Gode refleksjoner i siste innlegg her.
Et par kommentarer: Min link til WP er relevant, ikke fordi den omhandler skribenter på WP, som selvsagt er irrelevant, men fordi den belyser interesser og interessekonflikt.
Dette forum er for elbilentusiaster som åpenbart har mange interesser, noen er kanskje til og med bilselgere hos et bilmerke som diskuteres her inne. Andre er "bare" brukere.
Noen har interesser av å selge produkter og tjenester, det jeg ofte har sett er produkter relatert til såkalt "detailing", understellsbehandling og ekstrautstyr av ulikt slag.
Da blir interessekonflikt viktig og interessant.
Mulig jeg er strengere enn folk flest, men reagerer negativt når venner på sin FB publiserer annonse for en leilighet de skal selge, når denne allerede ligger på FINN.
En ting er om de vil selge under markedspris til sine venner, det er flott og prisverdig, publiser i vei!
MEN; Når annonsen allerede ligger på FINN så ER den i markedet allerede, til høystbydende. Da er publisering på Facebook bare misbruk av venner, altså bruk av venner som en gratis markedskanal. Det har jeg ikke bedt om, og ønsker ikke å være. En venn er en venn, en selger er selger. Ulike roller.
Her på dette forum diskuterer vi og deler erfaringer. Om jeg var VW selger kan jeg ikke skryte av bilen min her inne, fordi jeg ikke "bare" er bruker. Jeg er også aktør/selger. Om jeg skrøt, så må det i det minste legges i sgnaturen "Ansatt hos Møller som VW selger etc."
Selvsagt er det gråsoner her inne, kan jeg f.eks. tipse om et produkt som jeg mener er helt topp, dersom min nabo er produsenten? Jeg vil mene ja, gitt at jeg ikke mottar noen fordeler av dette fra min nabo, og helst bør ikke naboen få vite om at jeg tipser om hans produkt, for å unngå noen form for belønning fra han.
Denne konkrete saken som her drøftes ble håndtert korrekt når den ble flyttet, fordi produktlinker/salg der bruker selv linker inn hører hjemme under Kjøp/Salg.
Så ser jeg at ulike løsninger for å "komme rundt" dette er diskutert, og der er det gråsoner, jeg har ikke behov for å mene mye om det, men moderator bør komme på banen.
I alle fall bør klare retningslinjer finnes, og som en skriver, det må praktiseres likt for alle.
Generelt er det en trend at i sosiale media er det mye inkompetanse på dette feltet, i "gamle dager" visse de fleste lobbyister hvordan de skulle oppføre seg, nå er disse ofte i 18-25 års alderen og kaller seg heller ifluensere,
men er det snakk om kommersiell aktivitet er det irrelevant hva man kaller seg.
Mange brukerforum sliter med det samme, vi brukere her inne er selvsagt et yndet marked som mange vil nå, i tillegg er det gratis å nå oss, dermed vil mange fristes.
Igjen: Utfordrer moderator til å komme med veiledning. Og, bør denne tråden flyttes her fra "kjelleren" og til egen sentral tråd så alle ser den?