Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FCA som dem kaller det

Startet av Usikker, tirsdag 22. juni 2021, klokken 18:16

« forrige - neste »

Usikker

6-46 i manualen

Har noen erfaring med om radaren foran fungerer med tanke på nødbremsing og varsel ved at bilen foran bremser raskt ned ?

Har samme funksjon på fossilen og den piper og bremser uten problemer hvis jeg provoserer den ved å ikke bremse raskt når jeg ligger nære en bil som bremser men det gjør ikke Kia'n

Tenkte å kjøre raskt mot en pappeske for å se om den i det heletatt virker
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Jeg opplevde det, så sent som i går faktisk! På E18 vestfra, litt før Sandvika. Det var plutselig brå oppbremsing foran meg. Bilen pep, og det blinket gult i HUDen, men jeg begynte å bremse samtidig, så jeg vet ikke hvor mye av oppbremsingen var mitt verk og hvor mye (eller om) bilen bidro. Jeg var jo mer opptatt av å se på bilen foran meg, så jeg så ikke så nøye i HUDen, men det var noe stort og gult i høyre side. Jeg hadde tenkt å spørre mer her, men du kom meg i forkjøpet.

PS. Cruisekontrollen var avslått da dette skjedde.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

For noen dager siden opplevde jeg systemet i funksjon igjen. Jeg kjørte over en bro som er for smal til to biler å møtes, fartsgrense 60. Rett etter broen svinger veien nokså krapt til høyre. I det jeg kjørte ut på broen, kom to biler til syne bak svingen, og stoppet før broen. De var da midt i min kursretning. Det oppfattet bilen, det blinket et stort knallgult bilde av en bil i HUDen, med tilhørende pipelyder. Men bilen bremset ikke på egen hånd, heldigvis. Den ga seg da jeg nådde enden av broen og svingte til til høyre.

Det kan nok være distraherende, men denne gangen skjønte jeg godt hvorfor det skjedde, og lot meg ikke affisere nevneverdig. Men det er godt man ikke får slike falske alarmer ofte. Dette er faktisk første gang for meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Jeg skal bestille time for å få sjekka...  har et par ganger siste uker nå opplevd kraftig nedbremsing fra bilen foran og ikke et pip fra min om noe som helst.
Den ene gangen skjedde det i 90 sone hvor bilen foran hogg inn bremser for ei katte.. mulig jeg reagerte for raskt selv men jeg har en annen bil som er mye mer aktiv på dette.
Får høre hva Kia mener
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Litt gammel tråd men etter å ha fått sjekka bilen 2 ganger er min konklusjon på min bil at nødbremsen ikke virker.
Merkeverksted sier alt er ok men jeg kommer garantert til å sitte i ræva på en hvis jeg skulle stole på at bilen oppfatter hva som skjer..
Den oppfatterer ikke syklister som skeiner ut i gata og den oppfatter ikke bil som kommer over i mitt kjørefelt ca. 5 meter foran meg.
En gang har den varsle men det var at den var blind... bilen var nedsnødd i fronten.
Får se utpå høsten om jeg finner et annet merkeverksted bare for å sjekke om de finner noe.
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Lufter denne litt igjen...
Et kjapt google søk på kia deler viser en del hoggerier som har deler til esoul og de fleste av dem er lettere knust i fronten... tyder dette på at nødbrems ikke virker ?

Noen som har erfart nødbremsing på eSoul ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Electric cars in Norway

Sitat fra: Usikker på torsdag 27. juli 2023, klokken 08:23Noen som har erfart nødbremsing på eSoul ?

Usikker :+1: smart tenkt. 
Hr du også spurt på Facebook gruppa?

hanche

Sitat fra: Usikker på torsdag 27. juli 2023, klokken 08:23Lufter denne litt igjen...
Et kjapt google søk på kia deler viser en del hoggerier som har deler til esoul og de fleste av dem er lettere knust i fronten... tyder dette på at nødbrems ikke virker ?

Noen som har erfart nødbremsing på eSoul ?


Nei (tror jeg), men jeg kjørte på en buss bakfra med min 2016-modell i 2018. Det var såpeglatt på stedet, viste det seg. Jeg sto på bremsen, men merket knapt bremseeffekt i det hele tatt. I ettertid har jeg lurt på om ABSen var litt for overivrig og reduserte bremsingen mer enn strengt nødvendig. Men jeg kan bare spekulere.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA