Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3D-printet oppbevaringsboks for senterkonsoll

Startet av mroek, tirsdag 22. juni 2021, klokken 18:48

« forrige - neste »

mroek

På ID.4 er det et ganske stort område/volum under den fremstikkende delen av senterkonsollen, og her kan det være greit å kunne oppbevare diverse småting som man har med seg på tur. Ulempen er at det kun er en teppebelagt forhøyning i gulvet, så ting man legger fra seg her vil bare seile rundt.

Jeg har ikke en ID.4 selv, men hadde en på besøk nylig, og fikk da muligheten til å lage en skreddersydd løsning for akkurat dette problemet. Det jeg endte opp med var en boks som kan klikkes på plass og låses uten noen ekstra festeelementer (som teip/borrelås etc), og som dermed åpner for å bruke dette området til noe fornuftig. Boksen har forholdsvis lave vegger (3 cm), og gjør det enkelt å legge fra seg ting der.

Den kommer i to versjoner, en som har skillevegg langs midten og en uten. På bildene og videosnutten er det kun den uten skillevegg som er vist, men den med er helt identisk i størrelse, forskjellen er kun skilleveggen.

Slik ser den ut når den er montert i bilen:



Versjonen med skillevegg ser slik ut (har kun render av denne):



Her er en 30-sekunders videosnutt som viser de samme bildene, samt montering:

https://www.youtube.com/watch?v=zpsMaGRj2mo

For å printe denne trenger man en printer som greier å printe minimum 217x194 mm, men mange mellomklasse-printere vil kunne fungere. Filene kan kjøpes på denne linken:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/vw-id-4-custom-center-console-tray

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Strøm Tycoon


ENTO

#2
Pussig ! Dette har jeg sett fra første stund. Hvordan kan jeg få tak i en slik en ?

mroek

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:12
Er det ikke en kjøp og salg seksjon her?

Jo, men jeg tenkte det var bedre å poste dette i den dedikerte undergruppen til ID.4, siden det kan være flere som er interessert. Hvis du mener at jeg bryter noen regler ved å poste det her, så foreslår jeg at du heller rapporterer innlegget enn å poste det jeg oppfatter som en litt sarkastisk melding om at det finnes en seksjon for kjøp og salg.

Sitat fra: ENTO på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:26
Pussig ! Dett har jeg sett fra første stund. Hvordan kan jeg få tak i en slik en ?

Per nå så må du nok enten alliere deg med noen som har en printer, eller eventuelt få det printet hos en kommersiell leverandør.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

Dette var da vitterlig bare et spørsmål om det var en kjøp/salg seksjon her.  Og svaret på det er ja, det finnes 2, en for deler og en for biler.
Ingen sarkasme i dette enkle spørsmålet.
For øvrig mye mer fair at man tar debatt direkte enn å rapportere inn, det bidrar til god og åpen dialog.

Så er min mening at kjøp og salg hører hjemme nettopp der, i kjøp og salg  ;)

Sitat fra: mroek på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:59
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:12
Er det ikke en kjøp og salg seksjon her?

Jo, men jeg tenkte det var bedre å poste dette i den dedikerte undergruppen til ID.4, siden det kan være flere som er interessert. Hvis du mener at jeg bryter noen regler ved å poste det her, så foreslår jeg at du heller rapporterer innlegget enn å poste det jeg oppfatter som en litt sarkastisk melding om at det finnes en seksjon for kjøp og salg.

Sitat fra: ENTO på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:26
Pussig ! Dett har jeg sett fra første stund. Hvordan kan jeg få tak i en slik en ?

Per nå så må du nok enten alliere deg med noen som har en printer, eller eventuelt få det printet hos en kommersiell leverandør.

mroek

Sitat fra: Olemann på onsdag 23. juni 2021, klokken 00:33
Dette var da vitterlig bare et spørsmål om det var en kjøp/salg seksjon her.  Og svaret på det er ja, det finnes 2, en for deler og en for biler.
Ingen sarkasme i dette enkle spørsmålet.
For øvrig mye mer fair at man tar debatt direkte enn å rapportere inn, det bidrar til god og åpen dialog.

Så er min mening at kjøp og salg hører hjemme nettopp der, i kjøp og salg  ;)

Jeg tror de færreste faktisk frekventerer kjøp og salg i noen grad uten å være spesifikt på jakt etter et produkt (som man kjenner til), og jeg mente (og mener) at dette er noe som flere kan være interessert i å vite om at eksisterer. Jeg selger heller ikke noe direkte, man kan ikke kjøpe filene direkte fra meg, det går via den nettsiden som jeg linket til. Man kan godt mene at det er prinsipielt det samme, uten at jeg skal argumentere så veldig mot det.

Jeg skjønner likevel ikke poenget med å kommentere dette. Hvis man kommenterer på den måten, så er det jo fordi man irriterer seg over det, og mener at det var feil å poste det her. Jeg finner ikke i farten at det står noe sted at alt som kan relateres til kjøp og salg må postes under kjøp og salg, men jeg kan ta feil.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

mroek:
Takk for denne. Skal lete rundt om jeg finner en printer :)

Alltid stas med noen som har gode ideer :+1:


ID4

Sitat fra: Olemann på onsdag 23. juni 2021, klokken 00:33
Dette var da vitterlig bare et spørsmål om det var en kjøp/salg seksjon her.  Og svaret på det er ja, det finnes 2, en for deler og en for biler.
Ingen sarkasme i dette enkle spørsmålet.
For øvrig mye mer fair at man tar debatt direkte enn å rapportere inn, det bidrar til god og åpen dialog.

Så er min mening at kjøp og salg hører hjemme nettopp der, i kjøp og salg  ;)

Sitat fra: mroek på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:59
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:12
Er det ikke en kjøp og salg seksjon her?

Jo, men jeg tenkte det var bedre å poste dette i den dedikerte undergruppen til ID.4, siden det kan være flere som er interessert. Hvis du mener at jeg bryter noen regler ved å poste det her, så foreslår jeg at du heller rapporterer innlegget enn å poste det jeg oppfatter som en litt sarkastisk melding om at det finnes en seksjon for kjøp og salg.

Sitat fra: ENTO på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:26
Pussig ! Dett har jeg sett fra første stund. Hvordan kan jeg få tak i en slik en ?

Per nå så må du nok enten alliere deg med noen som har en printer, eller eventuelt få det printet hos en kommersiell leverandør.

Du er nå prippen. Han har et poeng at denne posten hadde vi ikke lagt merke til om den ikke hadde vært postet her.

Olemann


Interessant dette fenomenet her; Fra tid til annen så skjer det at noen synes det er nødvendig å karakterisere andre eller andres innlegg. 
Først kom dette at et innlegg var "sarkastisk".
Så kom det et innlegg med en påstand om at en person var "prippen".

Jeg undrer meg; hva er det som gjør at noen både finner det interessant å dele ut slike karakteristikker, og ikke minst og enda merkeligere er det at de mener det må publiseres for hele Forum.

I dette må jo ligge en overbevisning om at egne karakteristikker av andres innlegg, eller av andre personer, har stor interesse også for andre.  Det er jeg ikke så sikker på at de har.  Det er nok helst personen som skriver slike karakteristikker som er interessert i dem, og da kunne det jo vært tilstrekkelig at vedkommende skrev dem, kanskje printet dem ut, og la dem i skuffen.  For, jeg betviler at andre har så stor interesse av dem, og dermed at publisering på Internett er nødvendig. ;D

Det får stå som mitt siste pedagogiske bidrag i denne saken.

mroek

Sitat fra: Olemann på onsdag 23. juni 2021, klokken 10:19
Først kom dette at et innlegg var "sarkastisk".
Vedkommende som skrev innlegget har nærmere 1000 poster her inne, og vet utvilsomt at det faktisk finnes en kjøp og salg-seksjon. Når vedkommende da føyer på et spørsmålstegn, så er det ikke fordi hen ikke vet, men fordi det skal understrekes at vedkommende mener at min opprinnelige post ikke skulle vært postet i dette underforumet.

Om det faller inn i kategorien sarkasme kan sikkert diskuteres (uten at det blir mer interessant av den grunn), men kommentaren tilførte uansett ingen nytteverdi. Jeg mener fremdeles at hvis man irriterer seg så mye over et innlegg (altså mitt) at man gidder å poste en slik kommentar, så bør man heller rapportere innlegget til moderator.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Dampmaskin

Retoriske spørsmål kan oppfattes som konfronterende og/eller frekke, uavhengig av hva som var intensjonen. Hvis noen lar seg irritere, kan det komme frekke svar. Livet går videre.

Olemann


Dette er det jo bare den som skrev det, altså  model3citizen som selv kan avklare, vil tro at hen sender en oppklarende melding, altså om hvorvidt det var et spørsmål (som det var formulert som) eller om det var en innbakt sarkasme eller annen intensjon med innlegget.
Men bra tråd dette, ta folk på alvor og forvente avklaring. Fasit kommer vel rimelig snart får vi håpe.

Ellers ville jo en elegant løsning på det hele vært at denne printfilen ble lagt ut som vedlegg her i tråden.  Da ville alle elbilentusiaster her inne lett få tilgang til den, og enda viktigere, man ville unngått spekulasjon om at det ligger kommersielle interesser og salg/penge-fokus bak.

mroek

Sitat fra: Olemann på onsdag 23. juni 2021, klokken 22:57
Ellers ville jo en elegant løsning på det hele vært at denne printfilen ble lagt ut som vedlegg her i tråden.  Da ville alle elbilentusiaster her inne lett få tilgang til den, og enda viktigere, man ville unngått spekulasjon om at det ligger kommersielle interesser og salg/penge-fokus bak.

Jeg skrev jo i det opprinnelige innlegget at filene ikke var gratis, så slik sett kan du godt si at det er kommersielle interesser bak. Det er ikke gjort i en håndvending å lage design som er skreddersydd til å passe inn i f.eks biler, og det krever et visst kompetansenivå å gjøre det. Mange tenker dessverre at alt som kan 3D-printes må være gratis, men slik er det altså ikke. Jeg har mange flere gratisdesign enn betalte, men når jeg investerer tid og ressurser på å designe nyttige produkter, så synes jeg det er rimelig å få litt igjen for det. Filene koster omtrent det samme som en softis (give or take), så noen stor utgift er det ikke.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Da har moderator flyttet innlegget til der dere mener det hører hjemme, så da er problemet løst for de av dere som irriterte dere over det.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann


Som sagt før, slike tråder blir bedre om man ikke antar noe om hva andre kan ha ment eller følt, men heller spør.

Så vidt jeg ser, lest tråden på nytt, er det ikke et eneste innlegg om at noen har "irritert seg" over noe som helst.

Men, vi venter fortsatt på at model3citizen avklarer hva hen mente med sitt spørsmål, får håpe hen tar tråden og sitt innlegg såpass på alvor at vedkommende kommer med et oppklarende svar.

Ellers helt korrekt av moderator å flytte innlegget synes jeg. Men irritert, nei, det er jeg ikke.  Bare opptatt av å beholde et godt og ryddig forum. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA