den tid igjen og er nesten det samme.
Bruker det mye, ofte har jeg sett på fotball-kamp i bilen når jeg har vært på besøk på en familie-hytte i Vestfold.
Fredelig, og kjølig i bilen. Ikke det i hytta.
Annet eksempel: Vi hadde kjøpt inn snitter til et familieselskap. Det var 31 varmegrader i/rundt hytta og langt fra nok plass i kjøleskapet. Gjestene kom ikke før om 4 timer.
Løsning: Camp-modus og temp på 14 grader. Det reddet maten.
Uansett - Camp-modus er bare en fordel å ha. Å si at det ikke er nødvendig fordi din bil ikke har det, er og blir for dumt.

Kires

Bruker det ofte på bilturer for å holde kjøleboksen i gang mens vi og gjør noe annet. Sist for er par uker siden. Utsjekk fra hotell kl 11.00, vi skulle ikke reise før i 15 tiden, da er det kjekt å sette boksen i bilen og la den gå. Ikke et must men utrolig kjekt.
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

DagfinnN

Sitat fra: Kires på mandag 06. juni 2022, klokken 11:48
Bruker det ofte på bilturer for å holde kjøleboksen i gang mens vi og gjør noe annet. Sist for er par uker siden. Utsjekk fra hotell kl 11.00, vi skulle ikke reise før i 15 tiden, da er det kjekt å sette boksen i bilen og la den gå. Ikke et must men utrolig kjekt.
Tips:
Sentry mode vil også holde kjøleboksen i gang :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA