Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny software

Startet av sk0yern, torsdag 24. juni 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: IDChrister på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:18
Fikk idag svar fra Sulland (Vw forhandleren i byen), om at vi ikke skal ha 2.3 oppdateringen på vår ID4? (1st). Regner med at de kanskje ikke vet siden det er OTA?

Selvfølgelig skal du ha 2.3. Jeg fikk min allerede rundt August 2021 - bilen (1st) fikk jeg med 2.1 i April 2021.
Den ble oppdatert OTA fra 2.1 til 2.3.

Jeg husker jeg sendte en mail til :  id@volkswagen.de med følgende subject : I want OTA
Ikke noe mer i meldingen.

Den må sendes fra en mail konto som er registrert på bilen i we-connect appen.

Informasjon mottatt fra VW i ettertid tilsier at det IKKE burde være nødvendig å sende en slik mail lenger.
Men 2.3 Det skal du få.









atrus

 Noen som har noe informasjon når vi kan forvente 3.0?

TJV

Sitat fra: atrus på tirsdag 01. mars 2022, klokken 20:01
Noen som har noe informasjon når vi kan forvente 3.0?

Vet ikke om du leste min post tidligere idag, men jeg har fått beskjed fra forhandler at 3.0 ville komme mot sommeren. Forhåpentligvis før folk reiser på ferie. Om forhandler vet noe mer enn oss andre fikk jeg ikke et overbevisende inntrykk av.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

magfred

Drister man seg til å anta noe basert på alle ryktene som ligger ute, kan det se ut til at noe vil skje fra uke 11. Som nevnt i denne tråden vil nok dette være nytt 12V batteri og oppdatering til 2.4 av de modulene som ikke ble oppdatert ved 2.3 OTA. Jeg antar da at biler med 2.3 fra fabrikk kun vil trenge nytt 12V batteri. Men VW er allerede forsinket, så blir ikke overrasket om ting sklir enda mer.

Etter oppdatering til 2.4 virker det som at bilen automatisk havner i køen til 3.0 hos VW, i motsetning til den eksplisitte godkjenningen man måtte gi i forkant av 2.3. Om det faktisk blir slik eller ikke vil tiden vise, men forhåpentligvis blir det en litt mer "smooth" utrulling denne gang. Kilde på tysk: https://www.meinid.com/wiki/entry/11-id-software-2-4/

Når 3.0 begynner å rulle ut vet kanskje ikke en gang Herbert Diess enda, men det kan virke som at Q2 er det som gjelder per nå.

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

IDChrister

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. mars 2022, klokken 15:34
Sitat fra: IDChrister på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:18
Fikk idag svar fra Sulland (Vw forhandleren i byen), om at vi ikke skal ha 2.3 oppdateringen på vår ID4? (1st). Regner med at de kanskje ikke vet siden det er OTA?

Selvfølgelig skal du ha 2.3. Jeg fikk min allerede rundt August 2021 - bilen (1st) fikk jeg med 2.1 i April 2021.
Den ble oppdatert OTA fra 2.1 til 2.3.

Jeg husker jeg sendte en mail til :  id@volkswagen.de med følgende subject : I want OTA
Ikke noe mer i meldingen.

Den må sendes fra en mail konto som er registrert på bilen i we-connect appen.

Informasjon mottatt fra VW i ettertid tilsier at det IKKE burde være nødvendig å sende en slik mail lenger.
Men 2.3 Det skal du få.

Trodde jo også at jeg skulle ha oppdateringen så. Sendte en slik mail til den addressen for en ukes tid siden, men har enda ikke hørt noe. Vet du hvor lang tid det tok før du fikk svar? Litt redd den ska gå i søppelboksen så jeg ikke får det med meg eller noe..

amrois

Det ser ut som om en del biler ennå ikke har fått 2.3. Jeg snakket med weconnect support tilbake i november, og de så i sine systemer at oppdateringen var på vei for min bil. Nå, tre måneder pluss senere har den ennå ikke dukket opp. Dette plager meg lite, men antar at jeg bør purre snart....
ID4 Pro Perf Tech

IDChrister

Såppass.. Blir vel i nå i bølge 4 vi begge får da vil jeg tro. Norge var i første eller andre bølge (4 bølge var "resten", eller de som ikke hadde installert i tide). Syns det er rart det skal ta så lang tid..

Krokstein

Om det fremdeles er behov for å dra inn på verksted i noen tilfeller er det jo greit at ikke alle blir invitert samtidig, men med OTA....kan det virkelig være noen grunn til at det ikke blir tilgjengelig for alle bilene samtidig?
(Så er det selvfølgelig opp til bruker å velge det tidspunktet som passer best for installasjon siden bilen vel må stå stille en stund)
Med den tregheten som nevnes her virker det jo som programvaren skal flys ut med brevdue.
ID.4 GTX

amrois

Jeg har ingen god ide om hvorfor oppdateringen til min bil drøyer så veldig. Det kan jo ikke utelukkes at det liggern en SW bug som hindrer oppdateringen. Finner nok ut av det tidsnok. Siden bilen uansett må inn for å få 2.4 er det jo bare å slappe av til dess. De relativt små forbedringene i 2.3 går det greit å klare seg uten noen uker til. Alt annet ved bilen er jo helt knall.
ID4 Pro Perf Tech

biggern

#189
Snakket med en forhandler.
Innkalling er planlagt startet med 2.4/Større 12 Batteri, om ca.3-4 uker.
3.0 OTA iløpet av Q2
3.1 OTA iløpet av Q3 (muligens avhengig av ID5 produksjonen).
Så får en bare håpe at det ikke blir for lange forsinkelser.
Det eneste som er positivt for de som har mottatt ID er vel at veldig mange ikke har mottatt bilen enda, med tanke på OTA belastningen.

igniztion

Det er jo tydelig på flere av tjenestene at skyplattformen til VAG har diverse utfordringer, så sikkert en grunn til at de sprer OTA oppdateringene litt utover. Å spre dem over såpass lang tid som 2.3 har tatt er det nok andre grunner til.

Den nye We Connect plattformen har vel vært operativ i halvannet år snart, så de bør nærme seg å få kontroll på ting, men det er jo litt mer avansert enn å kaste et webapi opp i en app-service i Azure og lagre data til en database.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vuk013

Har kjøpt en brukt 1st som fortsatt har 2.1 pga eier sa nei til OTA. Hva bør jeg gjøre, bare vente på innkalling eller foreta meg noe aktivt på SW-fronten..?

daktari

Sitat fra: vuk013 på mandag 04. april 2022, klokken 20:56
Har kjøpt en brukt 1st som fortsatt har 2.1 pga eier sa nei til OTA. Hva bør jeg gjøre, bare vente på innkalling eller foreta meg noe aktivt på SW-fronten..?
Jeg mener å ha lest nylig på ID drivers club at man da skal ta kontakt med VW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy Aasen

Som nevnt over; Ring forhandler for oppdatering

Kjell Salvigsen

Sitat fra: vuk013 på mandag 04. april 2022, klokken 20:56
Har kjøpt en brukt 1st som fortsatt har 2.1 pga eier sa nei til OTA. Hva bør jeg gjøre, bare vente på innkalling eller foreta meg noe aktivt på SW-fronten..?

Sendt melding til support, de skal kunne hjelpe. Lykke til! Her er kontakt info :
we-support@volkswagen.de
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA